Jump to content
Sign in to follow this  
lappenig

Hardy rocket scandi head & tip

Recommended Posts

Har använt dessa i sommar och är väldigt nöjd med dem. Har F-H-H-I och I-S2-S2-S3 med en xtra S4-S5 spets. Det har fixat det mesta av mitt fiske. 

Otroligt lättkastade med bra kraft för större flugor om man vill. Längre nylon och dom lägger ut flugan försiktigt och fint. 

Jag har använt dessa till ett 15,1' #10 spö och till det var längden perfekt. Lätta att ta ur vattnet, göra snakeroll, single spey och double spey/snap-T. Jag kan bara rekommendera köp av dessa.

Sätter nog  Rio Scandi VersiTip som nr1 lite bättre balans tycker jag. Däremot  är jag fötjust i Hardy tippar .

Kan nog hålla med till viss mån Berndt, men det är kul att prova nytt och det verkar inte som att så många provat denna serie. 

Har även haft RIO men något lättare. Tycker Hardyn drar med sig flugorna bättre. Kanske det ger lite klumpigare linbågar och så men den flyger. 

sen är ju priset konkurrenskraftigt, särskilt på tipparna. 

Har kört med Hardy Rocket både 8-9 och 9-10, underbara linor, kastar kanon bra. Tiparna är kanon, känns kanske som de sjunker lite dåligt. 

13 hours ago, laxhenke said:

Har kört med Hardy Rocket både 8-9 och 9-10, underbara linor, kastar kanon bra. Tiparna är kanon, känns kanske som de sjunker lite dåligt. 

Jeg synes selv at eks. Rio's tipper sjunker mindre end til eks. Guidelines (pga andet materiale).

Guidelines tipper (linor generelt) sjunker mere end andre - hvilket er bra. Altså en sjunk 3 i GL sjunker mere/hurtigere end Rio's och mange andre (bla. liner som laves "under-cover" af Rio  ;-)  ).

Blot min mening.....

Skillnaden mellan RIO och tex GL är att de mäter sjunkhastigheten med olika enheter därför stämmer siffrorna inte mot varandra och blir inte jämförbara rakt av.

Men med lite omräkning så enkelt beskrivet är en GL 2 som en Rio 3, och en GL 4 som en RIO 5.