Hoppa till innehåll

Powell DF 8,6ft #4-5 någon som har info om detta spö?


Sam

Recommended Posts

En kompis kom förbi med en verktygslåda med gamla fjädrar och flugbindningsverktyg i och undrade om jag var intresserad. Mest väldigt torra torrflugefjädrar, lite roadkill och gamla bindsaker så det var inget som jag hoppade högt för. Men sedan hade han det här 2-delade flugspöt som fick mig att höja lite på ögonbrynen. Riktig skön känsla verkar det vara i det. Fiskar mest lax och med modernare spön så kan inte så mycket om detta men blev sugen att prova det här spöt. Googlade lite och hittade följande:

Signature Series

In 1984 Press Powell and his brother John, with Walt's backing, started the Powell Rod Company.  For the first few years they built and sold the "Signature" graphite fly rods.  These were moderate action rods built on the "deep brown" colored blanks.  These rods were made in 4 different "categories".  

These were divided as follows:

Dry Fly 
Light Steelhead
Steelhead
Tarpon


The Dry Fly rods were further divided into Light Action and Medium Action rods

The Dry Fly rods were built in lengths from 7 foot to 9 and 1/2 foot.  They were all labeled as DF rods with the DF being followed by the length and then a dash and a numeral or numeral and letter to designate line weight.  Generaly the -1 rods were 4-5wt and the -2 rods were 5-6wt.  The 2L was 9 foot 5-6wt and the 2H a 9 foot 6-7wt.  This labeling convention continued until 1994.  Later DF models were introduced labeled as -1L and these were 3-4wt rods.
 
Bifogar bilder:IMG_0211.thumb.JPG.c7df5b9922a3c8e5835a642c86a72d87.JPGIMG_0210.thumb.JPG.609244e4a61bb79b354e41ed39f7ab21.JPGIMG_0209.thumb.JPG.eccb468a27c1a47395ff92abff3f3c46.JPGIMG_0208.thumb.JPG.b8b94a5142dea43e296d5253b8089abb.JPG
Någon som vet något mer om detta spöt eller kanske till och med fiskar med det? Vad kör ni med för lina? 
 
Tacksam för all info jag kan få.
 
Mvh
Sam
Redigerad med Sam
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett bra spö är ett bra spö även om det har 30 år på nacken :) Spöet ser för övrigt ut att vara hemmabyggt. 

Många moderna linor är ju lite tyngre än linorna som gjordes under samma tid som spöt. En modern (tung) femma blir sannolikt lite för mycket för det spöt. 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now M.Thors sa:

Ett bra spö är ett bra spö även om det har 30 år på nacken :) Spöet ser för övrigt ut att vara hemmabyggt. 

Många moderna linor är ju lite tyngre än linorna som gjordes under samma tid som spöt. En modern (tung) femma blir sannolikt lite för mycket för det spöt. 

Tack för info. Får prova att köpa en klass 4 lina till att börja med. Vart ser man att det är ett hemmabygge?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köp en rättklassad lina, Cortland 333, eller 444 och SA Trout var det som gällde när det där spöt var nytt, vad jag kom ihåg så var det Lennart Bergqvist flugfiske som sålde dom i Sverige.

Redigerad med Ixoye
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago Sam sa:

Tack för info. Får prova att köpa en klass 4 lina till att börja med. Vart ser man att det är ett hemmabygge?

Tror du gör rätt i att kika på en fyrans lina till det. Hemmabygge tror jag eftersom rullfästet inte ser ut som ett original iaf, ska försöka lägga upp en bild ikväll.. 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago M.Thors sa:

Tror du gör rätt i att kika på en fyrans lina till det. Hemmabygge tror jag eftersom rullfästet inte ser ut som ett original iaf, ska försöka lägga upp en bild ikväll.. 

Det vore bra. Hittar mycket text om Powell spöna men inte många bilder. Såg den här gamla annonsen som dom tror är från ungefär 1987.photo2-2.thumb.jpg.300b1722debf93d4033a648695f81f7c.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago Ixoye sa:

Köp en rättklassad lina, Cortland 333, eller 444 och SA Trout var det som gällde när det där spöt var nytt, vad jag kom ihåg så var det Lennart Bergqvist flugfiske som sålde dom i Sverige.

Det var ingen dålig gissning :) En av påsarna har denna etikett på sig:IMG_0215.thumb.JPG.8d3ca5e44bb3558a7a709592803d4e45.JPG

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant. Så Scandinavia och Signature är samma serie? Bergqvist måste gjort ett fantastiskt jobb med att få en amerikansk tillverkare att ändra namnet på en serie för skandinaviska marknaden. Men eftersom mitt spö är märkt som dom märktes i USA innebär det att det är importerat eller missar jag något? 

Redigerad med Sam
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bergqvists lyckades inte bara få dem att ändra namnet, man lyckades tom få Powell att tillverka tvåhandsspön ( 15 + 13 fot ), något som de aldrig nånsin gjort tidigare. ( amerikaner på 80-talet hade ju noll koll på tvåhandsspön ).

Det blev helt suveräna laxspön som ännu idag är mycket bättre än det som nu finns på marknaden. Själv är jag lycklig ägare till tre 15-fotare, en 13' och ett enhands 9' #6. Spöna är snart 30 år gamla och de har hjälpt några hundra laxar på land men är fortfarande precis lika bra.  

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Sunray sa:

Bergqvists lyckades inte bara få dem att ändra namnet, man lyckades tom få Powell att tillverka tvåhandsspön ( 15 + 13 fot ), något som de aldrig nånsin gjort tidigare. ( amerikaner på 80-talet hade ju noll koll på tvåhandsspön ).

Det blev helt suveräna laxspön som ännu idag är mycket bättre än det som nu finns på marknaden. Själv är jag lycklig ägare till tre 15-fotare, en 13' och ett enhands 9' #6. Spöna är snart 30 år gamla och de har hjälpt några hundra laxar på land men är fortfarande precis lika bra.  

Riktigt imponerande! (Både Bergqvist och din samling) Är dina spön märkta Scandinavia eller har någon av dom annan märkning?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Johan S sa:

Har spöet serienummer på klingan?   Om inte är nog byggsats. "DF" indikerar att det är tillverkad innan 94-95 då det bytte märkning till "SS".

 

Nej, hittar inget serienummer. Kan det vara så att byggsatserna såldes med amerikanska märkningen medans dom fabriksbyggda såldes som Scandinavian?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad jag kommer ihåg så sålde Bergqvist dom importerade originalspöna i några år innan dom märktes om till Scandinavia, han hade väl även agenturen för Scott, jag kommer ihåg att jag satt och dräggla över Scott "G" spöna i hans katalog tidigt 80 tal, vilka tider det var..... :D

Redigerad med Ixoye
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha, då är premiärturen med detta spö avklarat. Blev några harrar, och jag förstår vad många menar med att det är en härlig känsla i spöt. Tyvärr är det inte riktigt vad som passar mig och har därför bestämt mig för att låta det gå vidare till någon som kan uppskatta det. Har ingen aning om värdet men om någon är intresserad så får ni gärna höra av er så kommer vi säkert överens.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...