Hoppa till innehåll

Den långa, grumliga jakten på bäcköring i västra götaland


Lodjur

Recommended Posts

Åhoj!

Att vara baserad i Trollhättan och vara entusiastisk till bäcköring är ungefär lika förvirrande som man kan tro, med oändligt många små bäckar (varav bara ett fåtal har chans till ett bestånd) som går till lite större åar som i sin tur går till ännu lite större åar som slutligen går till älv och/eller hav. Vattnet är gärna brunt och mörkt och går till större del igenom åkrar och privat mark, och man har en tendens att kapa ner all vegetation kring potentiellt fiskbara sträckor.
Men det finns vatten med öring. Många gånger har jag hört om hit och dit där man sett öring och ibland rent av fiskat upp någon. Givetvis är det ingen som delar med sig om exakt vart dessa vatten ligger, av ren pincip.
Att det bara är jag, och min kompanjon på dessa upptäcktsfärder, i min omgivning som är intresserade av flugfiske gör det inte lättare då vi är begränsade till 2 par ögon och öron.

Denna tråden tänkte jag ha som en typ av logg där jag då och då uppdaterar med vatten som jag utforskat eller testat i jakten på stationär öring.

Mina "verktyg" i jakten är följande:
Elfiskerapporter - http://aquarapport.slu.se/default.aspx?ID=6
Grönkartan - http://ext-webbgis.lansstyrelsen.se/sverigeslanskarta/?visibleLayerNames=&zoomLevel=4&x=317497.39250868966&y=6463715.623854165
Google maps satelitbilder - https://www.google.se/maps/@58.2563155,12.281382,72543m/data=!3m1!1e3

Alla är givetvis välkommna att diskutera/tipsa/dela erfarenheter/fråga kring ämnet! :)

Redigerad med Krux
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2017-04-26

Flundervallabäcken.

En bäck som rinner ut i den typiskt grumliga ån Slumpån som i sin tur mynnar i Göta älv en bit väst om Sjuntorp.

Jag och min kompanjon åkta dit med sikte på en gammal ruin av en kvarn där vattnet breddar ut sig och bildar en pool med ett fall över baksidan av ruinen.
Vattenståndet i bäcken var lägre än vi trodde och stenarna på botten gick i de flesta fall upp till och över ytan, vilket innebar ett svårt fiske med mycket som störde flugans gång. Mycket sly och djupt sluttande väggar ner till bäcken gjorde det svårt att kasta och smygfaktorn näst intill obefintlig då man för det mesta var tvungen att klättra över fallna träd och knak och brak ifrån all sly och grenar förde mycket oväsen.
Innan vi kom ner närmare utloppet i Slumpån blev vi stoppade av ett område av privat mark/åker och vi vände tillbaka uppåt där flödet i bäcken knappt existerade.

Resultat: Fin natur och bra väder, men ingen öring så långt ögat nådde. Den täta vegetationen och svåra framkomligheten kan ha varit den stora boven.

 

IMG_20170426_185526.jpg

Redigerad med Krux
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spännande och kul projekt som jag verkligen förstår att man kan bli helt uppslukad av! Men...

Hur får ni tillstånd att fiska i åarna? 

Är det inte förbjudet/olämpligt att fiska öring i strömmande vatten efter sista augusti?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2017-07-09

Sollumsån.

En mindre å med lite klarare vatten som rinner ifrån Lille-Väktor, nord-väst om Hjärtum och mynnar i Göta älv.

Jag och min kompanjon åkte dit en solig söndag för att utforska utloppet och en del av Sollumsån då vi fiskat i Lille-Väktor en del tidigare. Ett ganska långsamt flöde och stundvis upp till 3 meter bred, med ett par större pooler nära utloppet ifrån Lille-Väktor. I de bredare partierna blev djupet inte mer än en halvmeter, medan det blev betydligt djupare i de smalare partierna. Hyfsat lättfiskat med partier både med och utan vegetation.

Resultat: Fin natur, väldigt fint vattendrag. Abbore och smågäddor men ingen öring, dock trodde jag mig se en liten dyka upp ett ögonblick från en djuphåla nära ett "bakdrag" vid en brant kant på motsatt sida ån. Fiskade ett tag på punkten med de minsta flugor jag kunde hitta i asken men såg inget mer.

 

10598243_348873725260479_666967602_n.jpg

Redigerad med Krux
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago, Bigsalmon said:

Spännande och kul projekt som jag verkligen förstår att man kan bli helt uppslukad av! Men...

Hur får ni tillstånd att fiska i åarna? 

Är det inte förbjudet/olämpligt att fiska öring i strömmande vatten efter sista augusti?

Fiskekort går alltid att lösa. Oftast till en närliggande sjö eller å/älv som innefattar bäcken.

