Hoppa till innehåll

Köpt tafsen, sen då?


Carlsson

Recommended Posts

1 hour ago Njord sa:

 

Okidoki då vet jag hur man gör med vanlig ståltafs. Denna är dock annorlunda. Man ska tvinna o smälta den. Men ska jag sätta in ett beteslås i öglan alltså? Vad är den lilla ringen till för?

IMG_7495.JPG

IMG_7496.JPG

Redigerad med Carlsson
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just den där produkten (Pike Wire Leader) känns lite förlegad. Den är väl tänkt för krokflugor och blir ok med en BFT Fastach (http://www.cwcab.com/sv/products/accessories-stingers-leaders/accessories-stingers-leader-material/big-fish-tackle/fastach-clip-stringease/) i storlek 2 (Zander) eller storlek 3 (Pike) i slutet av wirern.

Trä på ca 3-4 cm krympslang (1.2 mm finns på Elfa) på wirern. Trä sedan ca 8-10 cm av wirern genom ögat på Fastach:en twista 8 gånger och smält försiktigt ihop med en stormtändare om du har sådan eller i annat fall med tändare. Skjut sedan krympslangen så att den ligger centrerad över det område på wirern där den smälta delen slutar och "krymp" den med tändaren på längre avstånd. Det sista momentet gör tafsen mer hållbar eftersom wire-änden inte kan fransa sig lika lätt.

Problemet är att olika linor kräver olika lång tafs (nylon- / flourodelen) för att vända över wire och fluga på bästa sätt. Därför är det i mitt tycke bättre att köra heldragen flourocarbon (typ 0.60 mm) i en längd som passar till just den linan du använder och sedan wire (förslagsvis 40 punds Partridge Pike Tech Leader Wire) längst fram i den längd du tycker är lämpligt (jag kör 60-70 cm). Fäst flourocarbon-tafsen i linan förslagsvis med en albright-knut och i andra änden gör du en relativt liten perfection loop. Twista wirern i båda ändor - den ena med fastach per ovan och den andra bara en mindre loop för att ansluta wirern till tafsen. 

Längden flourocarbon bör som sagt baseras på linan den ska användas på - jag kör dessa längder (till Vision Big Mama linor):

  • Slow Intermediate: 120 cm
  • Fast Intermediate: 100 cm
  • Sink 3: 60 cm
  • Sink 5/7: 30 cm 

Samma princip gäller för riggar till tubflugor. Då ser det ut såhär: 

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...