Hoppa till innehåll

Fiske m/gjennomsiktig intermediate lina


Lars

Recommended Posts

Har ett gäng intermediatelinor och använder både linor med genomskinlig spets och vanlig coatad spets. Båda funkar bra så jag kan inte säga att jag tror att det har någon avgörande betydelse.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Intressant parentes:

skulle vi gå ut och spömeta med femmeters metspö i forsen eller någon bäck på klassiskt vis med mask, spinnare eller fluga så skulle jag utan tvekan välja en toppknuten 20lb vit eller fluogul spunnen backinglina. Bättre lina för ändamålet finns inte och jag vet av livslång erfarenhet att varken stor öring eller harr skyggar för linan.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hver og en situasjon har sine fordeler/ulemper vil jeg tro. Litt av det fine ved denne sporten er at man kan velge å la Gud's nåde stå for resultatet, eller at man setter en strategi...neimen ikke lett å avgjøre hva som er best egnet. Selv, så fisker jeg for lite til å dra slutsatser av noe som helst. Gikk nylig til anskaffelse av matt mørk grå flyte-line med grønt signalpkt. som er beregnet til nymphefiske til bruk i sterk sol . Om ikke for annet så er denne lina god å kaste med og lett å manøvrere da klumpen er på over 17m. Lurer nå litt på om det vil ligge en camo-line under Juletreet i år?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ett par ex av Cortlands cammolinan och det är som sagt en ruggit bra lina att fiska med. Den har ett grymt bra skjut, är mjuk även i kallt vatten och den syns absolut minst under vattnet av de linor jag har. Tror man att det är viktigt att linan inte får synas så är det mig veterligen marknadens minst visuella lina.

@Ismo håller med till fullo. 

@Flyrod Jag tror tafsmaterialet vi använder är helt marknadsstyrt. Jag är övertygad om att du får precis lika mycket fisk om du byter tafsmaterial till fluogul eller orange nylon om du exempelvis fiskar torrt eller nymf. Det är ju bara att köpa en spole nylon för spinnfiske eller ismete och testa. https://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/ice-magic-50m-mono-lina-orange.html Har ni problem med synen är det en god anledning att byta material då det är betydligt enklare att se när an knyter en färgad lina.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mener å huske at det ble tatt OK med fisk på våtflue, myk Hardy Ultralite stang og 0.60 mm monoline som fluglina...funket overraskende bra. Tilfeldigheter...hvem vet, men stealth approach oppførsel og utstyr ble jo ikke mindre respektert og vurdert etter noen leste bøker av G. La. Fontaine. Så var det disse veiene som går til Rom da, det er opptil flere av de blir det sagt...

Ingen tvil at et fluo-mono snøre påmontert en nymfe langs elvebunn ville hjulpet utrolig for et aldrende syn, visuellt spennende er det helt sikkert også...denne fremgangsmåten har alltid ligget i bakhodet etter å ha blitt klar over at det brukes til isfiske og at det i det hele tatt var tilgjengelig...men aldrig testet ut. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte färgen på linan har någon större betydelse om man inte kastar rakt över fisken förstås.

Fiskade i flera år uppe i Råsto med en "Cortland 444 Nymph tip taper" från USA som  var knall orange. Fick lika mycket fisk för de med 9-12 fots nylontafsar. Däremot har jag skrämt stor harr i klart vatten i stark sol när skuggan från ett trassel på tunn tafs flöt över fisken. På den ljusa sandbotten gick ett mörkt sträck från skuggan. Skuggan från bron i Anttis/Torneälven svart band på botten skrämmer laxen som inte vågar simma över  förrän efter ett tag!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...