Hoppa till innehåll

Vad gör jag för fel?


Recommended Posts

Hej!

Jag är enhadsflugfiskare och försöker komma in i tvåhands tekniken som skapar mycket frustration och blir nog tokig på det... Jag får inte ut mer än klumpen och 5-10m skjutlina!!

Sitter nu och funderar om jag ska fortsätta eller lägga ner och sälja hela skiten...!

Jag kollade många videos från grunden och har i huvudet vad man bör göra men när det kommer till praktiken inser jag att resultatet inte stämmer med vad jag försöker göra. Jag har inga problem att underhandkasta med enhands t.ex med rio outbound short.

Just nu är jag väldigt osäker om det är utrustningen som inte passar ihop d.v.s linan och spöt eller om det är bara min högra "enhands armen" som styr det hela till att blir fel?

Spöt Loop opti #9-10 13,2" 32-39gr, linan guideline DDC conect 39gr, och skjutlina Rio ConnectCore 0.42in.

Jag har laddat upp några videos (även i slowmotion) när jag kastar och hoppas någon kan ge lite tips på vad jag gör för fel. :-)

Tack på förhand!

 

https://youtu.be/A8hkkg-GcJk

 

https://youtu.be/4s1i3HBWPHY

 

https://youtu.be/Gva3ODmvLvY

 

https://youtu.be/JkPr5fgBDKo

 

https://youtu.be/gsPfJhaRNw4

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ska väl inte utge mig för nån expert men mina spontana intryck:

# Jag tycker din klump verkar lite lång och tung...  Väldigt mycket av klumpen blir liggande i vattnet som "ankare" och det blir då tungt att få den att lyfta ordentligt.

# Nu vet jag inte vilken ev sjunkgrad du har på din lina, men i så lugnt vatten skadar det aldrig att rolla upp klumpen till ytläge för att få till en bättre D-loop i upplägget.

# Sikta mot trädtopparna! Alltså släpp iväg kastet i mycket högre läge än det jag kan se - som du gör just nu så blir det mer av ett halvmisslyckat rollkast.

 

Kämpa på!  :-)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för dina synpunkter! 

I videorna kör jag med flyttbas och flyttspets. Guideline DDC basen är på ca 7m och spetsen på ca 4,7m om jag kommer ihåg rätt. Det blir 39gram totalt. Jag kanske ska prova en lina som väger nånstans mellan 32-39g som det står på spöt?

Jag känner också att klumpen är ganska lång och känner inte att den laddar spöt ordentligt... När jag fiskar med outbound på en klass #6 så skjuter jag linan som spjut...

Jag provade givetvis även med sjunkspets men blir inte bättre kast...

Redigerad med Dorin_89
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det är för mycket lina i vattnet när du kastar. Upp lite med spöt och lite mer fart så du lyfter linan, ankra tafsen just precis en bit framför dig och sedan iväg.

När du kastar Skagit får du bättre tryck om du gör en vidare båge framför dig och drar spöt lågt för att sedan i slutet komma upp och sedan skjuta iväg. Mao lägg linan framför dig och inte snett till höger. Spötoppen mer till vänster när du lägger ner linan.

Tror dock att med det spöt och den linvikten kör du med fördel scandi. 

Edit: Tittade på filmerna igen och tycker ändå scandikastningen ser bra ut. Kanske ska prova en annan lina. Jag är ingen kastguru själv i den mån att jag bara kastat några gånger, däremot kastar jag konstigt bra ändå.

Redigerad med Ålandsfilip
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 Om det är jobbigt att kasta så är något fel. Jag föreslår att du koncentrerar dig på lyftet och ankringen. Du kan öva detta genom att lyfta och ankra 3-4 gånger i rad utan att kasta med mer än klumpen. Variera kraften i lyftet och i den bakåtgående spörörelsen (inkastet) och försök då att få tafsen att landa på samma ställe varje gång. För att veta vad ett lagom starkt ankare är måste du förstås ankra både för mycket och för litet. Ankringens uppgift är "bara" att hålla ihop D-loopen ett kort ögonblick! Med ett lagom starkt ankare blir framkastet lättare och du behöver inte slita så mycket!

Visst fixar du det!

Det här(det övre) är en rätt bra instruktion:

https://www.scandinavianflylines.com/sv/kastinstruktioner/

Kastar själv här:

https://vimeo.com/227489311

https://vimeo.com/106872121

 

 

Redigerad med magnolia
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med tidigare skribenter om att linan verkar något tung och kanske något lång. Som nybörjare blir det lite lättare att hantera en något kortare klump. Jag upplever även att du ankrar linan för långt framför dig. Jag brukar sträva efter att ankra linan så att skarven mellan lina och tafs hamnar i höjd med mig själv. Sedan handlar det om att få få till tajmingen, så att du kastar fram exakt precis när tafsen/skarven landat. Ju mer av klumpen som hinner landa desto tyngre/sämre blir kastet. Gör som Magnolia säger, dvs. att du kastar flera gånger efter varandra utan att släppa skjutlinan, bara för att få till tajmingen. Försök också att ge kraft till kastet genom att dra den undre handen/butten mot din ljumske/mage, istället för att trycka på med den övre handen (vet att det finns olika uppfattningar om detta)

Lycka till

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst! Det kommer att gå bra! Det gäller nog att variera kasten och även utrustningen; då ökar man chansen för att få några kast som känns bra och är bra. Sen gäller det att få det positiva att hända oftare och det brukar det göra. Jag tycker att man kan se  lyckade och mindre lyckade kast som en helhet. Man kan inte utvecklas utan både och.