Vad gäller säsonger då man bör samt inte bör fiska riktat mot öring så brukar vi fråga säljare av fiskekort. I vatten där det inte vandrar havsöring eller lax verkar det vara väldigt förvirrat till vilka regler som gäller. I vart fall behåller vi aldrig någon utav den fisk vi fångar, utan glädjer oss mer åt ett foto :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2017-09-10

Övre Anråseån.

En hyfsat välkänd å för fiske av havsöring i dess nedre del. Efter att ha läst om Anråseån i diverse forum så bestämde jag och kompanjonen oss för att åka dit och spana. Vi visste inte riktigt vart vi skulle leta så vi åkte runt och stannade till här och var och vandrade lite under loppet av kanske 3 timmar. För det mesta såg det ut att vara mycket lägre vattenstånd än normalt om man ska lita på kanten där den mesta vegetationen slutade. Tät vegetation och ett fåtal platser i blandade vattendrag där vi stannade till i ungefär 10 minuter och spanade efter tecken på liv. Efter att vi gått ungefär 30 meter ifrån en djuphåla och vakade över en anna lite länge upp så hörde vi ett litet plask ifrån den vi spanat på tidigare, om det kan ha varit en öring vet vi inte. Vi plockade aldrig fram våra spön denna gång.

Reslutat: Sand och lerbankar i ganska tät vegetation, ofta branta kanter ner till vattnet och smala vattendrag. Vi tror att bristen på regn under sommaren kan ha lett till sämre än normala omständigheter.

Har tyvärr ingen bild ifrån denna tur då mobiltelefonen var död.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Har rekat ungefär 15 bäckar och åar via Gröna Kartan som jag kommer att besöka och titta på under vinter/vår för att göra eventuell uteslutning och annan bedömning. Ganska många i närområdet kring Trollhättan. Efter det är gjort är det ju delen med fisketillstånd med mera som behöver lösas... Stay posted ;)

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
On 9/15/2017 at 10:51 AM, Lodjur said:

2017-07-09

Sollumsån.

En mindre å med lite klarare vatten som rinner ifrån Lille-Väktor, nord-väst om Hjärtum och mynnar i Göta älv.

Jag och min kompanjon åkte dit en solig söndag för att utforska utloppet och en del av Sollumsån då vi fiskat i Lille-Väktor en del tidigare. Ett ganska långsamt flöde och stundvis upp till 3 meter bred, med ett par större pooler nära utloppet ifrån Lille-Väktor. I de bredare partierna blev djupet inte mer än en halvmeter, medan det blev betydligt djupare i de smalare partierna. Hyfsat lättfiskat med partier både med och utan vegetation.

Resultat: Fin natur, väldigt fint vattendrag. Abbore och smågäddor men ingen öring, dock trodde jag mig se en liten dyka upp ett ögonblick från en djuphåla nära ett "bakdrag" vid en brant kant på motsatt sida ån. Fiskade ett tag på punkten med de minsta flugor jag kunde hitta i asken men såg inget mer.

 

10598243_348873725260479_666967602_n.jpg

Ser ut som en mysig liten bäck :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
11 hours ago, jonny_ströberg said:

Jag har fiskat lite i slumpån det senaste efter att ha flyttat till Trollhättan nyligen. Jag tyckte mig se en röding i slumpån strax nedanför kraftverket i sjöntorp, är det något du vet finns? Fick ju tyvärr inte upp den så kan ju inte vara säker?

Röding låter osannolikt om det inte skulle vara så att den lyckats ta sig ut från någon sjö som haft inplanterat. Det finns i trakten, med avrinning till älven, så det är dock inte omöjligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Lovar att jag ska återkomma till denna tråd med en uppdatering, tyvärr gick minneskortet till kameran med bilder ifrån 5-6 olika besök sönder så det blev inte lika roligt att skriva om... dessutom var det dåliga väderförhållanden vid många besök.
Har inställningen att jag kommer göra återbesök  och kanske hinner med lite fler platser under kommande vår/sommar :)

Edit: Har alltså besökt samtliga vatten under vintertid och ca 5-6 under vår/sommar. Kommer bidra med bilder både från vinter och sommar för varje plats.

Redigerad med Lodjur
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dom små bäckarna är i regel kraftigt underskattade.

Här uppe i norr finns det små oansenliga bäckar som håller stor harr och även i bland riktigt fin öring.

För väldigt många år sen skulle jag och min bror och fiska Abborre i en sjö några kilometer från vår stuga.

I samband med att vi skulle knalla i väg sa farsan att vi skulle pröva i bäcken som rinner ut från sjön.

Vi sa åt han, den är ju bara en meter bred inte fan är de nå fisk i den, han sa åt oss att följa bäcken nedströms ca en kilometer, där när bäcken rinner genom myrarna blir det hyfsat stora djupa sel.

