Jump to content

Kossus Flugbindning

Kossu

Recommended Posts

Tänkte börja med flugbindning och tänkte att ni skulle få följa med på utvecklingen.

Jag är nästan helt grön på att binda flugor men har fått tag på de flesta verktygen (men fler skall köpas!)

Tänkte att ni mer erfarna flugbindare kanske skulle kunna hjälpa mig med att välja material och och kanske ge instruktioner på flugor.

De jag skulle vilja lära mig i början är att arbeta med hjorthår (streaking/goddard caddis), dagsländor med cdc och även små buzzers/fjädermygg.

Så de jag just nu skulle vilja ha hjälp med är olika bindtråd, krokar 10-22, och material till dessa, helst premiummaterial.

CDC är lite som hackel - ju finare kvalitet du köper, desto drygare blir fjädrarna, desto bättre flyter flugan och desto lättare blir de att binda med. Jag gillar dessa http://www.withflyrod.com/ . Stort lyft från de billigare fjädrar jag först köpte från Wapsi, Veniard osv. Men det finns garanterat fler bra kvalitetsfjädrar som folk kan tipsa om. 

Spunnet hjorthår är svårt men också kul och beroendeframkallande att frisera. Mitt tips om du gör goddards är att nöta bakkroppar tills du blir nöjd med dem. Jag har satt fina hackel på alltför många fula kroppar och sedan kasserat flugan inom kort. Onödigt slöseri på hackel :)  

Bindtråd är inte supernoga, kollar du på Davie McPhail så kör han Uni 8/0 till i stort sett allt exempelvis. Den är inte den starkaste, plattaste eller den lättaste att splitta men funkar bra nog till det mesta. En spole Uni 6/0 i någon beige/brun färg är lite starkare när du spinner hjorthår. 

Band mitt livs första torrfluga igår på en krok i storlek 12. Har bundit en hel del flugor innan men då bara havsöringsflugor. Måste säga "Hatten av" till alla er som binder små torrisar. Vilket jävla pill alltså. Svor som värsta borstbindaren. Humöret och tålamodet blev väl inte bättre av att klockan var mycket, jag för jagvetintevilkendagiordningen pluggat 10 timmar i sträck och dessutom dragit en löptur med tung väska efter det. Nåja. Tur att man inte satsar på att bli kirurg för det där pillet vet jag inte om jag pallar. Kanske blir till att köpa torrisar även framöver eller iaf testa att binda när humöret är på topp.

Lycka till hursomhelst!

En annan måste dyka tillbaka med näsan ner i böckerna..

Vilken typ av hackel rekommenderar ni för torrflugor? kollat lite på whitings intro pack, är den något att ha för flugor mellan 10-22?

Och sen krokar, vad använder ni för krokar till era torrflugor? Beror de på flugan eller har ni någon som ni använder till det mesta?

Hackel är lurigt i att högre kvalitet egentligen inte är dyrare så mycket som en annorlunda inköpsstrategi. Pro grade nackar á la intro pack ger dig bredd. Du får många storlekar och färger billigt. Fjädrarna är inte jättelånga, och du får inte alltför många av varje storlek i storlek #14 och mindre. Nedåt #20 blir de också ganska korta.

Köper du en finare nacke får du längre fjädrar, och fler i de mindre storlekarna. En större investering, men du får också fler flugor. Det går ungefär jämnt ut eller kan rent av bli billigare att köpa högre kvalitet, beroende på vilka storlekar du binder. Mitt intro pack ligger orört sedan ett par år med alla #14-16 bortplockade exempelvis, så kostnaden per fluga har inte blivit så värst låg trots allt :) Har sedan dess fyllt på med High & Dry och de kommer räcka mångdubbelt längre i de storlekar jag använder mest.

Krok är lite individuellt hur stor variation man har. För att återigen ta Davie McPhail som exempel är han lika enformig i sitt krokval som med sin Uni 8/0 tråd. Han kör ett par olika Kamasan och nöjer sig med det, medan vissa andra vill ha en särskild tjocklek och form från mönster till mönster och byter hela tiden. Hends 404BL är en fin torriskrok som har bra pris på mistpool. Lägg till en kraftigt böjd krok till kläckare så kan du börja binda ganska många mönster. 

Det finns många kroktrådar om du söker på forumet. Två trender att ducka från flera trådar som även jag själv hunnit erfara är att Maruto D04 är en vek torriskrok, samt att Knapek gör skitsnygga krokar men tyvärr inte kan stänga ögat ordentligt i tillverkningen. Så bäst att hålla sig undan. 

Gällande krok så är Kamasan, Tiemco och Partridge säkra kort (även om en del av Partridges krokar är lite tunna).

