Hoppa till innehåll

Lite tankar kring C/R


Laxarnas prins

Recommended Posts

Hej på er:D

Jag har under många år använt mig av C/R på lax. Det har känts bra att sätta i lax men nu har jag börjat att fundera djupare i frågan. Efter att jag och andra de senare åren sett allt fler döda laxar (i synnerhet storlax) flyta i takt med strömmen med den vita buken mot ytan undrar jag hur pålitligt och "humant" C/R är??

Frågor som ständigt maler på min näthinna är:

Kan vår lek med ett djur motiveras? Hur många laxar dör vid C/R? Varför lyfts det än i dag i laxar innan C/R i filmklipp och sociala medier? Kan folk handskas med C/R? I baktanke på dagens stränga och kanske korrekta kvoter i många älvar, är det då rätt att du kan fiska obegränsat om du tillämpar C/R? Används C/R i kommersiellt syfte för att framhäva laxvall som ska hyras ut?

Vad tycker ni?

 

Redigerad med Laxarnas prins
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser man i stort har c&r lagt grunden till väldigt mycket fiskevård. Utan sportfisket skulle det vara väldigt mycket mindre fiskevård. En stor orsak till att vi får ha c&r kvar är ekonomin. Folk ser sin egen vinning i det. Det är inte etiskt med c&r, men det är mycket här i världen som inte är etiskt som ändå slutar upp i något bra.

Att folk inte kan c&r fullt ut är jag övertygad om. Skulle säga att den stora massan inte tagit reda på vissa saker, fast dem tror att dem gör rätt. I teorin skall fisken kunna simma tillbaka, men i praktiken kan man bara gissa sig till överlevnaden. 80-90% på gädda och 50/50 överlevnad på blank lax och öring. Dem kör antingen slut sig, får för stora skador i gälar eller skadar slemskiktet. Svårt att undvika allt. Pressa fisken hårt, strunta i foto och lyft den inte alls ur vattnet ökar väl överlevnaden någon %.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På nåt sätt så vore det bra om man kunde skapa videos för hur man på bästa sätt gör en C&R. Inte alltid lätt förklara i ord. Jag kollade tex för Orkla nyss på orklaguide.com och där var det bara beskrivet i ord http://orklaguide.com/info/gjenutsetting.asp . Sen vill väl folk alltid kunna visa upp sin fångst när det inte är möjligt "att klubba" fisken. Fiskar lite lax själv och dom få C&R jag haft har kanske inte alltid varit helt perfekta, men förhoppningsvis så lär ju även jag mig med tiden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Angående ovan klipp:

Det ser ju för ögat väldigt lugnt och smidigt ut, förmodligen hullinglösa krokar och väldigt, väldigt, väldigt snälla laxar som släpps på bra platser i älven.

Så här ser det tyvärr sällan ut då jag eller andra jag sett gör en C/R. Laxen är stark och far omkring  i och med att den enligt utsago ska tas hårt vid C/R, hullingar sitter i bland hårt och långt in varpå peangen får jobba hårt, vilket kan bli en brutal historia.

Redigerad med Laxarnas prins
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Laxarnas prins sa:

Angående ovan klipp:

Det ser ju för ögat väldigt lugnt och smidigt ut, förmodligen hullinglösa krokar och väldigt, väldigt, väldigt snälla laxar som släpps på bra platser i älven.

Så här ser det tyvärr sällan ut då jag eller andra jag sett gör en C/R. Laxen är stark och far omkring  i och med att den enligt utsago ska tas hårt vid C/R, hullingar sitter i bland hårt och långt in varpå peangen får jobba hårt, vilket kan bli en brutal historia.

Hullinglösa krokar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo på filmen verkar krokarna lossna extremt enkelt. Och det innebär rimligen att krokarna är hullinglösa, hullinglösa krokar är krok utan hulling vilket har syftet att inte kroken ska "hulla" fast sig i fiskens ben eller mjukdelar utan enklare kunna tas ut.

Redigerad med Laxarnas prins
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 9/13/2017 at 21:26 Laxarnas prins sa:

Jo på filmen verkar krokarna lossna extremt enkelt. Och det innebär rimligen att krokarna är hullinglösa, hullinglösa krokar är krok utan hulling vilket har syftet att inte kroken ska "hulla" fast sig i fiskens ben eller mjukdelar utan enklare kunna tas ut.

:D menade förstås varför inte du använder hullinglösa krokar... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago HALster sa:

Frågan är ju om C&R ens betyder något för en laxstam på sikt i förhållande till yrkesfiske, fällor och laxlus.

