Jump to content

Kossus Flugbindning

Kossu

Recommended Posts

Jag har lite frågor angående material:D

• Vart hittar man bra hjorthår?
  • Finns det några bra hullinglösa krokar i storpack?
  • Vad kan man använda till stjärtsprön på dagsländer?
  • Vilka krokar använder ni för ledade streamers och vart kan man hitta material för detta?

6 hours ago Kossu sa:

Jag har lite frågor angående material

• Vart hittar man bra hjorthår?
  • Finns det några bra hullinglösa krokar i storpack?
  • Vad kan man använda till stjärtsprön på dagsländer?
  • Vilka krokar använder ni för ledade streamers och vart kan man hitta material för detta?

Bästa hjorthåret (till t.ex. hjorthårspuppa, streaking caddis etc) är inte hjorthår utan rådjur (vinterpäls) tycker jag. Rådjurpäls brukar ha lite mer luft i sig och tunnare väggar så det reser sig väldigt bra. Polish quills roe deer (finns bl.a. på Fishline) är bland det bästa jag hittat.

Är det däremot hår till större muddlerskallar till t.ex. ledade streamers kan jag rekommendera bl.a. deer belly hair (finns bl.a. på Mistpool) om man vill ha klara fina färger annars är det nog bäst att köpa i butik där man kan se grejerna. Tyvärr är det rätt ojämn kvalitet, olika längd, hur mycket vinterpäls det egentligen är osv.

Storpack på hullinglösa krokar = Bogdangawlik.com har 100-pack av Hends. Helt ok krokar och 100st för dryga 8 Euro är svårslaget. Firehole sticks säljs ju i 36-pack men de har nog bulkpack också om du kan få någon av deras återförsäljare att ta hem det. Generellt finns det rätt mycket hullinglösa krokar av bra kvalitet till inte alltför blodiga priser men kanske inte så mycket i storpack.

Stjärtspröt till sländor = Testa Coq de Leon, funkar bättre än både syntetiska spöt och vanliga hackelfiber tycker jag. Naturligt mönstrade så om du köper t.ex. Medium pardo funkar det till de flesta sländor om du inte är petnoga. 

Krokar till ledade streamers = Gamakatsu F314 är bra och till rätt ok pris. Jag använder nästan alltid den som bakre krok. Den funkar som främre krok i en del mönster men inget vidare till mönster som kräver lite längre främre krok (t.ex. Sex dungeon och andra med hjorthårsskallar eller liknande). Till den typen av mönster brukar jag istället använda Ahrex TP610, Partridge Predator trout eller Partridge Sea streamer 

Ahrex TP650 är klockren till t.ex. Sid och Drunk & Disorderly.

• Like 1
  • Thanks 1

• 2 years later...

Efter några års uppehåll så har jag börjat igen. Och oj vad skoj det är!

Denhär gången började jag binda mycket enklare flugor med mindre material vilket har gjort det mycket enklare att jobba på grunderna.

Tänkt binda upp ett gäng pheasant tails till i strl 14-18 i olika färger så jag får öva lite på att binda mindre flugor innan jag går vidare till nästa fluga som jag tror blir haröra. Måste inhandla lite koppartråd bara så blir det bättre segmentering och så blir dom lite snyggare på det.

Tar gärna emot kritik på flugorna!

20210423_120759.jpg

20210423_120615.jpg

• Like 2

• 3 months later...

Kickstartar tråden igen, fastnat ordentligt för att binda streamers i alla storlekar. Har lite frågor och funderingar kvar dock.

Har hittills bundit streamers på Ahrex TP610 och Daiichi 2461 för mina ledade och Tiemco 5263 för streamers med en krok. Det jag undrar är ifall det finns någon mer ekonomisk streamerkrok jämförbar med TP610 eller Daiichi 2461. Sedan vart man kan köpa större paket med marabou. 

Sen är jag även öppen till förslag på streamers ni brukar köra med som jag kan binda upp och prova. Har hittills bundit: Wooly Sculpin, Barely Legal, Laser Legal, Sex Dungeon och har material på kommande för att binda Rusty Confidence och Boogie Man.

Fiskar främst i mindre åar ca 20-30m bred som varierar i djuped men generellt mellan 40-120cm djupt. Förekommer en del öring, men inte så stora, men också en del gädda. 

Öppen till förslag på flugor att prova i framtiden och tips på vart man kan köpa material ekonomiskt!

Jag har i stort sett skalat ner mitt fiske med ledade streamers till typ fyra mönster; Sex dungeon, Drunk & Disorderly, Peanut Envy och Double deceiver. 

Peanut Envy är i princip en Sex dungeon utan hjorthårsskalle (har en liten kona istället) så den har du sannolikt lätt att binda. Double deceiver kräver egentligen bara bucktail och lämpliga stjärtfjädrar. 

Drunk & Disorderly kräver mycket flash, kaninzonker, hjorthår, mallard flanks, polar chenille, uv-lim, ögon (och liten glasskallra om man vill). Dessutom kräver den teknik och tålamod 😅

• Like 1

35 minutes ago, Kossu said:

@Sahlberg Jag såg dom double deciever du la upp på forumet och dom såg riktigt giftiga ut så sånna ska jag binda! Vad använder du för krok och bucktail?

Jag använder (som vanligt) Gamakatsu F314 som bakre krok och nästan uteslutande Partridge CS51 som främre krok (till typ alla mina ledade). 

När det gäller bucktail är det bäst att köpa i butik så man ser att man får vettiga bitar (inte för krusigt hår och inte heller för tunt) men om du inte har någon butik i närheten så tror jag att det är Wapsi premium eller liknande jag brukar köpa. 

• Like 1