Jump to content
Sign in to follow this  
Zyke

Fästingar!

Recommended Posts

Som den landfiskare man är så borde jag inte vara ensam om att ha upplevt fanstyget fästingar!
Hur gör ni andra, långkallingar på vårkanten i 15 plusgrader är ju inte jättecharmigt men det enda preventiva medlet jag har i arsenalen. Fiskar man som jag i Shlmsområdet så är det ju inte ovanligt med 10-20 fästingar på brallorna efter en tur, och i ärlighetens namn förtar det en del av upplevelsen, så tips mottages!

Vi har ju fästingar här på västkusten med men har aldrig upplevt att det är ett sånt problem som du visar på. Och speciellt inte när man fiskar? Däremot så kan det vara väldigt stor skillnad beroende av materialval om man exempelvis går i skogen. Vet gånger jag varit helt utan och Frida haft ett helt gäng. Jag har fått för mig att syntetmaterial är bättre och att bomull är sämre.

Vad gäller just ditt problem skulle jag testa att spraya vadarna med typ Renons runt låren och vid midjan. Renons är ett fantastiskt bra mygg&fästingmedel för hästar som även är brutalt effektivt på människor. Halvliter kostar typ 170 kr på Hööks. Så du köper typ en livsförbrukning om du ska ha det själv :) En annan grej är att det är effektivt 11 timmar om jag inte minns fel... Jag har alltid en flaska liggande i bilen så här kommer en bild. Jag använder det uteslutande mot mygg och det är tveklöst nummer ett tillsammans med Centaura som också är ett myggmedel för hästar.

IMG_8635.JPG

• Like 1

3 hours ago Jonas sa:

Vi har ju fästingar här på västkusten med men har aldrig upplevt att det är ett sånt problem som du visar på. Och speciellt inte när man fiskar? Däremot så kan det vara väldigt stor skillnad beroende av materialval om man exempelvis går i skogen. Vet gånger jag varit helt utan och Frida haft ett helt gäng. Jag har fått för mig att syntetmaterial är bättre och att bomull är sämre.

Vad gäller just ditt problem skulle jag testa att spraya vadarna med typ Renons runt låren och vid midjan. Renons är ett fantastiskt bra mygg&fästingmedel för hästar som även är brutalt effektivt på människor. Halvliter kostar typ 170 kr på Hööks. Så du köper typ en livsförbrukning om du ska ha det själv :) En annan grej är att det är effektivt 11 timmar om jag inte minns fel... Jag har alltid en flaska liggande i bilen så här kommer en bild. Jag använder det uteslutande mot mygg och det är tveklöst nummer ett tillsammans med Centaura som också är ett myggmedel för hästar.

Mkt bra tips! Jag har defintivit problem med fästingar, här bär dom dessutom ofta på Borrelia och andra härligheter. Framförallt på hösten som nu under oktober, fästingar krypandes på brallorna varje tur. 

Vadarna är ju inte alltid på om man har en bit att gå, och framförallt utan dom på har fästingarna en tendens att attackera:)

Kommer ju från norr ursprungligen och fiskar en del uppåt med myggen som ständig följeslagare, men hur använder du Renons mot myggen, sprayar på kläderna eller? Antar att du undviker huden men det är ju allt som oftast händerna/ansikte som är utsatta. 

Läste för en del år sedan om ett intressant försök gjort i Karlskrona eller Karlshamn. Man lät en grupp anställda på parkförvaltningen regelbundet äta vitlökskapslar. Jämfört med en kontrollgrupp som inte åt kapslar kunde man konstatera färre fästingbett hos de som åt kapslarna. Inte så konstigt om man vet att vitlök är giftigt för insekter. Vi har tex en liten bäck  alldeles där vi bor. (ingen fisk i, det är mer ett dike). I början av sommaren krossar vi mycket vitlök och kastar i bäcken/diket. Vi tycker det resulterar i klart färre mygg o knott i trädgården. Glöm inte TBE-vaccinering?

