Hoppa till innehåll

myror och andra efterfrågas


Recommended Posts

Jag har haft bra fiske på Ant Polly, en myrimitation av fom och hackel. Lätt att binda, flyter bra och fångar bra med fisk.

Du binder fast en foamremsa på krokens ovansida så den sticker ut en bit både framåt och bakåt. Vik sedan ändarna in mot mitten av krokskaftet och bind fast dem där så att framkroppen blir lite mindre än bakkroppen. Klipp bort överflödigt material. Linda ett litet hackel några varv mellan "foam-bullarna" och avsluta flugan på samma ställe som du fäster hacklet när du lindat det. Klart.

Du kan använda vilket skithackel som helst eftersom det bara ska föreställa benen. Flugan flyter på foamen.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago hallonraden sa:

ser läcker ut....bindbeskrivning?:wub:

Tyvärr är sbs-bilderna borta. (finns på Instagram, patrik.wredendahl) 

Men det är foam, orange polish quill som är tidsenligt uv-limmad, foam. Hacklet är mörk speckled badger som är lindat runt framkroppen innan den viks över. Säkrat och förstärkt med en klutt UV-lim. 

Kanske inte glasklart men...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago hallonraden sa:

nää.:rolleyes: inte helt glasklart...du får nog lov att skicka mej ett dussin...:P..

mvh:wub:

PS. Hur funkar myran med limbakkropp? DS.

Den är oprovad på fisk men flyter nätt och jämt i vattenglaset. Den kommer behöva torrflugepulver och infettad tafs, lugnt vatten och silkeslen presentation  för att ligga kvar. 

Jag tror att den kommer få domen skrivbordsprodukt... :D

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-11-24 at 17:46 Puttestuts sa:

PSX_20170725_131656.thumb.jpg.b9bd54448720463a967f28d6ac1e5d48.jpgDen här har blivit min favorit i lugnare vatten 

Så Puttestuts har loggat in igen? Vad trevligt! :)

En väldigt snygg myra!  Ganska precis sådär ser Ant Poly ut, om än i en lite sjaskigare skepnad. Inget quill och med hacklet lindat runt kroken. Siluetten för fisken torde vara mycket lik.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago meek sa:

ser inte ut att vara den slimmaste kroken.
en tunnare borde ge bättre flytkraft.

En naturlig myra flyter lågt i ytfilmen, så det är helt i sin ordning. Dessutom har foamen rejäl flytkraft, så en kraftigare krok är inga problem. Jag eftersträvar alltid så kraftig krok som möjligt. Dels för att kunna drilla fisken snabbt, dels för att kunna landa även de största fiskarna utan risk för rätad krok...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Bigsalmon sa:

Så Puttestuts har loggat in igen? Vad trevligt! :)

En väldigt snygg myra!  Ganska precis sådär ser Ant Poly ut, om än i en lite sjaskigare skepnad. Inget quill och med hacklet lindat runt kroken. Siluetten för fisken torde vara mycket lik.

Tack! Ja, vi får se om det är ett större återfall:D

Jag tror f.ö att det råder viss förvirring kring vilken fluga som diskuteras. Foammyran flyter som den ska. Det är denna som är tveksam... 

Adobe_20171026_172407~2.png

Redigerad med Puttestuts
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
På ‎2017‎-‎12‎-‎19 at 08:07 hallonraden sa:

tjusigt..:P

bindbeskrivning?

mvh:wub:

Bind  fast en 2mm foamremsa  så att den pekar bakåt,dubba lätt med sällhår(det var det jag använde just på denna)vik foamremsan mot halva kroklängden och sätt fast den med bindtråden.Klipp tre st lagom tjocka vildsvinhår o dubba lätt mellan de(bakbenen på denna är knutna ).Sedan kommer vingarna som man binder framför första benen.Vingarna är toppen på fjädrar från en ljusgrå tuppnacke,de måste vara så långa så att de ska räcka till antennerna framme vid kroköglan(då behöver man inte binda antenner separat).Skär en till remsa foam o bind den på samma sätt som tidigare ,lite smalare än den till bakkroppen.Vik sedan foamen fråmåt o forma ett huvud ,sätt fast foamen med bindtråden,så nu ska antennerna också sitta på plats . Benen kan man vika med hjälp av ett nål som du värmer upp med en tändare . Klar

Redigerad med Mirre
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...