Om du ska köra hullinglöst så finns det en uppsjö bra tillverkare att välja på t.ex. Dohiku (lite dyrare än en del andra men bra), Akita, Hends mfl.

Håll dig bara borta från Knapek och sen de allra tunnaste krokarna, t.ex. Maruto D04 som redan nämnts, i min mening även Hends 404 (454 är starkare och funkar för torrt med bra flytkraft), Partridge SUD/SLD (kör på SUD2 alt SLD2 istället) samt TMC 103BL (TMC 113BL är ersättaren som är lite starkare) 

Gällande hackel är det tragiskt nog så att Whiting eller annat kvalitetshackel är ett måste. Jag var beredd att sluta med flugbindning innan jag skaffade bra hackel eftersom det billiga skithacklet är odugligt till torrt (men kan funka till annat). Köp en halv nacke från Whiting i Bronze-kvalitet så kommer det att räcka länge. Kolla priser på Mistpool eller Lakeland, de brukar ha bra priser. 

Grizzly är bästa färgen att börja med och sen brun alt Dark barred ginger. 

Gällande cdc så är Petitjean det bästa om du behöver långa och jämna fjädrar, Swiss CDC XL är också långa men lite mer taperade och tjockare. Båda två har i princip bara stora och jämna fjädrar i förpackningarna vilket är lite bortkastat på småflugor etc och därför brukar jag komplettera med Flydressings alt Guidelines förpackningar, mycket och täta fjädrar i olika storlekar, man hittar alltid det som behövs förutom de riktigt långa och jämna fjädrarna. 

Slutligen tråd, köp Veevus i 10/0 har du en stark tråd som funkar till det mesta. Komplettera med en GSP eller annan Powerthread i typ 100 den så har du stark tråd till streamers och hjorthår. 

Rätt trådhållare är sjukt viktigt och har man inte en bra sådan blir flugbindningen tråkig när tråden går av stup i kvarten!

Denna kör jag uteslutande med : https://mistpool.com/product_info.php?products_id=1569&cPath=129_39_65

Bindtråd så tycker jag Benecchi är bra och starka. https://mistpool.com/product_info.php?products_id=371&cPath=129_122

Edited by niseye

Tack så jättemycket @Andreas89 @niseye och @Sahlberg !

Känner att jag är redo på att dra en beställning snart, återkommer när jag gör beställningen så ni kanske kan kolla igenom och se om de finns något onödigt.

Kollar ni på några Youtubers? Sett att Davie Mcphail har blivit nämnd ett par gånger, ska kolla upp honom genast när jag har tid:D

• 1 year later...

Kickar igång tråden igen! 

Nu har jag äntligen tid att börja och har bundit ett par stycken igår som jag tänker lägga ut här men jag undrar.

Hur fasen tar man bild på flugorna så det blir bra? Ser många med vit bakgrund och är det bara ett vitt A4? Går det bra med mobilkameran? (s9+)

Bättre än så har jag inte lyckats, nionde flugan efter ett par års uppehåll. ( var verkligen inge bra innan uppehållet heller så...:D

Kul att komma igång, väldigt intresserad av cdc och tänkte kolla om ni har några tips på dagsländer och nattsländer av cdc? 

20181011_192220.jpg

Nu har det inhandlats nytt... kommer vara skönt att kunna binda på ett städ som inte är plastigt!

Lär uppdatera lite mer frekvent till helgen då grejerna har kommit. Uppskattar bindbeskrivningar/länkar till cdc kläckar/dagsländor/nattsländor. 

Kanske ska ge mig in på att binda nymfer nu också när jag börjar fiska strömmande vatten.

Bjuder på några fler sbs:er. Kör dessa i lite olika storlekar och färger så vete fasen om du behöver fler flugor ?

Nr 1: krok 8-16 ish, brun CdC, brun tråd. Fulare CdC-fjäder kan med fördel användas till kroppen. Sne och vind spelar ingen roll, bara den är någorlunda tät.

20181016_182829.thumb.jpg.d002e52ea6d93eb46b32ddd5c84e0c59.jpg20181016_183015.thumb.jpg.08064c5ace0e14b40581a17c84e81860.jpg20181016_183114.thumb.jpg.17adf1f835a6f8f77ce60c6900a75ddc.jpg20181016_183232.thumb.jpg.383ca288654ed550237760ecf1141a8d.jpg20181016_183725.thumb.jpg.c797ce6f98aae06be3a93aba7489f366.jpg20181016_183848.thumb.jpg.8dfb2e988988f73046c446fe6a18ba24.jpg20181016_184038.thumb.jpg.58ce5d0a985da4b61f8c123176438f7c.jpg