Det är knappt en fråga. När man tömmer näten eller laxfällorna får man upp till 100 fisk. På en dag. Hur länge tar det att få 100 fisk som flugfiskare? Hela livet?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om fisk dör på grund av C&R är det nog ofta för att fisken blöder. Blöder det i munnen och det är kanske över 14 grader i vattnet så överlever knappast fisken. 

Hullinglöst eller inte sitter kroken illa så det blöder så spelar det inte så stor roll.

Lax klarar mycket stryk. Se bara hur de hoppar och landar på sten etc. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det jag tror är att många släpper ut fisken för tidigt innan den fått tillbaka sin styrka. Många tror att bara för att fisken slår med stjärten och vill i väg så är det lugnt att släppa iväg. Sett med egna ögon hur lång tid det kan ta när älven är varm innan fisken ens ställde sig på rätt köl. La en helt utpumpad lax i en liten fåra där den fick återhämta sig och det tog nära på tre timmar innan den ens ställde sig på rätt köl och efter ytterligare en halvtimme så simmade den iväg. Det tar tid för mjölksyran att försvinna.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det har forskats på märkta laxar och ca 80-90 % klarar sig. 8-9 laxar av tio som kan fullfölja leken på hösten. Laxar dör av olika anledningar. Det har pratats mycket om tiaminbrist och svampangrepp. Detta pga att östersjön är ett sjukt hav. Då är det än viktigare att så många laxar får leka på höstarna. Idén med att återutsända fångad fisk är ju sprunget ur hur det var förut. Då laxstammen försvagades och i vissa älvar var i princip obefintlig. Att vi har relativt mycket lax i våra älvar idag, beror till stor del på att vi inte dödar allt vi fångar samt att de som förvaltar fisket i våra älvar, köper ut nätfisket i mynningarna. Etiskt kan man kanske ifrågasätta att vi "leker med maten", men då har vi bara ett alternativ: Sluta fiska! C/R är således det bästa alternativet för oss sportfiskare. Annars får vi se oss om efter en ny hobby!

Redigerad med Joakim Wallstén
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller delvis med dig Joakim. Men jag tror tyvärr inte på att 8-9 lax av 10 överlever C/R. Visst är det bra om 50% överlever och det bör ju gynna beståndet. Men ska då fiskare få fiska obegränsat C/R?? Det finns ju de som skriver upp mellan 30 och 70-80 lax i ex Orkla. Dör då 50% (vilket jag tror) så är det i sig katastrof, inte sant?

Sen kan vi väl inte bara skylla laxfiskare i älven på klenare laxstam, nät, gyro och lus är väl rimligtvis den klart största boven i dramat. Tror nog inte den senare ökade statistiken på laxbörser har endast med C/R att göra då laxfiske i älvar går i cykler. Men en liten del bör det rimligtvis ha.

Jag har lekt med tanken att C/R bör kvoteras med, vad tror ni?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att bara 50% skulle överleva C/R är ju bara dumt...  Då skulle det flyta död lax i parti och minut nerför varenda laxälv i Norge, Skottland, Ryssland, Island och östra Kanada. Många ( i vissa fall alla ) älvar i dessa länder är enbart eller till mycket stor del C/R utan att mer än enstaka döda laxar kan ses under en hel säsong. 

Prinsens upplevelser av "mängder" av död lax i norska älvar är ju också väldigt svårt att ta på allvar - av de dussintals av bekanta jag har som varje år fiskar många veckor i många olika norska älvar så känner jag INGEN som påstår sig ha upplevt något sådant.

Massor av vetenskapliga undersökningar har visat på exakt samma sak - av spöfångad och märkt lax återfinns minst 80% på lekområdena på hösten. Då ska man ha i minnet att dessa fiskar, förutom att drillas på spö, också har "misshandlats" med olika typer av märkning, radiosändare och annat stressande.

Död lax leker inte, fångad och returnerad lax gör det nästan alltid. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago Sunray sa:

Massor av vetenskapliga undersökningar har visat på exakt samma sak - av spöfångad och märkt lax återfinns minst 80% på lekområdena på hösten. Då ska man ha i minnet att dessa fiskar, förutom att drillas på spö, också har "misshandlats" med olika typer av märkning, radiosändare och annat stressande.

Död lax leker inte, fångad och returnerad lax gör det nästan alltid. 

