Jump to content
Sign in to follow this  
Stridbeck

Enhandsspö?

Recommended Posts

Tänkte uppdatera arsenalen inför nästa säsong med ett enhandsspö till laxen. 

De trådar jag hittar på ämnet verkar ha några år på nacken och som vi alla vet så vräker tillverkarna ur sig nya spöserier som är bättre än allt annat... för egen del lägger jag ingen större tyngd på årsmodell eller fabrikat utan det som eftersöks är ett 4-delat spö som ligger lätt i handen under hela dagen.

frågan är dock vad bör jag söka efter i denna djungel av spön? Jag tänker mig ett spö i klass 8 ev 7 med längd på mellan 9,6-10fot. 

Kom med tankar och tips så jag vet vad jag ska söka efter under årets kalla månader. 

Ett ruskigt prisvärt spö med sk nanoresin är Greys GR 70 Comp Special och finns i 9,6 o 10 fot klass 7 samt 10 fot klass 8. Har 10 fots 7 och är mer än nöjd med det. Ligger helt rätt i pris runt 4000. Det är en ny serie som Greys släppte i somras så det kan vara svårt att känna på nåt.

Lts across eller explosive möjligtvis? Testade explosive 10' #6/7 idag och är sjukt nöjd med det. Lts riktar ju det mesta av sin tillverkning till just laxfisket så det borde ju kunna finnas något där som passar ;)

Jag byggde ett Cross S1 #8 9'6 för samma ändamål, blev riktigt bra. Köpte klingan på lelandfly.com för $149.

Att bygga spö har jag aldrig gett mig in på så det vore absolut en trevlig syssla för vintern att prova på. 

Vad blev det för slutsumma när klinga, frakt, tull osv var betalt?

Jag hade en kompis som var över på tjänsteresa och tog hem klingan, och jag hade i princip alla delar hemma. Tror det blev 1800-1900 pga inköp av ny lack och ett rullfäste. 

Det har blivit ett inköp för mig i juletider då det var många reor och en del spön att välja mellan. Slantarna lades på ett Sage accel 1008 såldes billigt via en svensk butik. Jag hoppas detta spö ska göra jobbet i sommar. Något provkastande vid vatten har det inte blivit ännu utan endast på gräsmattan och det känns lovande vid överhandskast men underhandskasten är svåra att utvärdera utan att testa på vattnet. 

Får tacka för alla bra tips ni kommit med. Låter tråden ligga kvar då det säkert är till nytta för någon annan som ska inhandla enhandsspö till laxen. 

Edited by Stridbeck

Köp ett klass .. 9 minst!... å 10' fot....fjanta inte!

Håller med Ismo, manliga grejer :)

Ock inga små skitflugor, muddlern skall vara 12-15 cm

Dock krävs det att man gymmar 2-3 ggr i veckan.

2012 Augusti 068.JPG

Själv känner jag att upp till #7 är de behagligt att gå o kasta en hel dag,speciellt om de blir flera fiskedagar efter varandra...

Allt utöver de så blir se switchspö för min del eller kortare tvåhands så man orkar nöta...

Snarare de tankarna jag har också. En 8:a blir ganska stöddig. Blir det gör tungt så får jag helt enkelt nöjet att köpa ett spö till och då blir det en 7:a. 

Ju starkare o snabbare spö du har så blir de jobbigare att kasta o nöta en hel dag.....man måste hålla emot mer/större linvikt än med mjukare spö som är mer självkastande.

Dagens spön är oftast lätta,grymt snabba o starka även i lägre linklasser typ 5 eller 6 som kastar ibland 8ans lina utan problem....blir väldigt felklassade.

Edited by Line-speed

Hardy Jet 10 fot klass 8 rekommenderar jag starkt! Har en hel drös spön, men oftast det som sitter i handen förutom vid det tidigaste fisket i de större älvarna och de större flugorna.

10 fot klass 7 funkar nog också, men framförallt enklare med lite större flugor med en åtta, inte testat Jet i den klassen men nog bra...

Vet jag sett Hardy Jet på rea då jag tror dom slutat tillverkat den eller uppgraderat den?