Jump to content
Sign in to follow this  
magnus.nilsson

Bästa alternativet för öppen kust?

Recommended Posts

Tänkte skaffa något för att fiska havsöring på sydkusten. Sjödugligheten är viktigt, samtidigt vill jag ha något som går in i bakluckan på bilen. Vanlig flytring, flytring med åror eller nån av de ramlösa pontonbåtarna kanske?

Vad tror ni är bästa alternativet?

Jag har en Fishcat Scout för kustfisket. Bästa jag suttit i när färjorna hälsat på :) Packar ihop riktigt bra också :) Nya modellen har ju plats för totalt 6 Scottyfästen också, så man kan ju koppla på allt möjligt :)

Edited by BoobieNewbie

Scout har jag tittat på, den ser grym ut. Jag tänker att årorna är en extra säkerhet också om man skulle få kramp eller tappa en fena...

Visste inte att det fanns en uppblåsbar Hobie. Måste spara veckopengen ett tag till för en sån bara... :)

Optimalt hade varit att hitta nåt under 5000, begagnat eller nytt. Scouten verkar inte speciellt vanlig i Sverige eller?

Ingen aning :) Jag fiskar ju 90% kust, Stockholm, Skåne, Danmark, Varberg, Oslofjorden.. Jag har stött på en annan scout bara, men naturligtvis massor med vanliga :) Och i Norge många pontonbåtar med elmotor.. 

Men det jag gillar mest med scouten är att den är stabil och årorna ger bra fart och manöverbarhet (Plus enklare än att paddla med fenor flera kilometer efter kusten... :))

Edited by BoobieNewbie

Hur mycket mer vindkänslig är Scouten jämfört med mindre ringar?

Jag har själv en stor Ally-kanadensare och den är brutalt vindkänslig om den inte är ordentligt lastad. Jag tänker mig att alla stora uppblåsbara borde drabbas av det.

Inga träd bakom..lite långgrunt..å inga j-vla båtar framför.

På 2017-08-29 at 22:52 magnus.nilsson sa:

Tänkte skaffa något för att fiska havsöring på sydkusten. Sjödugligheten är viktigt, samtidigt vill jag ha något som går in i bakluckan på bilen. Vanlig flytring, flytring med åror eller nån av de ramlösa pontonbåtarna kanske?

Vad tror ni är bästa alternativet?

Ja - du har ju svarat på din egen fråga. Det är de tre alternativen som finns om det ska vara smidigt att få in i bilen. Sen beror det på hur du vill fiska. Vill du kunna täcka större sträckor eller räcker det med några hundra meter. 

Jag personligen föredrar det sistnämnda. Pumpa upp flytringen hemma, trycka in den i bilen, ut och fiska av en sträcka.

Alla flytringar (de med v-form) och pontonbåtar är vindkänsliga. Sjödugligheten är kopplat till vind och vågor. Jag fiskar från flytring bara vid sid eller pålandsvind. Aldrig vid kraftig frånlandsvind. Och att alltid vara två.

I dina tre alternativ så paddlar du när du fiska - årorna använder du när du ska flytta på dig eller ta dig in mot starnden. Det innebär att pontonbåt blir jobbigare att paddla under fisket och att du får använda årorna mer.

En ordentlig flytring duger gott. För mig hade pontonbåt varit ett alternativ om det hade fått plats i bilen uppblåst.

Simfenor är viktigt. Men det har avhandlats i det oändliga i andra trådar.

Är själv sugen på en flytring inför havsöring fisket nästa år. Har tittat på Fish Cat 4 och 5. Fish Cat 5 är lite större och mer stabil, jag är 1,96m-_-. Tycker även om att man sitter lite högre upp. Även Fish Cat Scout Ser intressant ut men samtidigt känns det som om man skulle få mer för pengarna om man köpte en fiske kajak. Havsöring säsongen är snart över så man har ju lite tid på sig innan man bestämmer sig och det kommer antagligen bli rea på flytringar lite längre fram. 

Låter vettigt. Tänker mig att använda den mest för att komma i position och inte för att täcka stora ytor. 