Det är ju fantastiskt isåfall. Jag vet bara av en undersökning man gjort när man gpsmarkerat rom på havsöring att väldigt stor andel dog av c/r. Har du någon länk eller så till någon undersökning?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Ålandsfilip sa:

Det är ju fantastiskt isåfall. Jag vet bara av en undersökning man gjort när man gpsmarkerat rom på havsöring att väldigt stor andel dog av c/r. Har du någon länk eller så till någon undersökning?

Nej, jag har ingen länk, sånt sparar jag inte på.

De undersökningar jag läst om i detalj är fisk märkta med radiosändare från Alta, Spey och Cascapedia - alla med samma resultat, minst 80% av den märkta fisken återfinns på lekområdena på hösten.

Detta är alltså helt skilda älvar i olika delar av världen. Det är också undersökningar med relativt stort antal fiskar ( det går naturligtvis inte att dra nån slutsats om det bara varit en handfull ) och det har i samtliga fall  handlat om relativt lång tid ( månader, inte veckor ) från det att fisken märktes tills den spårades. I både Spey och Cascapedia redovisades också hur fisken uppförde sig i tiden mellan märkning och lek - det visade sig att man definitivt kunde märka av en "stressfaktor" då de flesta fiskar snabbt lämnade det område/pool där de fångats och flyttade sig till andra ståndplatser, ibland någon kilometer bort. Någon fisk lämnade tom älven helt och gick ut i havet igen och kunde därefter inte spåras, möjligen togs den av säl eller annan predator.

Just denna "stressfaktor" har någon forskare antagit kunna påverka lekresultatet negativt ( nej, jag vet inte av vilken exakt orsak ) men detta är än så länge enbart teori. Å andra sidan är ett något sämre lekresultat alltid 100% bättre än ingen lek alls, vilket ju är fallet vid catch & kill.  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite tråkig ton Sunray.:mellow:

Den sträcka jag fiskar på och som vi hyr sedan många år på helsäsong ligger långt ner i älven. Fler och fler blir de laxar vi ser som flyter förbi nedströms med buken upp, i synnerhet de större laxarna (som i början av säsongen oftast är honor och inte bra i sig). Vad man inte tänker på är att laxar riskerar att inte bara utsättas för en C/R utan fler. Döda laxar som flyter nedströms har ökat i takt med ökad C/R! Detta är inte bara jag som registrerat utan andra som jag diskuterar frågan med. Tilläggas ska att jag fiskar många veckor per sommar och hinner skaffa mig en ganska hyfsad uppfattning.

Tror den forskningen med 80-90 % överlevande lax vid C/R är aningen liten och förlegad och missvisande!!

Det finns även tester och teser kring C/R som pekar åt andra hållet. Nedan följer en tes: (Inte mina ord)

"Studier har visat att även om en tillbakasatt fisk simmar i väg så är den ett lätt byte för mink eller andra rovfiskar eftersom den är uttröttad, skador på fiskens skyddande slemlager eller på blodkärl i svalget gör också att den kan dö senare."

Redigerad med Laxarnas prins
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago Henka sa:

Klockrent. Dem nämner norska studier med liknande eller bättre resultat. Vad som är intressant är att överlevnaden på spinn bara var 55%. Det tycker jag är riktigt märkligt, även om dem förklarar att det beror på krokstorleken. Det är ju lättare att pressa in en lax med spinn och jag har trott att det är bättre att få in fisken snabbt så den har energi kvar, men det verkar som att jag får revidera allt jag sagt om att fisken kör slut sig när man fiskar med fluga. Bättre med små krokar och trötta ut dem enligt ovan.

Redigerad med Ålandsfilip
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago Ålandsfilip sa:

Klockrent. Dem nämner norska studier med liknande eller bättre resultat. Vad som är intressant är att överlevnaden på spinn bara var 55%. Det tycker jag är riktigt märkligt, även om dem förklarar att det beror på krokstorleken. Det är ju lättare att pressa in en lax med spinn och jag har trott att det är bättre att få in fisken snabbt så den har energi kvar, men det verkar som att jag får revidera allt jag sagt om att fisken kör slut sig när man fiskar med fluga. Bättre med små krokar och trötta ut dem enligt ovan.

Det är ju inte säkert att det alltid är en fördel att få in fisken snabbare.

 

Jag fiskar ju mycket från båt, och för några år sedan skaffade jag en håv.
Jag upplever ofta att jag lyckas landa fisken snabbare med håv än när jag handtailar från båt.
Det som jag kan uppleva som en nackdel med det är att fisken bråkar betydligt mer i båten.
Kanske är det ibland rentav en fördel att köra fisken tröttare innan hantering? :unsure:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...