Jump to content
Sign in to follow this  
Carlsson

Det ser lätt ut men är slitigt nå jävulskt

Recommended Posts

Jag har nu varit o övat tre kvällar. Första två kvällarna med en scandi klump och nu senast med en skagit intermediate. Skagit var betydligt lättare att få iväg men jag har långt kvar tills jag känner mig trygg med hela tvåhandskastandet. Hur somhelst, i alla klipp och instruktioner så ser linan så lätt ut men jag tycker den är aslång och svintung. Skagit linan får jag knappt upp och då sliter jag rätt hårt, antingen lyfts inte hela linan upp eller så försöker jag rycka upp den o då flyger alltihop upp på land bakom mig. Kollar just nu ed ward som instruerar på youtube och han bara lyfyer upp linan ut vattnet utan att knappt spöt böjs, och det får mig att undra om man drar in lite av klumpen in i spöringarna innan man lyfter? Jag har rätt vikt på grejjerna enl guidelines tabell. 

De enda kast kag klarar att göra är typ double spey/ perry poke, inte en chans att såna snap c o sånt skulle funka

kastar med guideline lxi 13,9 fot klass 8/9 och en vision skagit intermediate 35gr. 

En lina som är djupt! ..använd/jobba endast med butten för att få upp linan...tryck med butten fr. det läge spö-toppen är mot vattenytan, linan uppe!..dra iväg linan  rakt nedströms igen!..nu lyfter du upp linan med den övre handen..relativt högt kan göras(om en skall vinkla mycket)..sen vrider du UT!! linan..först med kroppen, kort efter skall all kraft ligga i butt-handen..som en kan trycka till i slutet av vridningen...sen en högre upphämtning(våning 2)..å DRA iväg.

Så funkar det för mig,..tog lite tid bara.

Hmm, kanske är det med butten. Jag lyfter med bägge armarna(säkert med med högra). Det blir litegrann som när man har för mkt lina ute i vattnet när man påbörjar nytt kasst med enhandsspö. Först kommer ingenting och sen flyger fem meter lina mot ens ansikte. 

Men man ska alltså inte behöva ta in klump i spöringarna för att lyfta upp linan från vattnet?

Jag har nog sett alla scandi o skagit klippen på youtube men inte ett endaste nämner hur mkt lina man ska ha i vattnet när man ska påbörja sitt kasst...eller i mitt fall hur man enkelt lyfter upp klump-tip-tafs-fluga ur vattnet utan att slita som ett djur...

31 minutes ago Carlsson sa:

Hmm, kanske är det med butten. Jag lyfter med bägge armarna(säkert med med högra). Det blir litegrann som när man har för mkt lina ute i vattnet när man påbörjar nytt kasst med enhandsspö. Först kommer ingenting och sen flyger fem meter lina mot ens ansikte. 

Men man ska alltså inte behöva ta in klump i spöringarna för att lyfta upp linan från vattnet?

Jag har nog sett alla scandi o skagit klippen på youtube men inte ett endaste nämner hur mkt lina man ska ha i vattnet när man ska påbörja sitt kasst...eller i mitt fall hur man enkelt lyfter upp klump-tip-tafs-fluga ur vattnet utan att slita som ett djur...

Det är bra att ligga med klumpen så nära som möjligt toppöglan som möjligt! ..när klumpen skall dras UPP!..annars tappar du energi..testa med klumpen långt ut..så märker du skillnaden.. när klumpen är uppe vid första upp-dragningen..& sen lägges den ut!(rakt nedströms)..så släpper jag ut lite skjutlina/i kastet/lägget...sen är allt klart för ett utlägg...för kast.

Edited by Ismo

Min erfarenhet som instruktör är att många nybörjare inte gör det som de tror att de gör. De tror att de gör som de duktiga kastarna och innan de kan komma vidare måste en del illusioner bort helt enkelt (eller hur svårt det nu är). Sliter du så gör du fel!

