Hoppa till innehåll

Hardy Zephrus Ultralite Rod 9 fot klass 5


kurt

Recommended Posts

Fick hem ett nytt spö från Hardy idag, deras nya Zephrus Ultralite, väldigt fin finish, rullfästet är riktigt läckert. Provade med ett par olika rullar ock linor innan det blev mörkt.

Första rullen var Hardys nya rulle Ultralite MTX med kolfiberinlägg storlek 5-7 (har en rulle till på gång fast 3-5) vilket bara den är en riktigt fin skapelse, linan var en Barrio SLX Intermedium klass 5.

Först bör jag tala om att jag inte är någon kast fantom eller expert utan bara skriver ner min upplevelse av denna test.

Upplevelsen av att kasta med denna lina var nog att linan kändes för lätt, ändå inga problem att få ut ca20m, rullen passade riktigt bra till spöt, såg stor ut men kändes inte så utan balanserade bra. 

Nästa rulle med lina var Ross Colorado LT klass 4-5 lina RIO in TOUCH Outbound Short WF5F, här hände det grejer minsann, några få drag och sen sköt det iväg nästan hela linan, (eller så var det i ren glädje över ett nytt spö och rulle som det blev så bra), så för mig var detta en riktigt bra lina som laddade spöt ordentligt, sen kan det bero på att jag föredrar att känna av lite tyngd i själva linan när jag kastar för att det ska bli någon effekt. Spöt upplevdes lättare vilket det är också jämfört med Hardy Artisan som jag använder för det mesta, aktionen enligt mig rätt så snabb topaktion.

4.jpg.efab24528cdea92ebd1ed2e7da0f5f85-2.jpg

1.jpg.16a810786e8824fa8acb6c48e3dc805c.jpg

2.jpg.7f5aa9d3c325535de5fb25379c726ebf.jpg

3.jpg.b5903b0b0fd06111eb4105ac50b1696c.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack @kurt. Fin beskrivning. Spontant känns det som att spöt är likt vanliga Zephrus 9' #5 aktionsmäsigt men att det kanske har både bättre swing weight och ett nättare handtag? (spöt är lättare i toppen). Jag har beställt samma spö med 3-5 MTX rullen och hoppas det dimper ner snart. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Fick hem mitt Zephrus 9fot #5 förra veckan .

Fick låna en Artic silver lina #5 och testa med ,så igår var jag ute i snön och provade kombinationen.

Blev mycket imponerad av spöt och med den linan la jag 25 meter direkt .

Spöt är helt fantastiskt och jobbar perfekt både på korta håll (testade att prickkasta på ca 15meter),

Vill man kasta långt så finns verkligen ryggrad för att lägga hela linan.

Testade även en vision vibe 85a #5-6 med samma resultat.

Kan klart rekomendera Hardys nya Zephrusserie.

Redigerad med Johnny D
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
På 2017-10-19 at 08:56 Jonas sa:

Tack @kurt. Fin beskrivning. Spontant känns det som att spöt är likt vanliga Zephrus 9' #5 aktionsmäsigt men att det kanske har både bättre swing weight och ett nättare handtag? (spöt är lättare i toppen). Jag har beställt samma spö med 3-5 MTX rullen och hoppas det dimper ner snart. 

Du har inte testat 489'an i Ultralite serien Jonas? det skulle vara intressant att veta skillnaden på den och 486 FWS, som jag förövrigt äger och älskar.

Redigerad med Ixoye
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Ixoye sa:

Du har inte testat 489'an i Ultralite serien Jonas? det skulle vara intressant att veta skillnaden på den och 486 FWS, som jag förövrigt äger och älskar.

Nej väntar fortfarande på min 5:a. Är det bra så beställer jag nog en fyra också men jag föredrar 486 eller kortare.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
På 2018-01-12 at 01:43 Ixoye sa:

Du har inte testat 489'an i Ultralite serien Jonas? det skulle vara intressant att veta skillnaden på den och 486 FWS, som jag förövrigt äger och älskar.

Jag har inte kastat dem men jag kände på båda två idag, sida vid sida. Ultralite är definitivt en smula mjukare och långsammare. Det är ingen dag-och nattskillnad men skillnaden finns där och jag blev så pass förtjust i Ultralite att jag funderar på ett #5 som mjukare alternativ (torrfluga) till mitt vanliga Zephrus (allround) . Hade funderingar på ett Scott G series men Ultralite känns just nu mer intressant. 

Samma sak i #4, hade jag inte haft ett Artisan 486 hade jag antagligen köpt ett Ultralite 489 som alternativ till mitt Zenith 486. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Sahlberg sa:

Jag har inte kastat dem men jag kände på båda två idag, sida vid sida. Ultralite är definitivt en smula mjukare och långsammare. Det är ingen dag-och nattskillnad men skillnaden finns där och jag blev så pass förtjust i Ultralite att jag funderar på ett #5 som mjukare alternativ (torrfluga) till mitt vanliga Zephrus (allround) . Hade funderingar på ett Scott G series men Ultralite känns just nu mer intressant. 

Samma sak i #4, hade jag inte haft ett Artisan 486 hade jag antagligen köpt ett Ultralite 489 som alternativ till mitt Zenith 486. 

Hur var swingweighten på ultran, inte topptung hoppas jag?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 minutes ago Ixoye sa:

Hur var swingweighten på ultran, inte topptung hoppas jag?

Jag bara vibbade det som sagt men eftersom jag är rätt känslig mot topptunga spön så hade jag reagerat på om det skulle ha varit tungt i swing weight. Det kändes som en nättare och lite "snällare"  variant Zephrus. 

Jag kände på en del Scott G series (och har haft G2) och jag upplever de som tyngre och inte lika crisp (men fortfarande trevliga). 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...
  • 1 month later...
  • 4 months later...

Det tog lite tid men idag damp mitt Zephrus Ultralite 9' #5 ned. Har bara hunnit vibba på det inomhus än men balansen tillsammans med MTX Ultralite 3-5 rullen känns perfekt. Tycker det är en läcker kombo och den där lite speciella hardykänslan man inte kan sätta fingret på riktigt ligger och kryper lite lätt under huden. Ser verkligen fram emot att ta med den här juvelen på äventyr i sommar? Nästa projekt blir och hitta en riktigt trevlig lina... I'll be back✌️

 

IMG_4833.jpg

  • Like 6
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...