Jump to content
Sign in to follow this  
Andis

Nybörjartips. Sameo, Vision och klumplängder.

Recommended Posts

Hej 

Helt ny på flugfiske med rulle men har fuskat/fiskat med Tenkara i åar i Jämtland och blivit biten. Kollar nu på vad jag ska ha för utrustning för att lära mig "riktigt" flugfiske. Användning är i första fiske efter öring o harr i fjällnära strömmande vatten, men eftersom jag bor nära Sandasjön (Nacka) blir det väl någon regnbågs-tur emellanåt också.

Planen var att vänta till våren och  köpa ett Sameo-kit, JAW eller Opal complete, klass 5. Ken på Sameo är ju galet hjälpsam och tar sig tid förklara linvikter o annat om flugfiske så att även en oinvigd förstår. Företag med sådana medarbetare vill jag gärna stödja. Sameo verkar sälja bra av sina kit, men jag har haft svårt att hitta vad användare tycker om dem.

MEN, nu säljer Söder Sportfiske ut Vision Atom-set för 1495kr (nya varianten med Vision Valu rulle). 

Med Atom får jag en lina med kort klump (Vibe 85), medan Sameo skickar med "allround-taperad" lina. 

Frågor: Är det lättare att lära sig kasta med kortare klump?  Nackdelar med kortare klump? Sameo eller Vision, vad skulle ni välja och varför? Ni som provkastat eller fiskat med dessa, vad tycker ni? Ska jag leta efter begagnat istället (t ex GL Fario-spö)?

Opal är ett jättefint spö till ett kalaspris. Skulle dock välja #6 payload linan för att få snabbare laddning. Ett allroundspö som jag framförallt använt till regnbåge och abborre. Jag fiskar enbart m Sameos produkter på enhands, #3-#9. Fina spön och superservice. 

Edited by Sunkan11

4 hours ago Sunkan11 sa:

Opal är ett jättefint spö till ett kalaspris. Skulle dock välja #6 payload linan för att få snabbare laddning. Ett allroundspö som jag framförallt använt till regnbåge och abborre. Jag fiskar enbart m Sameos produkter på enhands, #3-#9. Fina spön och superservice. 

Tack för input. Ett #5 spö med klass #6 lina alltså. Det borde funka bra att få iväg streamers med också eller? 

3 hours ago Andis sa:

Tack för input. Ett #5 spö med klass #6 lina alltså. Det borde funka bra att få iväg streamers med också eller? 

Jepp! Det kommer funka finfint.

Jag har inte testat Opalspöna men däremot Atom. Atom gillade inte jag så jag hade nog också gått på Sameo. Flugor.se killarna har gott omdöme överallt. 

Edited by Christian1971

På 2017-10-28 at 12:17 hallonraden sa:

jepp..investera i en kastkurs med en bra kastinstruktör...

mvh

Absolut. Har fått tips om stockholms flugfiskecenter eller lilla malma.