Jump to content
Sign in to follow this  
Fredde_90

Loop Cross S1 travel 11ft #6???

Recommended Posts

Har försökt hitta mer information om just denna modell utan resultat (googlade halva natten typ). Det närmsta jag kommit är en liten recension om 11 fots klass 7an i den modellen, men var mer allmänt om spöt och inte så detaljerat... Fattar inte varför det ej står något om dessa spön, har funnits ute på marknaden hur länge som helst nu... Bör man se detta som en indikation på att det är en sämre modell i Cross S1 serien!???

Jag har dock flera funderingar kring denna...

* Hur är ett 5-delat spö i aktionen jämfört med ett 4-delat spö? Är det svagare? Lättare att knäcka? Stelare? Att det är flera holkar på ett spö borde rimligtvis påverka, eller? Har aldrig ägt ett 5-delat spö innan så mest därför jag frågar...

* Hur skulle Cross S1 travel 11 ft #6 (6110-5) jämföra sig mot t.ex. Cross S1 switch 10,7 #6 (6107-4MF)? Det skiljer sig alltså typ 9 cm i längd och ytterligare en spödel mellan dessa, hur stor skillnad kan det vara, alltså för att kasta tvåhands vs enhands överhand??? Har tidigare ägt en Cross switch 10,7 #7 men tyckte inte om den i den klassen, den gick dock att använda till både överhandskast (en hel dag) och tvåhands utan problem... Körde en 24 grams klump på detta när den väl användes till tvåhands... 

* Är det enhands-klassning på dessa spön? Är det isåfall en förlängd enhands klass 6a vi snackar om här, eller vilken klass skulle ni bedöma detta spö motsvarar? 

Anledningen varför jag kollar på Cross S1 travel 11 ft #6 (6110-5) överhuvudtaget är för att jag är på jakt efter ett smidigt switch spö till de ställen jag planerar fiska på, där man kan kan få gå en del genom tät vegetation etc. och/eller röra sig över längre sträckor. Det är också viktigt att det ska kunna funka till både enhands och tvåhands beroende på situation, samtidigt som det också ska vara väldigt lätt att bära med sig... Butten kommer jag dock byta ut så snabbt jag kan, eftersom jag av tidigare erfarenheter vet att den obekväm att hålla i vid kast med tvåhands (iallafall enligt mig)...

Vet att folk sedan tidigare verkar gilla Loop Cross S1 12 ft #7, men det är väl garanterat tvåhands-klassning på denna!? I mitt fall hade den ju också varit för lång och osmidig att ha med sig, och längden skulle väl framförallt bli problematisk vid överhandskasten, eller har jag fel?

Hoppas ni på edge kan hjälp mig! Kanske rent av någon som ägt detta spö (Cross S1 travel 6110-5) och kan ge sin syn på saken?