Jump to content
Sign in to follow this  
Terrasalmo

Nya Zeeland i december

Recommended Posts

Planerar en tur till Nya Zeeland i december. Har tight med tid, så max 14 dagar i början av månaden. Har förstått att det egentligen är alldeles för lite tid för att fiska sig runt på öarma, men känner ändå att en liten tur är bättre än ingen tur. Har kikat runt på en massa fiskevatten på siten nzfishing.com och inser att jag nog måste välja ö... Vilken ö skulle ni välja som varit där? Tongario river på nordön ser ju magisk ut, men jag får känslan av att det är lite mindre fisketryck på sydön!?

Är det någon annan här som kommer att vara på NZ första halvan av december? Om inte för att fiska tillsammans, så kanske för att utbyta rapporter på plats.

Skissar just nu på upplägget, men det lutar åt att flyga till Chrischurch eller Auckland. Ta in första natten på hotell, sedan hyra en camper van och möta upp en guide för en dags, eller två halvadgars guidning. Sen får väder, vind och Google Maps bestämma vägen... Rutinerade NZ-resenärer får gärna komma med synpunkter på den planen.

• Like 1

Se till att köpa John Kents båda böcker så tidigt som möjligt så kan du bilda dig en uppfattning om fisket i de olika regionerna.

Vart man bör ta vägen beror mycket på vilket fiske man söker. Tongariro fiskar du exempelvis gärna med en åtta i handen, nappindikator och ett par nymfer i släp. Åker man till centrala nordön med klass 5 och torrisar så blir det lite skralt bland alternativen och det är svårare att komma undan och få fiska ostört. Lägger inga värderingar då smaken är som baken men jag tycker personligen sydöns prunkande glaciärdalar med bokskog är svårslagna. 

Edited by Andreas89

Skönt att höra att du föredrar sydön då det blir den jag bokat flyg till. Har fått hyfsad koll på min reserutt nu och det blir nog Nelson - Queenstown - Tekapo. Flyger inrikes där det går och hyr bil sista biten tillbaka till Chrischurch. Tänker anlita guide första dagen på varje nytt område även om jag i vanliga fall ser en njutning i att lära mig vatten på egen hand.

Hade helst varit mer spontan i resandet, men med det tighta schemat så tror jag detta blir bra. Blir även vandrarhem och motell istället för camper van.

ska bli kul detta!

Kul! Svårt att misslyckas runt de städerna. Det finns hur mycket som helst inom bara nån timmes radie från dem. Med guide kan det nog inte bli annat än kanon. 

Edited by Andreas89

Är du riktigt sugen att fiska, så kan du ta en sväng längs Avon river i centrala Christchurch.

Nedströms Barbadoes Street finns ett litet grönområde där du kan "sight"-fiska öring, 1,5-2kg.:P

Fisk hittar du i stort sätt i vartenda vattendrag. Har haft kilosfisk simmandes över fötterna i "diken" som är inte mer än 1meter breda. Har det varit kraftiga regn och vattnen är färgade så sök efter "spring creeks" om du vill fiska i strömmande vatten.De brukar klara sig. Annars är det sjöarna som gäller.

Edited by osdmike

Det är den bilden jag har av NZ, med fisk i varenda dike. Och sugen lär jag vara när planet landar, så tack för tipset på Avon i christchurch. Grymt!

Hej!

Satsa på minst logistik och mest fiske. Sydön alla dagar i veckan.

Kollar du Kents bok och väljer en älv med bra med fisk per km, så kommer du ha en fin semester. Vädret är alltid en nyckelfaktor. Det kan komma bra med regn vissa perioder. Då stiger älvarna snabbt och sightfisket är svårt. Hoppas på rapporter och lagom med "terrorbilder" när det är dags :-)

Skitfiske

På 2017-08-24 at 06:41 tomgustavsen sa:

Hej!

Satsa på minst logistik och mest fiske. Sydön alla dagar i veckan.

Kollar du Kents bok och väljer en älv med bra med fisk per km, så kommer du ha en fin semester. Vädret är alltid en nyckelfaktor. Det kan komma bra med regn vissa perioder. Då stiger älvarna snabbt och sightfisket är svårt. Hoppas på rapporter och lagom med "terrorbilder" när det är dags :-)

Skitfiske

Ja nu är ett minimum av transporter och ett maximum av fiske inplanerat. John Kents bok ska dyka upp på posten idag. Känner mig hyfsat förberedd nu! Bara vädret är med mig...

Min största fundering just nu är hur jag packar bäst. Tänkte en mjuk stor fjällryggsäck

terrorbilder kommer ;-)

Edited by Terrasalmo
  • Like 2

Spännande :) och många bra tips. Ser fram emot lite bilder och några kommentarer om dina upplevelser på plats .

1 hour ago Jonas sa:

Spännande :) och många bra tips. Ser fram emot lite bilder och några kommentarer om dina upplevelser på plats .

Hoppas på att få bjuda igen på lite tips efter min egna resa. Så rapport och bilder kommer :). Sjukt lång väntan nu...

• Like 1

Hemma igen. Det blev en resa på 16 dagar och det kan tyckas snålt för att åka till andra sidan jordklotet. Och visst hade jag gärna stannat längre, men jobb och familj satte gränser, och alternativet att stanna hemma fanns inte :-). Reste ensam, vilket var lätt på Nya Zealand. Alla jag stötte på var vänliga och hjälpsamma. Fisket kanske skulle kunna underlättats då det är lättare att ha en "spotter" som hittar fisken från andra vinklar men det hade jag guide till två dagar. Två olika guider. En i Nelson och en i Gore. Det var nog mina bäst investerade slantar någonsin. Guiderna kom med massvis bra tips och tricks för att fånga fisk på Nya Zealand.

Har haft ett toppenfiske och behåller grymma minnen från denna resa. Tänker skriva ihop något mer om denna resa, men det får bli framöver. Hade inte så ont av jetlag på ditresan... Men nu, när jag kommit hem till mörka Sverige så känns det av ordentligt. Men ett par bilder kan jag bjuda på nu i alla fall.

nz_trout.jpg

nz_rainbow.jpg

• Like 4