Här är några fler klipp som du kan ha nytta av:  

https://www.youtube.com/watch?v=608toKFIexE

https://www.youtube.com/watch?v=HTFi2kG6LMQ

https://www.youtube.com/watch?v=t2V8Vk4q6WU

 

 

 

Redigerad med magnolia
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett tips (eller flera)
Börja med att ha spöet samt linan rakt ner alltså spöet vågrätt och linan rakt sen lyft sakta rakt upp då kommer linan att falla mot dig vid en tidspunkt, memorera vart höjden på spöet var när det hände. Då vet du när det mesta av massan (vikten på linan) är från vattnet sedan är det väldigt enkelt att dra bak linan för att göra ett bakkast. Sedan tänk på att spöet skall gå som på en kälke alltså dra spöet i en rak linje vinklat en bit ifrån dig för att sedan gå upp i slutet just för att hålla så mycket av linan som möjligt från vattnet. Sedan väldigt viktigt att kasta i en rak linje fram och inte kasta från sidan som man brukar göra när man spinnfiska utan det ska gå helt rakt, Vinkeln bestämmer du själv men ju högre du har spötoppen ju enklare blir det. Vill du har linbågar som på filmer så tilta ner spöet lite så kommer linbågen se ut väldigt tight och spetsig (fast den ligger bara lite på sniskan egentligen ;) )
Sen börja med en kortare klump på typ 10-11m och flyg, din ser ut väldigt lång och blir jobbigt när man inte riktigt kan tekniken.
Kör på 36g lina på det spöet så ska du se att det kastar fint :) Sen ju lättare lina du använder ju snabbare kommer spöet kännas och tvärtom

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Utifrån det du skrev tidigare dvs att kroppen var 7 meter och toppen var ca 4,7 och att allt vägde 39 gram så stämde det bra in på klass 10/11. Du kan googla på Guideline powertaper calculator. Där skriver du i antingen den vikt du vill ha eller den längd du vill ha, så räknar den ut så att det blir lättare för dig. Är det klass 9/10 så blir klumpen ca 12,47 meter då den väger 36 gram vilket i mitt tycke är väl långt när du är ny på detta

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Salmo Mike sa:

Utifrån det du skrev tidigare dvs att kroppen var 7 meter och toppen var ca 4,7 och att allt vägde 39 gram så stämde det bra in på klass 10/11. Du kan googla på Guideline powertaper calculator. Där skriver du i antingen den vikt du vill ha eller den längd du vill ha, så räknar den ut så att det blir lättare för dig. Är det klass 9/10 så blir klumpen ca 12,47 meter då den väger 36 gram vilket i mitt tycke är väl långt när du är ny på detta

Jag ska dubbelkolla men var ganska säker på att jag köpte klass 9-10...men blev säkert fel! 

Linan verkar iaf inte passa spöt just nu och jag känner också att spöt är ganska mjukt...vilket jag inte gillar. På enhands gillar jag snabba och styvare spön som skjuter ut linan ordentligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig testat spöt du har, men är linan ca 3-5 gram för tung så uppfattas det mjukare än vad det skulle göra med en lättare lina. Om du har en kompis eller om det finns någon annan här på forumet som bor nära, så skulle du bara kunna låna och testa med en flytlina på ca10-11 meter som väger runt 34-36 gram, så kommer du märka att spöt kommer att kännas helt annorlunda. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Salmo Mike sa:

När jag söker på just din spömodell så ser jag att det finns personer här på Edge som har eller haft just det spöt (och varit väldigt nöjda) Hade jag varit som dig så hade jag tagit kontakt med dem och frågat vilken linvikt de kört med

Jag kollade nu och det står 9-10 på linan fast den är från äldre serie...intressant att den väger 39gram med flyttspetsen men lång är den också precis som ni säger. 

Tack för att du lagt tid att göra research för mig! :-)

Jag ska gå igenom det här tills jag blir nöjd. :-)

IMG_7261.JPG.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En teori som jag har..........vet inte om det låter vettigt?

Ser i 1a videoklippet att du lägger upp D-loopen med spöt i ca 45 graders vinkel ut från kroppen, men det ser ut som framkastet går nästan samma väg, kanske 30? graders vinkel ut från kroppen.

Något som funkar för mig, är att jag i framkastet låter spöt gå RAKT över huvudet,..... efter att ha lagt upp D-loopen och ankringen ungefär som du gör.

Kommer på mig själv ibland när kastninngen inte funkar, då tänker jag, "RAKT" över huvudet, "RAKT" över huvudet......glöm inte att vrida överkroppen mot målet strax innan framkastet börjar.

Med ett tidigt "främre stopp" kommer linan då i framkastet ligga lite högre i luften, och tillräckligt för att lyfta linan lite mer ur vattnet.

Jämför kastningen t.ex. när du står utvadad till knäna med att stå utvadad till midjan vilken skillnad  20-30cm gör.

Du kommer troligen märka att du inte behöver ta i så hårt i framkastet heller,....och att det går att "sikta" mot målet mycket bättre. 

Värt att prova. ......funkar för mig......^_^

Redigerad med osdmike
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...