Jump to content
Sign in to follow this  
Fredda_er

Söker tips på bra och billig backing.

Recommended Posts

Hejsan!

Jag söker tips på bra och billig backing.

Jag har köpt och bytt lite rullar den senaste tiden, så nu sitter jag med 3st rullar och 2st extraspolar som behöver backing.

Rullarna är till klass 5, 6, 7.

Tack på förhand!

Mvh Fredrik

20 hours ago Bigsalmon sa:

PU-lina från AliExpress. Typ 80 spänn för 300 meter inkl frakt.

Ok, tack!

Är det någon kvalitet på linorna därifrån?

Mvh Fredrik

25 minutes ago Fredda_er sa:

Ok, tack!

Är det någon kvalitet på linorna därifrån?

Mvh Fredrik

Jag har köpt och använt dem på multirullarna, 0,10 och 0,38, och det har fungerat alldeles utmärkt. Jag har dem på några flugrullar också, men där har den suttit helt orörd den här säsongen. Inte alldeles ovanligt... ;)

Som backing slits de inte i närheten lika mycket som vid spinnfiske, så jag känner mig helt säker med den linan.

31 minutes ago Bigsalmon sa:

Jag har köpt och använt dem på multirullarna, 0,10 och 0,38, och det har fungerat alldeles utmärkt. Jag har dem på några flugrullar också, men där har den suttit helt orörd den här säsongen. Inte alldeles ovanligt... ;)

Som backing slits de inte i närheten lika mycket som vid spinnfiske, så jag känner mig helt säker med den linan.

Det är sant, för det är inte ofta man får ut backingen.

Vid spinnfiske slits linan konstant, så även dom dyra linorna blir förbrukade efter en par säsonger (beroende på hur mycket man fiskar förstås).

Jag ska kolla på AliExpress. Tack för tipset!

Skitfiske!

en sak som kan vara värt att veta med dom billiga linorna på ebay/aliexpress är att dom kan kan färga av

sig grymt mycket som sätter sig på kork mm, iaf dom skarpa färgerna :)

På 2017-11-10 at 13:53 diesel82 sa:

en sak som kan vara värt att veta med dom billiga linorna på ebay/aliexpress är att dom kan kan färga av

sig grymt mycket som sätter sig på kork mm, iaf dom skarpa färgerna :)

Tack för varningen.

Har märkt att även backing, från kända märken, köpta i Sverige också kan färga av sig.

Hej Big, blev lite nyfiken och kollade på Ali men hittade ingen. PU-lina vad är det? Kanske kan du klistra in en länk som tips?

mvh Foam

Och glöm inte att grunda med några varv vanligt nylon när ni kör med "superlina" som backing!

Alternativt knyt fast linan i spolen, men det är inte så snyggt...

När väl backingen är ute!..då är en försiktigt i alla lägen...en behöver inte ha 50lb i botten.

1 hour ago Ismo sa:

När väl backingen är ute!..då är en försiktigt i alla lägen...en behöver inte ha 50lb i botten.

Du menar feg...? ;)

• Thanks 1
  • Haha 1

9 minutes ago Bigsalmon sa:

Du menar feg...? ;)

JA!:D

• Like 1
  • Haha 1

9 hours ago Bigsalmon sa:

Och glöm inte att grunda med några varv vanligt nylon när ni kör med "superlina" som backing!

Alternativt knyt fast linan i spolen, men det är inte så snyggt...

Lite tjärtejp bruka duga...:P

Vad är lämplig diameter? Jag tänker att man inte vill ha för tunn backing heller så den skär ner. jar funderar på beställa 0,23mm till min klass 4a och 5a.

Diameter å diameter....20-25 lb på grundstyrkan hade jag valt. Runt 60m-max 100m...minns en Lax som högg på min Puppa engång..den drog iväg med ca:90m av allt jag hade..var tvungen att hålla emot...tills tafsen rök(0,20mm)

Vette fan om jag hade klarat den oavsett längd i rullen.

Edited by Ismo

Varför är det viktigt att grunda med tejp eller nylon?

Jag använder ALI-flätlina som backing sen några år tillbaka och jag knyter direkt på spolen. Man sätter ändå press så backingen packas hårt när man spolar på den, så risken för att allt ska börja röra på sig känns liten. Om en fisk skulle dra ut all backing så har man nog dessutom större problem än att spolknuten skulle gå sönder.

1 hour ago es sa:

Varför är det viktigt att grunda med tejp eller nylon?

Jag använder ALI-flätlina som backing sen några år tillbaka och jag knyter direkt på spolen. Man sätter ändå press så backingen packas hårt när man spolar på den, så risken för att allt ska börja röra på sig känns liten. Om en fisk skulle dra ut all backing så har man nog dessutom större problem än att spolknuten skulle gå sönder.

All lina som inte strechar!..bör en grunda med tejp i botten...annars finns risken att  "hela " paketet rullar ...en får inte in 1m lina ens.

Edited by Ismo

3 minutes ago Ismo sa:

All lina som inte strechar!..bör en grunda med tejp i botten...annars finns risken att  "hela " rullar paketet...annars..en får inte in 1m lina ens.

Jag förstår vad du menar, har själv upplevt det på en haspelrulle i barndomen. Det känns ändå som att problemet undviks om man har motstånd när man lägger på backingen.

4 minutes ago es sa:

Jag förstår vad du menar, har själv upplevt det på en haspelrulle i barndomen. Det känns ändå som att problemet undviks om man har motstånd när man lägger på backingen.

Tejpa! ..då slipper du alla problem. ...lr kommande.

Hur vet du hur linan funkar när den blir blöt?

Edited by Ismo