Hoppa till innehåll

Någon som testat Hardy Wraith 9' #5?


Jonas

Recommended Posts

Tänkte jag skulle få mig en Hardy Ultralite MTX 3/4/5 rulle http://www.hardyfishing.com/hardy-reels-fly-reels-hardy-ultralite/hardy-ultralite-mtx-reel/1447394.html#start=9 och tänkte passa på och köpa ett matchande spö till rullen.

Någon som testat Hardy Wraith 9' #5 och kan säga något om spöt?

Har själv haft en #6 som jag var supernöjd med men vill gärna höra någon mer kommentar om 5:an innan jag bestämmer mig? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har tydligen missat en nyhet inser jag nu när jag sitter och bläddrar på Hardys hemsida... ska så klart ha ett Hardy Zeprus Ultralite 9' #5 B) http://www.hardyfishing.com/hardy-rods-fly-rods-hardy-sintrix/hardy-zephrus-ultralite-rod/1447396.html#specifications

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Känner på mig att det blir en riktig kanonkombo.Den som väntar på nåt gott... B)

Såg att linprogrammet var förändrat också. Nån som vet något om det?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja ultralight serien ser intressant ut, den är väl lite mjukare och långsammare än den vanliga Zephrus kan jag tänka, du har inte testat eller känt på  Ultralite FWDD rullen? jag är ganska sugen på den, tror den passar bra på mitt Zephrus 864.

Redigerad med Ixoye
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago Ixoye sa:

Ja ultralight serien ser intressant ut, den är väl lite mjukare och långsammare än den vanliga Zephrus kan jag tänka, du har inte testat eller känt på  Ultralite FWDD rullen? jag är ganska sugen på den, tror den passar bra på mitt Zephrus 864.

Har haft FWDD i både 2000 och 3000 rulle den här säsongen. kanonfin rulle. Jag skulle sätta en 2000 på din 8'6'' #4. Jag körde den på min demon smuggler 8' #4 och den kombon var grymt fin.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

31 minutes ago Jonas sa:

Har haft FWDD i både 2000 och 3000 rulle den här säsongen. kanonfin rulle. Jag skulle sätta en 2000 på din 8'6'' #4. Jag körde den på min demon smuggler 8' #4 och den kombon var grymt fin.

Fick du plats med en #4 lina på den rullen? Jag tänkte att en 3000 skulle bli lagom, lite större rulldiameter är ju att föredra vid invevningen av löslinan, men den kanske blir för maffig på ett 8,6 spö.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det gick bra. Rullen klarar lite vanlig standard 20lb backing och en WF4F. Körde en Cortland Finesse Trout II WF4F på rullen.

3000 funkar så klart också men vill man ha en riktigt lätt känsla i spöt är 2000 rätt val. Har för mig att jag la på runt 25 meter backing?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3000 rullen använder en polare tillsammans med en yellowline 9'3'' #6 laddad med en Cortland 555 dynatip WF6F. Skulle säga att den rullen är perfekt för ett #5 spö

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man kan undra varför det är standard att man ska lägga på 50 meter 20lb backing även om man har en #3 eller #4 rulle? Skulle vilja påstå att 10-20 meter skulle täcka livsbehovet för de flesta när vi pratar normalt fiske i nordiska vatten. Jag väljer hellre mindre backing och en mindre rulle än tvärt om om det skulle vara på gränsen när vi pratar de klasserna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago Jonas sa:

Man kan undra varför det är standard att man ska lägga på 50 meter 20lb backing även om man har en #3 eller #4 rulle? Skulle vilja påstå att 10-20 meter skulle täcka livsbehovet för de flesta när vi pratar normalt fiske i nordiska vatten. Jag väljer hellre mindre backing och en mindre rulle än tvärt om om det skulle vara på gränsen när vi pratar de klasserna.

Då får det bli en 2000, jag har typ 40m Vision Dacspun backing liggandes och den är ju extra tunn i diametern, jag har en Nymph W på spöt nu och den väger ju ungefär lika mycket och passar perfekt viktmässigt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
På 2017-09-13 at 12:05 Sahlberg sa:

Har ni någon koll på när spöt kommer till Sverige? 

Jag har i alla fall fått igenom en beställning idag så jag misstänker att både rullen och spöt är på g. Så nu väntar vi med spänningB)

Fick nys om en annan grej igår. Tydligen finns Powerluxklingan i ännu högre kvalitet än Sintrix 500 som var det Artisan byggdes med. Till 2018 släpper ABU ett värstingspinnspö i 1000 kvalitet. Undrar när man gör ett flugspö med det materialet? Helt klart är att Hardy/Pure fishing har material i pipen som inte nått oss flugfiskare ännu i alla fall.

För er som inte vet så köpte Hardy ensamrätten till 3M's Powerlux Nanosilicamaterial för några år sedan. Det var då som exempelvis Loop fick byta klingor i sina spön då de jobbade med samma grundmaterial från 3M i sina första Cross S1 spön.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago Sahlberg sa:

Jag tänkte om och köpte ett Zephrus 590 istället (fick ett för 4500 på rea :)) så ev Ultralight får vänta.

Bra köp. Skönt allroundspö med bra kraft och fin balans. Den är kanonfin. Hade den själv och körde med den främst i fjällen men den fick tyvärr lämna plats åt annat inför årets säsong. Hade inte du en Zenith 590 också? Vore intressant att få höra en riktig sidebyside på dem?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Jonas sa:

Bra köp. Skönt allroundspö med bra kraft och fin balans. Den är kanonfin. Hade den själv och körde med den främst i fjällen men den fick tyvärr lämna plats åt annat inför årets säsong. Hade inte du en Zenith 590 också? Vore intressant att få höra en riktig sidebyside på dem?

Det känns bra. Jag sålde iaf mitt Radian så nu måste det vara bra...
Mitt Zenith 590 har jag sålt men har Zentih 586 och 486 kvar. Ur minnet känns Zephrus lite mjukare och mer "smooth" är Zenith. Ska använda det på riktigt i helgen, får se vad jag säger efter det. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Fn... fick spöt för någon dag sen. Trodde jag... när jag öppna paketet var det ett vanligt Zephrus 9’ #5, å den har jag ju redan avverkat sen den kom. Nu väntar jag på ett nytt paket och en returfrakt. Zephrus. Ultralite känns ruggigt spännande just nu och med lite flyt kanske  rullen kommer med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag förstår att du köpt spöt hos Farlows, råkade ut för samma sak beställde 2 ultralite men fick 2FWS.

Skickade retur och ett spö kom idag, beställde även 2 rullar fått en så den andra kommer väl senare. Det andra spöt kom till Västerås idag så jag får väl det imorgon. Kan lägga in en bild lite senare på olika rullar till spöt.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snyggt @kurt jag tror däremot att jag satsade på rullstorleken under? Vi får se när grejerna kommer.

vad tycker du om spöt då och vad la du på för lina?

du kan ju med fördel göra tråd om spöt i testarean om du har lust så fyller vi på med egna upplevelser löpande. Döp tråden till spöts namn/längd/klass i så fall

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...