Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Julklapp åt flugfiskare

Featured Replies

Hej!

Jag har en sambo som är ute mycket i vårat avlånga land och flugfiskar. Lax, öring, harr m.m.

Han har rätt mycket grejer men har ni något tips alt någon resa jag skulle kunna köpa åt honom i julklapp?

Runt ca 1500 kr. Mer eller mindre =)

Vi flugfiskare har oftast det mesta. Boken en helgs fiske åt er båda på någon trevlig fiskecamp. Fiske på dagarna, god middag med dryck på kvällarna.

Oj det där var ingen lätt fråga, och  en sådan sambo,,, vad mer kan en flugfiskare behöva.

En riktigt snygg kvalitetshåv. Brodin Gallatin eller Tailwater funkar för det mesta utom laxen. En bieffekt är han tänker på dig varje gång han har fiskelycka. 

Det är inte min idé, min bättre hälft gav mig en för två år sedan. En av mina absolut käraste ägodelar och inom budget.

"If people were smart enough to focus on the really important things in life, trout would become extinct.

Fortunately, most people are morons."

Bra förslag ni kommer med. Själv blev jag väldigt glad och överraskad när damen hade noterat min plastkåsa och på nån födelsedag gav mig en riktig i trä. 

Ska även tipsa om det här plagget, grymt bra:

http://www.outnorth.se/patagonia/men-s-nano-air-jkt?utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=productlinks&utm_term=Men's Nano-air Jkt&utm_campaign=Övriga lättfodrade jackor#NavyBlue

Edited by M.Thors

Håller med om nåt lite finare handgjort, typ kåsa, håv, kniv, kanske en liten yxa om han är en flitig eldare. Roligare att ge någon finare accessoar som håller livet ut än en till fiskepryl kan jag tycka. De brukar också vara svårare att unna sig själv än fiskeprylar av någon anledning. 

Tycker personen i fråga om att läsa ge honom en mycket bra bok om fiske - gärna en av klassikerna. Klarar han av att läsa engelska utan problem t.ex. Lord Grey of Fallowdon, Flyfishing, gärna den från1929 ( första utg. 1899 ) finns på danska från 1967 ( svenska utgåvan från 1922 ? är dåligt översatt  ock saknar två kapiteln som tillkom 1929) Skues böcker från 1920talet är inte heller dumma ( endast på engelska ) ! Brian Clarke från 1972 på svenska , fiska i stilla vatten är också mycket trevlig+några hundra mer !   Bras-fiske är en mycket trevlig sysselsättnig off-season ! och som man lär sig - bra att ha med sig när det blir dax för aktivt fiske ! // Steen Ps: vi får inte heller glömma våra egna : Lidman: Det nappar i Svartån, Laxögat med fl.  är högklassig sysselsättning i vintermörkret och vilka drömmar de skapar! Läs t.ex. Den Gamla Kvarnen eller De Tre Skuggarna från dessa böckerna. Det finns mycket att läsa och bli klok av 800 + har jag väl under åren samlat på mig.

Apropå flugbok - du kan gå in på trappern.se och titta på hans 'Book of Flies'. Riktigt skönt hantverk. Suverän taktil upplevelse.