Hoppa till innehåll

Söker tips på bra och billig backing.


Fredda_er

Recommended Posts

25 minutes ago Fredda_er sa:

Ok, tack!

Är det någon kvalitet på linorna därifrån?

Mvh Fredrik

Jag har köpt och använt dem på multirullarna, 0,10 och 0,38, och det har fungerat alldeles utmärkt. Jag har dem på några flugrullar också, men där har den suttit helt orörd den här säsongen. Inte alldeles ovanligt... ;)

Som backing slits de inte i närheten lika mycket som vid spinnfiske, så jag känner mig helt säker med den linan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

31 minutes ago Bigsalmon sa:

Jag har köpt och använt dem på multirullarna, 0,10 och 0,38, och det har fungerat alldeles utmärkt. Jag har dem på några flugrullar också, men där har den suttit helt orörd den här säsongen. Inte alldeles ovanligt... ;)

Som backing slits de inte i närheten lika mycket som vid spinnfiske, så jag känner mig helt säker med den linan.

Det är sant, för det är inte ofta man får ut backingen.

Vid spinnfiske slits linan konstant, så även dom dyra linorna blir förbrukade efter en par säsonger (beroende på hur mycket man fiskar förstås).

Jag ska kolla på AliExpress. Tack för tipset!

Skitfiske!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
På 2017-11-10 at 13:53 diesel82 sa:

en sak som kan vara värt att veta med dom billiga linorna på ebay/aliexpress är att dom kan kan färga av

sig grymt mycket som sätter sig på kork mm, iaf dom skarpa färgerna :)

Tack för varningen.

Har märkt att även backing, från kända märken, köpta i Sverige också kan färga av sig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Varför är det viktigt att grunda med tejp eller nylon?

Jag använder ALI-flätlina som backing sen några år tillbaka och jag knyter direkt på spolen. Man sätter ändå press så backingen packas hårt när man spolar på den, så risken för att allt ska börja röra på sig känns liten. Om en fisk skulle dra ut all backing så har man nog dessutom större problem än att spolknuten skulle gå sönder.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Ismo sa:

All lina som inte strechar!..bör en grunda med tejp i botten...annars finns risken att  "hela " rullar paketet...annars..en får inte in 1m lina ens.

Jag förstår vad du menar, har själv upplevt det på en haspelrulle i barndomen. Det känns ändå som att problemet undviks om man har motstånd när man lägger på backingen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-03-08 at 13:34 es sa:

Orkar aldrig fixa, det blir ju flera km av vevande:wacko:

Du ska inte fylla upp spolen med tejp, bara fästa backingen.

Alltså:
1) Knyt dit backingen som vanligt vid spolaxeln
2) Tejpa fast backingen första varv med någon plasttejp, t.ex. eltejp.
3) Veva på resten av backingen.

Själv så föredrar jag att grunda med några meter 0,40 nylon för att sedan knyta ihop nylonlinan med backingen och linda på resten.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago Bigsalmon sa:

Du ska inte fylla upp spolen med tejp, bara fästa backingen.

Alltså:
1) Knyt dit backingen som vanligt vid spolaxeln
2) Tejpa fast backingen första varv med någon plasttejp, t.ex. eltejp.
3) Veva på resten av backingen.

Själv så föredrar jag att grunda med några meter 0,40 nylon för att sedan knyta ihop nylonlinan med backingen och linda på resten.

Tackar, jag förstår vad du menar. Problemet är fortfarande att jag måste veva av all backing från rullarna. Det är flera km:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...