Hoppa till innehåll

Orvis Helios 3 kontra Helios 2 ?


magnolia

Recommended Posts

7 minutes ago, Jonas_P said:

Hur benämner man ens att ett spö är bättre än ett annat, när samtliga i det här exemplet får anses vara i ungefär samma prisklass och med klart jämförbara komponenter? 

Man får helt enkelt läsa in "jag tycker att" mellan raderna...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Jonas_P sa:

Hur benämner man ens att ett spö är bättre än ett annat, när samtliga i det här exemplet får anses vara i ungefär samma prisklass och med klart jämförbara komponenter? 

Det stämmer inte att de är riktigt jämförbara. Helios 3D har en mycket bättre klinga och är definitivt ett bättre spö än de båda andra alternativen om du frågar mig. Det är ett helt annat register i den klingan. Spöt är djupt och snabbt med en härlig balans och en klinga som laddar enkelt och levererar snygga kast. 3D kan man sätta i händerna på en nybörjare men de andra två spöna kommer inte att vara alls lika enkla att kasta för någon som inte kan...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Jonas sa:

Har haft Helios 2 Covert 9'#5, SX 590 och Helios 3D 9' #6.

Covert är väldigt snabbt och välbalanserat. Likt XS590 i aktion men Loopspöt är lite mer grovhugget i känslan med en tyngre/grövre topp och inte lika slimmat handtag som det på covert. Lite osäker nu men vill minnas att det var lite bättre djup i Loops klinga... vilket var bäst av de två? svårt att säga faktiskt? Helios 2 covert gav nog en exklusivare känsla men Loopspöt hade ett nog ett skönare djup? Helios 3D 9' #6 är ett spö med bra djup och härlig känsla. Man skulle förmodligen kunna servera alla de spöna side by side som #5 spön och Helios 3D 9' #6 skulle anses vara det bästa spöt även i den klassen... 

 

_56V6255.jpg

_56V7934.jpg

_56V1685.jpg

Ok, tack för svar, men vilket av Cross SX och Covert har bästa feelingen på kortare kast?

Om jag tolkar dig rätt så är SX mer lämpat för korta kast, har en större spännvidd?!

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now kent.flyfish sa:

Ok, tack för svar, men vilket av Cross SX och Covert har bästa feelingen på kortare kast?

Om jag tolkar dig rätt så är SX mer lämpat för korta kast, har en större spännvidd?!

 

De är nog rätt jämnbra. Det är två riktigt bra spön som på sin tid var bland de bästa på marknaden men de ligger i det snabbare segmentet så de kommer ju till sin fulla rätt främst vid längre kast och vid exempelvis tuffare väder där det är fördelaktigt med hög linhastighet. Inget av spöna är ju framtagna med fokus på korta kast men det går givetvis att kasta på kortare avstånd med. Skulle jag önska tillbaka ett av de två spöna så skulle jag nog satsa på covert trots allt... det stack ut lite mer. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Jonas sa:

De är nog rätt jämnbra. Det är två riktigt bra spön som på sin tid var bland de bästa på marknaden men de ligger i det snabbare segmentet så de kommer ju till sin fulla rätt främst vid längre kast och vid exempelvis tuffare väder där det är fördelaktigt med hög linhastighet. Inget av spöna är ju framtagna med fokus på korta kast men det går givetvis att kasta på kortare avstånd med. Skulle jag önska tillbaka ett av de två spöna så skulle jag nog satsa på covert trots allt... det stack ut lite mer. 

-Tack för svar!! 

// Kent

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago, Jonas said:

Det stämmer inte att de är riktigt jämförbara. Helios 3D har en mycket bättre klinga och är definitivt ett bättre spö än de båda andra alternativen om du frågar mig. Det är ett helt annat register i den klingan. Spöt är djupt och snabbt med en härlig balans och en klinga som laddar enkelt och levererar snygga kast. 3D kan man sätta i händerna på en nybörjare men de andra två spöna kommer inte att vara alls lika enkla att kasta för någon som inte kan...

Bättre klinga, bättre spö... Det blir totalt intetsägande för mig och det är ju helt utifrån ”recensentens” preferenser. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

mm jag provade 9' 5:an i Helios 3F i samband med att vi lotta ut den i fototävlingen för något år sen. Det var en ruggigt skön 5:a... *blirlitesugennukännerjag* #närmansäljerinettnyttspötillsigsjälv ;D

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
10 hours ago Line-speed sa:

Nä... fyfan va själviskt att sticka ut ur mängden me sånt spö längs älven.. 

Bjuder 2000kr..

Med det budet lär det dröja innan du själv får sticka ut längs din älv... ??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mm perfekt och välmatchande combo för landfiskande havsöringsfiskare här i Bohuslän? och måste va en tjusning att kunna ta sig snabbt mellan fiskeplatserna också???

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 1/20/2021 at 11:35 AM, Bigsalmon said:

Man får helt enkelt läsa in "jag tycker att" mellan raderna...

Sant!  Och man slutar bry sig .  Bara ett redskap som ska hålla en livstid. Jo tjena köp det senaste!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 2017-09-13 at 7:29 PM, Morgan said:

Om marknadsföringen var gång hade varit med sanningen överensstämmande så skulle man kunna kasta över 100 meter långt med ett av dagens flugspön och dessutom få en oförglömlig orgasm var gång!

De hivas ju typ 50m iafa.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...