Jump to content

Orvis Helios 3 kontra Helios 2 ?

magnolia
 Share

Recommended Posts

I Trout&Salmon´s septembernummer finns det en sida med en presentation och ett kort-test av Helios 3. Spöt finns i två varianter 3D (D för distance) och 3F (F för feel), den senare avsedd för finare presentationer upp till ca 18 m. Orvis verkar alltså ha skippat "Tip flex" resp. Mid flex. Det är förstås dyra spön; priset anges "från" £ 849. De nya skall också vara lite lättare och är mattsvarta likt en  specialutgåva av Helios 2. Tillverkningen sker i fabriken i Manchester, Vermont (USA). Tidningen har provkastat både D och F modellerna i klass 5 och det gjordes på en mässa. Visst var det bra spön: som väntat. Artikeln kommer också in på Orvis program med gratis kastlektioner i USA, sägs att det rör sig ungefär 15000 nya deltagare per år. Bra idé tycker jag! Jag har varit med om att försöka "lära om" felaktig kastteknik hos personer som har flugfiskat i uppåt fem år.

Så till rubrikens frågeställning: är det frågan om en tillräckligt märkbar uppgradering? Det skulle vara mycket intressant att få ta del av vad säg 100 kastare tycker och få några siffror på det. För egen del  skulle jag kunna sova lugnt på natten om de nya är mellan 5-10 % bättre*. Detta om jag hade ett Helios 2 vilket jag inte har. Men om de nya skulle (falla ut)som 30 % (eller mer) bättre så skulle jag bli nyfiken trots att jag har för många spön. Ja, vi får se vad tester visar, - men vem kan man lita på?

* som en sammanvägning av flera egenskaper.

12 minutes ago Morgan sa:

Om marknadsföringen var gång hade varit med sanningen överensstämmande så skulle man kunna kasta över 100 meter långt med ett av dagens flugspön och dessutom få en oförglömlig orgasm var gång!

Men...det stämmer in på mej!! Speciellt orgasmen. Är jag ensam om detta?

De nya spöna är mycket bättre än Helios2. En helt annan upplevelse. Det går att sätta en parachute Adams på ett knappnålshuvud på 25m med torrflugespöt. Med saltvattenskanonen kan man pricka tändningslåset på en passerande jetski på 80m. (om man är duktig på att skarva skjutklumpar.)

Jag har också hört att de nya tuberna skall vara vattentäta även i vakuum. Det vore grymt bra.

• Haha 1

Har de släppt några matchande rullar? Har en helios 2 covert med svarta Mirage USA rullen. Är sugen på en 3F och det hade ju varit kul om de släppte en riktigt lätt och fin rulle i matchande design :)

Ska se om jag kan få vibba på spöna imorgon. Återkommer.

1 hour ago Hi-Lo sa:

Har hittat tillbaks till gamla spön, härlig feeling. Kanske några gram tyngre, men vad gör det...

Exakt! Jag har tex. köpt på mig ett par GLX Loomis, varav ett är en WhisperCreek femma.
Samma spö jag fiskade mycket med för knappt 10 år sedan och lika bra idag som det var då!
Kostar dessutom en bråkdel av nypriset i bra begagnat skick...
Hade för övrigt ett Helios 2 #5 Midflex och det var ingen hit faktiskt. Styvt och ingen vidare känsla.

Edited by Jonzkij
  • Like 2

• 4 weeks later...

Orvis H3 måste vara det absolut bästa produktsläppet i år eftersom H2 blev överkomliga i pris. Har aldrig förstått hur bra H2 är men nu vet jag så hatten av till produktutvecklarna på Orvis vars enträgna slit för att uppnå perfektion gör att vi kan köpa "gamla" spön billigare :D

• Like 3

På 2017-09-15 at 12:43 Jonzkij sa:

Exakt! Jag har tex. köpt på mig ett par GLX Loomis, varav ett är en WhisperCreek femma.
Samma spö jag fiskade mycket med för knappt 10 år sedan och lika bra idag som det var då!
Kostar dessutom en bråkdel av nypriset i bra begagnat skick...
Hade för övrigt ett Helios 2 #5 Midflex och det var ingen hit faktiskt. Styvt och ingen vidare känsla.

Håller med!

Själv har jag åter lyckats hitta ett BIIx #5/8’6” i nyskick! Jag fattar inte att jag sålde det jag hade tidigare bara för att köpa ett helt dött Helios..

• Like 1

Jag kan tycka att det beror på lite vad man söker. Loomis Whisper Creek som nämns är ju ett fantastiskt spö om man söker känsla och djup. Vill man däremot ha en pekpinne som placerar flugan där man vill i alla väder och oavsett vilken fluga man väljer så tycker jag Helios 2 Covert 9' #5 som jag kört sen i våras är ett löjligt fint spö. För mig är båda dessa spöna toppklass. Samtidigt som de är raka motsatserna prestandamässigt. Det ena utesluter ju på inget sett det andra så det är egentligen inte speciellt konstigt att man har några spön att välja mellan innan man ger sig ut på tur...

Det ska bli väldigt intressant att testa en Helios 3 när jag får möjlighet. Orvis är rent allmänt heta just nu och jag tycker man lyckats väl med både nya linorna, sina kläder och väskorna. Att de nu toppar kollektionen med ett nytt värstingsspö känns självklart väldigt intressant att bevaka. 

• Like 1
  • Thanks 1

• 1 month later...
  • 3 years later...
På 2017-09-14 at 07:42 Jonas sa:

Har de släppt några matchande rullar? Har en helios 2 covert med svarta Mirage USA rullen. Är sugen på en 3F och det hade ju varit kul om de släppte en riktigt lätt och fin rulle i matchande design :)

Ska se om jag kan få vibba på spöna imorgon. Återkommer.

Du som har testat Covert, Helios 3D och Loop SX 590. 
Kan du beskriva skillnaden mellan dem??

Mvh Kent

18 hours ago kent.flyfish sa:

Du som har testat Covert, Helios 3D och Loop SX 590. 
Kan du beskriva skillnaden mellan dem??

Mvh Kent

Har haft Helios 2 Covert 9'#5, SX 590 och Helios 3D 9' #6.

Covert är väldigt snabbt och välbalanserat. Likt XS590 i aktion men Loopspöt är lite mer grovhugget i känslan med en tyngre/grövre topp och inte lika slimmat handtag som det på covert. Lite osäker nu men vill minnas att det var lite bättre djup i Loops klinga... vilket var bäst av de två? svårt att säga faktiskt? Helios 2 covert gav nog en exklusivare känsla men Loopspöt hade ett nog ett skönare djup? Helios 3D 9' #6 är ett spö med bra djup och härlig känsla. Man skulle förmodligen kunna servera alla de spöna side by side som #5 spön och Helios 3D 9' #6 skulle anses vara det bästa spöt även i den klassen... 

_56V6255.jpg

_56V7934.jpg

_56V1685.jpg

32 minutes ago, Jonas said:

Man skulle förmodligen kunna servera alla de spöna side by side som #5 spön och Helios 3D 9' #6 skulle anses vara det bästa spöt även i den klassen... 

Hur benämner man ens att ett spö är bättre än ett annat, när samtliga i det här exemplet får anses vara i ungefär samma prisklass och med klart jämförbara komponenter?