Det är en hel del som måste stämma: timing, rätt rörelser, rätt ankring etc. Kastet bör upplevas som en helhet och det kommer det inte att göra om du sliter. Backa lite då det gäller kastlängder och försök få fram en viss "mjukhet" . Snap T och snakeroll och allt vad det heter är bara påbyggnad på grunden, men grunden måste sitta först!

Edited by magnolia
  • Like 1

Jag skulle nog säga att slita med kasten är dumt för då tränar man in felaktigheter!

Träna rollkast och switchkast som här:

14 hours ago Carlsson sa:

Du ska dra in hela skjutlinan så att klumpen börjar vid spötoppen. Sen kan du, för att göra det enklare att lyfta, göra ett rollkast åt det håll linan ligger så linan ligger ytligt innan du börjar själva speykastet.

Om du övar så här då när det gäller skandi: 1) Statiska rollkast. 2) Dynamiska rollkast. 3) Switckast.

Uppstår det några problem? Inget av de här kasten åstadkommer någon riktningsförändring och de är grundläggande för att kunna gå vidare.

Switchkast innebär ju att man ankrar tafsen och kanske en liten bit av klumpens spets. Öva på att ankra på samma ställe bredvid dig varje gång. Dessutom behövs i alla tre fallen (1-3) en D-loop som kan ha olika storlek. Försök kolla på D-loopen hur den ser ut!

Ett vanligt fel då någon "kämpar" är ett alldeles för starkt ankare vid switchkast därför att mycket av klumpen ligger i vattnet. Det kan bero på felaktiga spörörelser och/eller för dålig tajming; i det senare fallet beror det på att framkastet startar för sent. Klumpen måste slitas upp vilket förstås är jobbigt. Vid rätt ankring; där tafsen landar och vattnet bromsar, samt med rätt tajming skall det inte vara jobbigt alls.

Jag filmade lite igår fast det var ganska mörkt.

https://vimeo.com/232255882

https://vimeo.com/232256138

Edited by magnolia

På 9/6/2017 at 22:42 Vefsna Markus sa:

Börja med en flytklump å lär dig vinkla kasten direkt !.Skippa kastlängden huvudsaken du får sträckta kast !.Eller en Skagit flyt !.;)

På 9/2/2017 at 09:47 Hogge sa:

Du ska dra in hela skjutlinan så att klumpen börjar vid spötoppen. Sen kan du, för att göra det enklare att lyfta, göra ett rollkast åt det håll linan ligger så linan ligger ytligt innan du börjar själva speykastet.

På 9/3/2017 at 22:44 magnolia sa:

Om du övar så här då när det gäller skandi: 1) Statiska rollkast. 2) Dynamiska rollkast. 3) Switckast.

Uppstår det några problem? Inget av de här kasten åstadkommer någon riktningsförändring och de är grundläggande för att kunna gå vidare.

Switchkast innebär ju att man ankrar tafsen och kanske en liten bit av klumpens spets. Öva på att ankra på samma ställe bredvid dig varje gång. Dessutom behövs i alla tre fallen (1-3) en D-loop som kan ha olika storlek. Försök kolla på D-loopen hur den ser ut!

Ett vanligt fel då någon "kämpar" är ett alldeles för starkt ankare vid switchkast därför att mycket av klumpen ligger i vattnet. Det kan bero på felaktiga spörörelser och/eller för dålig tajming; i det senare fallet beror det på att framkastet startar för sent. Klumpen måste slitas upp vilket förstås är jobbigt. Vid rätt ankring; där tafsen landar och vattnet bromsar, samt med rätt tajming skall det inte vara jobbigt alls.