Sagt och gjort vi följde bäcken till selen och började fiska, det tog inte lång stund innan min bror fick första öringen, en riktigt fin pjäs och fler öringar blev det den dagen.

Den bäcken i sig är lite unik i sitt slag, öringen stiger enligt de gamla vise männen från älven för att under hösten leka i bäcken. Vilket leder till att öringen man får i den här bäcken är betydligt större än den stationära öringen man får i andra bäckar och att det även finns Abborre.

Vanligast är en mix av harr och öring eller enbart öring.

Känner man för att hitta små unika vatten att fiska är det bara att starta Google Earth och följa från älvarna var bäcken rinner ut och uppströms, se om det finns sel när bäcken rinner genom myrar, selen är ofta riktigt djupa, inte ovanligt med 4-5 meters djup och bäcken är bara 5-10 meter bred.

Hittar man såna platser finns det garanterat fisk, förmodligen stor harr, schyst öring och om det vill sig illa enorma gäddor

 

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, puoltsa19 said:

Dom små bäckarna är i regel kraftigt underskattade.

Här uppe i norr finns det små oansenliga bäckar som håller stor harr och även i bland riktigt fin öring.

För väldigt många år sen skulle jag och min bror och fiska Abborre i en sjö några kilometer från vår stuga.

I samband med att vi skulle knalla i väg sa farsan att vi skulle pröva i bäcken som rinner ut från sjön.

Vi sa åt han, den är ju bara en meter bred inte fan är de nå fisk i den, han sa åt oss att följa bäcken nedströms ca en kilometer, där när bäcken rinner genom myrarna blir det hyfsat stora djupa sel.

Sagt och gjort vi följde bäcken till selen och började fiska, det tog inte lång stund innan min bror fick första öringen, en riktigt fin pjäs och fler öringar blev det den dagen.

Den bäcken i sig är lite unik i sitt slag, öringen stiger enligt de gamla vise männen från älven för att under hösten leka i bäcken. Vilket leder till att öringen man får i den här bäcken är betydligt större än den stationära öringen man får i andra bäckar och att det även finns Abborre.

Vanligast är en mix av harr och öring eller enbart öring.

Känner man för att hitta små unika vatten att fiska är det bara att starta Google Earth och följa från älvarna var bäcken rinner ut och uppströms, se om det finns sel när bäcken rinner genom myrar, selen är ofta riktigt djupa, inte ovanligt med 4-5 meters djup och bäcken är bara 5-10 meter bred.

Hittar man såna platser finns det garanterat fisk, förmodligen stor harr, schyst öring och om det vill sig illa enorma gäddor

 

 

Fördelen med Norrland är att det är... renare.
Att hitta ett vattendrag här i Västsverige som inte är förstört med gamla kraftverk utan trappor eller som inte är försurat och fullt med slam på botten är en utmaning i sig till att börja med. Det finns såklart men det är inte lätt att hitta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den som söker finner, men helt klart är det lättare uppe i norr.

Till kommande sommar ska jag göra en tur efter en liten bäck som rinner genom ett ganska stort myrlandskap.

Bäcken är et utlopp från en hyfsat stor sjö som ligger mitt i ingenstans och rinner ut i ett vattendrag i Mörrumsåns storlek (liten älv) som håller harr, öring och gädda, i och med dom ingångsvärden skulle det var konstigt om bäcken inte håller harr och öring.

Det finns några hyfsat stora sel som kommer bli intressanta att prova.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 hours ago, puoltsa19 said:

Den som söker finner, men helt klart är det lättare uppe i norr.

Till kommande sommar ska jag göra en tur efter en liten bäck som rinner genom ett ganska stort myrlandskap.

Bäcken är et utlopp från en hyfsat stor sjö som ligger mitt i ingenstans och rinner ut i ett vattendrag i Mörrumsåns storlek (liten älv) som håller harr, öring och gädda, i och med dom ingångsvärden skulle det var konstigt om bäcken inte håller harr och öring.

Det finns några hyfsat stora sel som kommer bli intressanta att prova.

 

Då hoppas jag att du gör ett inlägg efter turen! ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sollumsån fanns det gott om öring i förr. Förra årtusendet... Även i utloppsviken från Lille Väktor. Brukade vaka fint i början av juni.

Stampälven som rinner ut i Örsjön kan vara värd att kolla.

Åarna uppströms Kärnsjön är ett tips.

Det fanns faktiskt röding förr i åtminstone ett par av bäckarna som rinner till Göta älv... Den ena dödade tyvärr Trollhättans kommun genom utsläpp av lakvatten... Den andra bäcken var bara en kort sträcka upp till ett fall. Norr om Slumpån.

Lycka till!

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här är lite bilder på kommande sommars expedition.