Flytväst, bra väder och aldrig frånlandsvind är givet. Tyvärr är jag nog ofta ensam, så därför hade åror känts rätt skönt.

Tror jag siktar på en gammal begagnad Drifter eller Fish Cat och uppgraderar senare till åror.

När man planerar är det ju grymt lätt att underskatta hur mycket logistiken påverkar. Fiske med vadare är ju faktiskt hyfsat krångligt redan.

Säsongen är snart slut, men det sköns schysst att mjukstarta med höstfisket etter gädda i sjöar och inre skärgård. Så har man tränat upp paddelmusklerna till våren.

Det är bara att hojta till om du vill ha sällskap vid kusten:). Jag har kollat lite på flytvästar och är lite osäker på dom som blåser upp sig själv, tänk om den inte funkar<_<. Köpte en vanlig men som ska vara anpassad till fiske Den har legat i bilen en vecka och har inte provat den ännu:blush:. Får se om det kan fungera med den annars finns det smidiga vindsurfing västar som borde fungera bra.

45 minutes ago magnus.nilsson sa:

Låter vettigt. Tänker mig att använda den mest för att komma i position och inte för att täcka stora ytor. 

Flytväst, bra väder och aldrig frånlandsvind är givet. Tyvärr är jag nog ofta ensam, så därför hade åror känts rätt skönt.

Tror jag siktar på en gammal begagnad Drifter eller Fish Cat och uppgraderar senare till åror.

När man planerar är det ju grymt lätt att underskatta hur mycket logistiken påverkar. Fiske med vadare är ju faktiskt hyfsat krångligt redan.

Säsongen är snart slut, men det sköns schysst att mjukstarta med höstfisket etter gädda i sjöar och inre skärgård. Så har man tränat upp paddelmusklerna till våren.

Bra att du tänker redan nu på logistiken. Det gjorde inte jag när jag för massa år sen skaffade nån värsting pontonbåt. Blev svettig av att bära ner den till vattnet, blev ännu svettigare av att pumpa, och sen att ständigt ro. I vind blev det mindre fisketid än med flytring. Sålde den efter en säsong.

Finns ingen regnbåge sjö i skåne som tillåter flytring. 

Köpa begagnat går bra vad gäller fishcat och drifter. Enkelt att skaffa blåsor. Kolla extra noga på blixtlåsen.

Ja, det blir ju snabbt en jäkla massa grejer och fixande. Jag pallar nästan aldrig ta med mig två spön längre... Ska kolla blixtlåsen!

Crazy: tack för erbjudandet, hör kanske av mig framöver. Jag har själv använt en automatisk Baltic i många år, borde nog servas. Köpte precis en liten enkel Restube. Verkar skitsmidig, grymt liten. Den är inte automatisk och man måste hålla i den så den ersätter inte en riktig flytväst. Ska använda den vid Emån i dagarna.

• Like 1

Hej grabbar,

Jag ber ödmjkt om ursäkt för att jag stövlar in i tråden. Jag går själv i kajak-tankar och tackar redan för smarta aspekter ni har beljust. Jag bor i Malmö, är pensionär och teoretiskt skulle ha massor av tid, men tyvärr så är inte fallet. Därför ser jag kajaken som en möjlig lösning att kunna förlänga fiskesesongen för havsöring på kusten utan att riskera livet  med riskabel vadning, när öringen simar längre ut. Klokare har jag tyvärr inte blivit med ålder, så jag vill gärna prova på nya utmaningar som kakakfiske. Troligen har våra fiskevägar korsats nångång, med minnet blir inte bättre med ålder...., bara vinet.

Skulle därför vara taksam om ni ursäktar min påhopp och accepterar mig som åskådare i diskutionen. Jah har några ggr köpt fel grejor, men nu måste det bli rätt. Livet går inte i repris.Varför inte träffas nångång på det torra och snacka med om det våta? 

Bästa fiskehälsningar -  i hopp på napp.

Florin, alias Felini

070 6408743

Edited by Felini
Slarv med autostavning......