Jag filmade lite igår fast det var ganska mörkt.

https://vimeo.com/232255882

https://vimeo.com/232256138

tackar för tipsen.

det jag menar är när jag lyfter upp  linan i första skedet. jag övade 3 vändor med en scandiklump, köpte sen en skagit intermediate(super-rea) och det var en jäkla power i den så nu har jag beställt en flyt skagit. har inte testat i rinnande vatten än, ska kanske till älvkarleby på en tidig öringtur nästa helg o testa. Det enda kastet som funkar överhuvudtaget är double spey/perry poke. just för att jag inte klarar av att snurra omkring linan i luften o sånt. ska bli intressant och se hur jag kastar i strömmande vatten . lär bli kaos... 

har sen första dagen problemet att jag alltid kastar åt vänster dock. försöker kasta rakt fram när jag kommer på det men jag får rätt ofta korsad lina då eller att flugan slår i spöet...

Edited by Carlsson

Det är mycket lättare att lyfta i rinnande vatten, då hjälper vattnet till att trycka upp linan och sträcka på lina/tafs (viktigt att allt ligger rakt när man börjar (scandi)). Jag är inte supererfaren tvåhandsfiskare och jag kan kasta helt ok i vissa pooler, men om det tex blir slakare vatten eller man står olika djupt så blir det kaos tills man kommer på det igen. Men det är kul att utvecklas. 

Om du korsar linan så lägger du inte ankaret tillräckligt mycket ""ovanför" dig. 

Som nybörjare inom Spey-kastning så känns det som en avsevärd skillnad när man kastar med flyt eller sjunk. Fiskar jag intermediate eller sjunk brukar jag göra ett rollkast nedströms innan jag gör själv Spey-kastet. För att få den att ligga på ytan. 

Carlsson, om du behöver hjälp att komma igång med din kastning och kan ta dig till Älvkarleby så kan jag bistå dig. Skicka mig ett PM om det låter intressant.. ;) 

På 2017-09-11 at 12:45 Hogge sa:

Det är mycket lättare att lyfta i rinnande vatten, då hjälper vattnet till att trycka upp linan och sträcka på lina/tafs (viktigt att allt ligger rakt när man börjar (scandi)). Jag är inte supererfaren tvåhandsfiskare och jag kan kasta helt ok i vissa pooler, men om det tex blir slakare vatten eller man står olika djupt så blir det kaos tills man kommer på det igen. Men det är kul att utvecklas. 

Om du korsar linan så lägger du inte ankaret tillräckligt mycket ""ovanför" dig. 

Haha jag testade i rinnande vatten i helgen. Då var det inga problematt lyfta linan ur vattnet:)

Hej.. Att dra in klumpen i spöet är en bra ide. Fiskar en hel del med intermediate skagitlina och med Airflo FIST  och gör så. Notera att jag har svetsat ihop en coatad skjutlina med klumpen, alltså en sömlös skarv. När jag drar in linan för nästa kast och kommer till mitt mått av överhäng, dvs hur mycket skjutlina jag har utanför toppöglan när jag kastar (normalt ung. en meter, klumpen ska INTE ligga dikt an mot toppöglan!) så håller jag skjutlinan där, drar in fyra drag till och lägger upp för ett PerryPoke, när jag lägger fram "hästskon" så släpper jag ut de fyra dragen och kastar. MYCKET lätt att lägga upp linan bredvid dig, då linlängden är förkortad med fyra drag. Vill du träna Snap T, så dra in fyra drag, gör "u-svängen" med spöet så att linan hamnar där den ska, när du lägger fram spöet så släpper du ut de fyra dragen. Då får du också den lilla linbukt som ska ligga neranför toppöglan, den ökar friktionen mot vattnet å spänner spöet. Alltid lättare att lyfta/placera en kort lina än en lång. Du behöver inte heller lägga upp linan längs din egen strand. Det gör man med en scandiklump om man måste, sjunk t.ex. Dra in fyra extra drag, när du sen rullkastar ner linan längs stranden, så släpper du ut dragen. Å kastar..   Underlättar om du inte har några jävla öglor å skit i linan, som hakar sig.. Nu har du fått en fin anledning att köpa fler rullar, en rulle till varje lina! Knyt eller svetsa ihop linorna, kastträna å sen fiska.. Kan det vara enklare??  mvh  borano20   

Edited by borano20