Bäcken rinner genom ett myrlandskap och jag skulle tro att den är riktigt djup på sina håll och medeldjupet är nog oxå långt över det normala.

Selen i bäcken är intressanta, men jag tror där den rinner igenom de små skogsområdena som fins på myren är extra giftiga.

Min erfarenhet av såna här vattendrag är att genom myrlandskapen är det i regel sandbotten eller annan slät botten, så fort det blir skog runt blir det stenbotten och där tror jag Elmer ligger och väntar?.

Terrängen att gå i är ingen riktig höjdare, större delen av bäcken som är ca 6 km lång har myr på bägge sidorna, men planen är att lägga 2-3 dagar på att utforska den, ett måste är att det är någorlunda lågt vatten i älvar och bäckar när man ska göra den här trippen.

 

 

 

 

 

Redigerad med puoltsa19
  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 11/15/2019 at 7:35 PM, Frank said:

Stampälven som rinner ut i Örsjön kan vara värd att kolla

Öring i stampälven? Släktgården ligger några stenkast därifrån längs med Örsjön, så det hade varit kul att testa. Har du någon mer information att komma med? Jag har aldrig hört om öring i sjön, men jag har heller aldrig frågat.. ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 70-talet fanns Fritidsfiskarnas årsbok med uppgifter om alla fiskevatten och bestånd. Mycket inspirerande läsning där.

Och jo, visst skall det finnas öring i Stampälven och säkert någon enstaka i Örsjön. Älven rinner väl ut i sjön med ett fall om jag minns rätt vid en gammal kvarn? Det kanske är läge att undersöka på försommaren när sländorna är i full fart...

Hade en klasskompis som smög i buskagen vid Stampälven... förra årtusendet förvisso. Men?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On ‎11‎/‎15‎/‎2019 at 7:35 PM, Frank said:

Sollumsån fanns det gott om öring i förr. Förra årtusendet... Även i utloppsviken från Lille Väktor. Brukade vaka fint i början av juni.

Stampälven som rinner ut i Örsjön kan vara värd att kolla.

Åarna uppströms Kärnsjön är ett tips.

Det fanns faktiskt röding förr i åtminstone ett par av bäckarna som rinner till Göta älv... Den ena dödade tyvärr Trollhättans kommun genom utsläpp av lakvatten... Den andra bäcken var bara en kort sträcka upp till ett fall. Norr om Slumpån.

Lycka till!

 

3 hours ago, Frank said:

På 70-talet fanns Fritidsfiskarnas årsbok med uppgifter om alla fiskevatten och bestånd. Mycket inspirerande läsning där.

Och jo, visst skall det finnas öring i Stampälven och säkert någon enstaka i Örsjön. Älven rinner väl ut i sjön med ett fall om jag minns rätt vid en gammal kvarn? Det kanske är läge att undersöka på försommaren när sländorna är i full fart...

Hade en klasskompis som smög i buskagen vid Stampälven... förra årtusendet förvisso. Men?

Dina tips låter intressanta, det läggs till på "måste titta"-listan!

Lille Väktor har jag varit och kollat vid ett flertal tillfällen precis vid stället du beskriver då klubbsjön ligger i samma område, dock bara sett spår av gädda och abborre.
Den "andra bäcken" norr om Slumpån har jag också varit vid. Tyvärr väldigt långsamflytande och grumligt vatten på sista sträckan ut till älven efter fallet.
Även Sollumsån har jag besökt under snöfritt Januari, tyckte det såg riktigt fint ut då och det är en prioritet på återbesök!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lille Väktor: På höstarna kunde man se skapliga öringar simma in i trumman under vägen när dom blev skrämda...  Bara ett kort stycke nerströms från utloppet låg resterna av en ålkista. I den lilla höljan som blev högg det alltid.  Men där var dom bara ett par dm.

Gröndal heter det där bäcken vi såg en röding en höst. Det är ju lätt att se med dom där vita fenkanterna och vattnet var grunt. Bara ett litet stycke upp från älven är det ett fall med en liten hölja under. Det är nog en annan bäck än du sett. (Vi tog oss dit med båt)

Bäcken där jag metade bäckröding är den som rinner ut vid Åkerström. Förlåt! Vi var en 12-13 år gamla då...

När det gäller små biflöden till Göta älv tror jag byggda strandskoningar kan ha förstört väldigt mycket. Beträffande bäckröding i Göta älvs biflöden har jag funderat på om det kan vara ett gammalt restbestånd från istiden? I en gammal länsfiskestadga stod det "....fångst av öring och bäckröding förbjuden...." Hoppas det finns kvar oavsett hur dom kom dit. Nedströms vandringshindren såg man ofta havsöring på höstarna.

För flugfiske tror jag området runt Hedekas är mycket trevligare. Uppströms Kärnsjön. Kul att nån ger sig ut på upptäcktsfärd!

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...