Jump to content
Sign in to follow this  
balola

Loop opti coast "problem"

Recommended Posts

De är så att jag har lite problem att få till de med mitt opti coast #7 9,6'. Använder spöt för lax i lägre vattenstånd i små älvar och större öring osv.

Kör just nu en afs klump på 10 nånting meter och kring 18 gram. Funkar perfekt med nylon tafs och mindre laxflugor och streamers. Funkar även med polytafs och mindre flugor. Men så fort jag hakar på en större streamer eller någonting med conehead så spelar det ingen roll vilken tafs jag har. Får känslan av att det kanske är linan som inte pallar vända över hela ekipaget. Hela kastet dör ut och det blir omöjligt att sträcka tafsen. 

Provat med en wf lite snabbt och överhandskast och de fungerade till viss del. Men inte alls som förväntningar på spöt som ändå ska klara av större kustråttor i tafsänden och vind. 

Funderar nu om någon här har tips på vad man kan göra för att lösa de. Hur brukar eran setup se ut vid liknande fiske? Klart de blir svårt med stora flugor men nu handlar de om en vanlig zonker med guldskalle typ. 

Eftersom fisket mestadels är lax och enbart underhandskast känner jag mig mest bekväm med klump framför wf som för mig funkar sämre på underhand än klump. Överhandar någon gång ibland när jag vill undvika plask framför skygga öringar typ. 

Har hunnit fundera lite på skagit som ska vara till för just sånt här. Men hade varit bra att få lite feed från andra som kör liknande fiske. 

Mvh!

Inte alls min hemmaplan men googlade fram nånting om att Rio Afs hade lång och fin fronttapering. Om den är utvecklad för främst UH-kast är det inte ovanligt att mesta vikten ligger längst bak i klumpen. 

Bara för att det är gratis och kanske kan vara en lösning på problemet, skulle du kunna prova att vända på klumpen så att den blir medvetet felvänd och testa? :) 

1 hour ago balola sa:

De är så att jag har lite problem att få till de med mitt opti coast #7 9,6'. Använder spöt för lax i lägre vattenstånd i små älvar och större öring osv.

Kör just nu en afs klump på 10 nånting meter och kring 18 gram. Funkar perfekt med nylon tafs och mindre laxflugor och streamers. Funkar även med polytafs och mindre flugor. Men så fort jag hakar på en större streamer eller någonting med conehead så spelar det ingen roll vilken tafs jag har. Får känslan av att det kanske är linan som inte pallar vända över hela ekipaget. Hela kastet dör ut och det blir omöjligt att sträcka tafsen. 

Provat med en wf lite snabbt och överhandskast och de fungerade till viss del. Men inte alls som förväntningar på spöt som ändå ska klara av större kustråttor i tafsänden och vind. 

Funderar nu om någon här har tips på vad man kan göra för att lösa de. Hur brukar eran setup se ut vid liknande fiske? Klart de blir svårt med stora flugor men nu handlar de om en vanlig zonker med guldskalle typ. 

Eftersom fisket mestadels är lax och enbart underhandskast känner jag mig mest bekväm med klump framför wf som för mig funkar sämre på underhand än klump. Överhandar någon gång ibland när jag vill undvika plask framför skygga öringar typ. 

Har hunnit fundera lite på skagit som ska vara till för just sånt här. Men hade varit bra att få lite feed från andra som kör liknande fiske. 

Mvh!

Jep, det är alltid svårare att kasta tyngre flugor, hur man än vrider och vänder på det. Men tänk oxå på att zonkerstrips suger åt sig väldigt mkt vatten som ökar vikten vid kast, men inte gör någon nytta för att få ner flugan. Om du nu vill ha stora flugor som kommer ner snabbt är mitt råd att använda annat (syntet) material som inte suger åt sig onödigt med vatten. För mig är en normal "zonkerfluga" lika svår att kasta som en mindre gäddfluga (tänker "hollow deceiver")...

Precis också varit inne på att afs kanske inte passar så bra att veva ut en större tung fluga. Trots att den är suverän på 15fotaren. Och visst blir en zonker tung när den är blöt. Men den ska ju fortfarande gå att kasta, annars hade den upphört att existera. Finns ju folk som fiskar såna (och betydligt tyngre) med enhands. 

Tafsar har jag provat lite av varje.  8 fot poly tafs funkar fint när flugorna är lite mindre, blir dock för tung och lång till tunga stora flugor. Kortar jag ner till en 6 fot poly blir den lite väl kort att ankra och väldigt slagigt att kasta som jag upplever de. En tapered nylon på 9 fot eller något är väl de som fungerar bäst. Men då kommer ju problemet i djupa snabba strömmar där jag vill ha ner flugan fortare. Lösningen där är väl tyngre fluga för att slippa poly tafs.och då måste jag korta ner nylon tafsen och då blir den kort ;) en jävla spiral!!:) 

Men de enda jag kan komma på är en bättre lina för ändamålet. Någon som vet hur skagit fungerar på såna spön och sätt att fiska?

