Hoppa till innehåll

Att välja rätt klinga för rätt behov


Barbusoni

Recommended Posts

Hej!

Jag har planerat att bygga ett glasfiber flugspö för mitt havsöringsfiske. Anledningen till glasfiber klinga är att omgivningen längst ån är av tät vegetation /träd /grenar /klippor osv. Och vad jag har hört så skall glasfiber vara helt magiskt för underhandskast. Jag behöver inte kasta långt, det räcker med ~ 8m kastlängd. Eftersom det är bara smygfiske så har jag tänkt att jag INTE vill ha högre klass än #4.

Nu hoppas jag att ni som har erfarenhet av glasfiber ger mig feedback på följande:

* funkar det med klass #4?

* är glasfiber BIG NO NO för grov havsöring? 

* vilken klinga skulle ni rekommendera för mitt fiske?...helst en som är < 9"!

Jag har kontaktat Hilevel företaget men inte fått något svar än, så jag vänder mig till er för hjälp. 

/ Andy

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan du utveckla hur du tänker med den låga klassen?

Bland glas- och bambu har du ju mycket att välja på i högre klasser (#5-7) som är kortare i längd, kring en 7- 8 fot. Jag undrar om inte det är bättre om du har möjlighet på stor havsöring (i min värld fisk från 50cm och uppåt). En fyrans lina klarar inte så stora eller förtyngda flugor heller. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för snabb respons! 

Som jag nämnde innan, ån där jag fiskar innehar havsöring som är väääääldigt skygg. Minsta lilla plask från fluglinan innebär att den sticker ivägg eller ifall den skulle få syn på en, därutav har jag tänkt använda #4. Samma sak gäller storleken på flugan, levererar man stor fluga som "plaskar" till så sticker havsöringen omedelbart! Själv kör jag med ICKE förtyngda ullsocks-liknande flugor på krok #10, #12 eller #14.

Redigerad med Barbusoni
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då förstår jag bättre och med tanke på flugstorleken behöver du ju inte tyngre än en #4 lina, plus att den landar lite mjukare på vattnet. Som en parentes skulle jag vilja skicka med ett tips om furled leaders från furledbyhand- dessa landar mjukt och fint på ytan. Om det sen räcker med klassen för att landa fiskarna (i rimlig tid) lär du bli varse, samtidigt behöver du ju inte använda spöt så mycket i drillen, kör grov tafs och ögleknut. 

Har du kollat nåt på Epic-spöna/klingorna? http://fiberglassflyrodders.com/forum/viewtopic.php?f=32&t=46054

Har inte provat själv men de får många fina ord och att de kommer från NZ borgar väl för att det skall gå att bärga en stor öring med dem också ;)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klass 6 av typ märket Fenwick har du hur många olika modeller å längder som helst av begagnade till vrakpriser på Ebay tillexempel. Att kasta plaskfritt handlar om teknik. Du lär väl dessutom inte direkt behöva en klumplina till ditt fiske. Köp en DT lina å testa nån 676 alt 680 av nån Fenwickmodell för typ under 1000lappen på Ebay. Alt en klass 5a å där gäller samma sak fast det finns fler roliga leverantörer av dom. Chris Barclay tex, Ijuin eller Kabuto. McFarland eller varför inte en James Green eller FH Paddock.. 

Mvh Stefan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...