Hoppa till innehåll

Feedback på teknik för att slippa tafsbrott


Bjornrydholm

Recommended Posts

Häromdagen missade jag tre stora, förmodade, bågar på grund av tafsbrott. Vid napp låste jag då linan med pekfingret för att veva in löslina (för att kunna drilla fisken). Kom dock aldrig längre än till två, tre ryck från fisken och snapp, tafsen gick av. Körde med 3X nylonlina (vision). Tafsen gick av mitt på.

Vid det fjärde stora påhugget testade jag en annorlunda teknik som jag gärna vill höra era tankar och synpunkter kring:

Vid påhugget gjordes ett lugnt men bestämt mothugg och sedan lät jag pek- och långfinger agera linbroms, samtidigt som jag vevade in löslina. Därefter kunde drillningen börja.

(Jag var totalt livrädd att få ett fjärde tafsbrott därför var min tanke att trötta ut fisken rejält innan jag vågade ta in den. Den gjorde nog fyra rusningar. Sedan lyckades den frigöra sig från kroken.)

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De gånger tafsen går av för mig är i 90% av fallen vid knuten vid flugan eller skarven mellan tafs och tafsmaterial (eller vid "vindknutar"). Om 3X går av mitt på är det antingen en riktigt stor fisk eller mer troligt, gammal/dålig tafs. 

Gällande drillningen så håller jag med föregående skribenter; lås inte linan och absolut inte i början. Första delen av drillen handlar nästan bara om att följa med och se till att ta bort allt ev slack.

Jag låter nästan alltid pekfingret agera broms/linkontroll och löslinan tar jag in när/om det passar i drillen. Att hålla slacket borta är bra mycket viktigare. 

Redigerad med Sahlberg
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Provdra tafsen hemma för all del. Som Sahlberg är inne på kan den blivit dålig. Jag tror inte jag skulle kunna dra av min 3x Vision utan att få ganska ont i händerna. 

För övrigt är jag en pekfingerbromsare och lär inte byta metod i första taget. Man får så otroligt tydlig feedback i fingret och kan parera bromsverkan efter precis vad ögonblicket kräver. Skulle aldrig lämna över huvudansvaret till rullen, hur fin broms den än har kommer den vara underlägsen. Löslinan kan man multitaska hem med tighta varv på spolen genom att fånga linan med lill och ringfingret i samma hand. 

Och så håller jag med Ismo och meek - att pressa fisken hårt när den rusar är riskabelt och bör bara göras om du känner att du absolut måste, säg att den närmar sig en stock eller liknande. Bättre att ge efter med lugn och bestämd tröttande verkan och sedan återuppta den största pressen när fisken stannat upp och ska släpas hemåt igen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I början av en drillning får man försöka släppa efter för hand om man har mycket löslina ute. Att försöka "nita" fisken i början av drillningen brukar ofta resultera i tappade fiskar. Kan man få in löslinan och drilla från rullen är det en klar fördel. Särskilt om fisken är stor. Å andra sidan har farsgubben alltid handdrillat och nästan aldrig använt rullen. Så det går det också. Hur mycket man ska släppa iväg fisken är en avvägning. I strömmande vatten med forsnackar, stenar och krökar kan det vara svårt att släppa iväg fisken för långt, utan det brukar enligt min erfarenhet löna sig att köra ganska hårt. Ska man släppa tillbaka fisken kan man inte heller köra totalslut på den med långa drillningar. Att bedöma vad det där ganskaläget är, är det svåra.

Att testa att provdra tafsen är naturligtvis bra. Det kan ju vara fel på ett parti. Å andra sidan kan skapliga fiskar riva av ganska grova tafsar om man blåhåller dem när de har krafter kvar. En kompis hade på en lax i sjukilosklassen, och eftersom laxen inte gjorde några rusningar utan mest gick och sturade försökte kompisen pressa in den stenhårt för att snabbt kunna avsluta drillningen. Då vaknade laxen till liv och nöp av en tafs på 0.40 mm. Man lär så länge man lever.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för era kloka kommentarer! För att vara tydlig så är det själva tafsspetsen som brustit (3 x).

Min idé är att köpa bästsäljaren på fishline: Vision monofilment tafsmaterial och taperade tafsar. 

De borde vara fräscha grejer och ingen gammal hyllvärmare.

2x, 3x och 5x för tafsmaterial och 1x, 2x och 4x för den taperade tafsen.

Detta tillsammans med bättre drillningsteknik borgar för färre besvikelser - och mer fisk.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det mesta har redan sagts. Fyller på med rådet att kontrollera tafsen ofta och utvärdera vilka knutar som används för skarvning och för flugan. Tafsstyrkan är alltid sämst där den är knuten. Brottstyrkan mellan olika knutar skiljer sig markant, och det skiljer sig också mellan nylon och grafittafs (fluorocarbon). Skarvning mellan nylon och flourocarbon kan vara ett recept på katastrof.

Redigerad med Troutman
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...