Mvh!

Vet inte om det är till någon hjälp men jag fiskar HÖ på kusten med mitt Opti Coast 796 och har då kört med en Airflo 40+ flyt i#8. Kör då i princip enbart overhead-kast...

Klumpen på den linan väger 21 g om jag inte missminner mig o spöt skjuter den som en häst sparkar trots att angivet intervall på klumpvikter för spöt är 16-19 g.

Kanske det kan hjälpa dig att hänga på en tyngre lina för att hantera de större/tyngre flugorna?

/S

Så här ser min utrustning ut för liknande fiske:

Sage Accel 10' #7 med GL PT ultra compact 18g och 8' poly med lämplig längd otaperad fluorocarbon, vanligen 1-2m, kastar som f-n.

Inga problem att kasta stora förtyngda flugor med.

Kan kanske vara så att din lina inte orkar med lite tyngre flugor.

Rio har två linor jag testat till det spöt som är bra för "tyngre" flugor. Ligger problemet i att kunna sträcka ut riggen så rekommenderar jag dessa linor:

"Outbound short", samt "Salmo/steelhead", sen läste jag om "Intouch big and nasty" som skall vara för ändamålet. Den sista har jag ej testat dock. Lycka till!

Tack alla! Ja de står ju klart att en ny lina ska köpas. Fick tips om en Gl rtg multitip compact. Finns ju en "vanlig" compact klump men av vad jag läst så verkar den inte vara riktigt samma grej. Vill ju gärna prova innan man köper. Men kanske får bli en multitip på 21g. Man får ha hjärngympa och fundera! 

Fortsätt komma med förslag och tips om ni har något. Sånt uppskattas alltid!:)

Mvh!

18 minutes ago balola sa:

Tack alla! Ja de står ju klart att en ny lina ska köpas. Fick tips om en Gl rtg multitip compact. Finns ju en "vanlig" compact klump men av vad jag läst så verkar den inte vara riktigt samma grej. Vill ju gärna prova innan man köper. Men kanske får bli en multitip på 21g. Man får ha hjärngympa och fundera! 

Fortsätt komma med förslag och tips om ni har något. Sånt uppskattas alltid!:)

Mvh!

Har testat GL compact multitip, gillade den inte alls.

Kan dock bero på att där jag fiskade med den va riktigt trångt och jäkligt.

I mitt fall så passade ultra kompakt mycket bättre till mitt fiske.

Men ska du verkligen ha så tung som 21g?

Själv hade jag aldrig kunnat kasta med så tungt på min 7:a, men smaken är ju olika:)

20 minutes ago Ulf W sa:

Har testat GL compact multitip, gillade den inte alls.

Kan dock bero på att där jag fiskade med den va riktigt trångt och jäkligt.

I mitt fall så passade ultra kompakt mycket bättre till mitt fiske.

Men ska du verkligen ha så tung som 21g?

Själv hade jag aldrig kunnat kasta med så tungt på min 7:a, men smaken är ju olika:)

Ja du ser!:) de är ju de här som är svårt när de finns miljoner linor och alla tycker olika. Bäst är ju att prova sig fram (om man har möjlighet):) nä 21g kanske blir lite tung iofs. Får prova krig 18 först så man inte gör bort sig ;)

Jag har fiskat en del med Gl rtg multitip compact och gör så att när det blir tunga poly tafsar och stora flugor så vänder jag den så bakändan är framåt. Inte dom snyggaste kasten men skickar iväg ordentligt stora sonker och mudler flugor.

Nu blev det  fel, det är GL Ultra Compact Floating som jag menade. Modell 7/8  18 gram till mitt RSi 907.

13 hours ago MattiR sa:

Testa annars en opst commando head 275grain med versileaders på 10'.. 

Opst commando är fin, plaskar lite men man kan fiska väldigt trånga platser med den.

Bara testat på 11' switch än så länge men kommer nog köpa en till 10' med.

Även jag tipsar om OPST och nyttja den som "driver" om du vill plaska mindre.

T ex 200-225 grains, addera sedan vikten på en versileder och pang du har en fin kombination som fiskar bra. De nya SA Spey lite linorna är grymma också om man vill ha en hel lina.

Med vänlig hälsning
Matte

Som du upptäckt har spöt inget med ditt problem att göra. Spöt klarar säkert 21 g, men det är annars en teknikfråga. Välj en lina med brant (kort) fronttapering och hygglig massa i bellyn. Kapa tafsen och kör så grovt du kan i spetsen. 

PS Jag väljer lina efter fluga (och i viss mån efter vatten) och spö efter lina. Om du hade haft märkbart svårt att kasta med spöt (typ att det knäar och inte orkar) så hade jag misstänkt att ett annat spö vore en lösning. Inte om du har problem att sträcka.

Du kan ta en gammal lina i klass 8 och kapa den framtill. Kapa lite åt gången. Testa dig fram.

Tls 

/Staffan