Som gammal jaktgalning har jag haft som regel att efter varje jakt tar jag av mig kläderna och hänger utomhus. Går rakt in i duschen. Ibland är det prickar i vattnet som rinner ner i avloppet ;) Man kan också byta om före man sätter sig i bilen och lägga yttersta lagret kläder i en påse så slipper man ganska bra att de kryper omkring i bilen...

• Thanks 1

14 minutes ago Zyke sa:

Mkt bra tips! Jag har defintivit problem med fästingar, här bär dom dessutom ofta på Borrelia och andra härligheter. Framförallt på hösten som nu under oktober, fästingar krypandes på brallorna varje tur. 

Vadarna är ju inte alltid på om man har en bit att gå, och framförallt utan dom på har fästingarna en tendens att attackera:)

Kommer ju från norr ursprungligen och fiskar en del uppåt med myggen som ständig följeslagare, men hur använder du Renons mot myggen, sprayar på kläderna eller? Antar att du undviker huden men det är ju allt som oftast händerna/ansikte som är utsatta. 

Sprayen är för människa också, står till och med på förpackningen. Jag brukar spraya utsidan på händerna sen drar jag utsidorna på armarna och halsen samt i håret eller sprayar kepan. Sista två åren har jag fiskat med t-shirt/uppkavlade ärmar och utan keps i fjällen vid ett flertal tillfällen. Det har varit helt omöjligt före vi kom på att det var hästgrejer som är det bästa.

_56V6040.jpg

• Like 1

6 hours ago Jonas sa:

Sprayen är för människa också, står till och med på förpackningen. Jag brukar spraya utsidan på händerna sen drar jag utsidorna på armarna och halsen samt i håret eller sprayar kepan. Sista två åren har jag fiskat med t-shirt/uppkavlade ärmar och utan keps i fjällen vid ett flertal tillfällen. Det har varit helt omöjligt före vi kom på att det var hästgrejer som är det bästa.

_56V6040.jpg

Tripp,Trapp,Trull! ..Ichhhh! måste nog täljas bort.:wacko:

Edited by Ismo

Vaccination mot TBE. Midjevadare och vadarkängor räddar 50% av kroppen. Långärmat och keps under framryckning i grönsakerna. Någon typ av medel (har använt flera olika) applicerat på hals/nacke och handleder. Undvik viltstigar. Agera på ”krypkänslan”.

Inte hundraprocentigt, men har inte behövt avlägsna särskilt många fästingar som bitit sig fast på kroppen. Desto fler har behövts borstas av kläder och bar hud innan de hittat in under kläderna, men så länge de inte sitter är det ju ok.

2 minutes ago Troutman sa:

Vaccination mot TBE. Midjevadare och vadarkängor räddar 50% av kroppen. Långärmat och keps under framryckning i grönsakerna. Någon typ av medel (har använt flera olika) applicerat på hals/nacke och handleder. Undvik viltstigar. Agera på ”krypkänslan”.

Inte hundraprocentigt, men har inte behövt avlägsna särskilt många fästingar som bitit sig fast på kroppen. Desto fler har behövts borstas av kläder och bar hud innan de hittat in under kläderna, men så länge de inte sitter är det ju ok.

Sålänge en är nykter! så är då 50% av kroppen skyddad...en gäller inte att var full under tillfället.:mellow:

4 minutes ago Troutman sa:

:D

Hur menar du nu Ismo? 

Finns det ens fästingar i dina trakter eller är det fästmöer du tänker på?

Pratar inte om mina trakter! ..bara en tanke om era!! ..trakter..:)

OK! ..sålänge en kan stå på ens egna fötter!..så borde minst 50% vara upprätt!..men efter"för mycket"..så är en RAKLÅNG.:mellow:

Edited by Ismo

8 hours ago Zyke sa:

Vet du om den går att köpa på något smidigt sätt i Sverige eller är det beställa utomlands som gäller?

Måste på ebay. https://www.ebay.com/itm/Bushman-Plus-Dry-Gel-75g-Insect-Repellent-Water-Resistant-80-Deet-Sunscreen/262729345674?epid=1110133296&hash=item3d2be3aa8a:g:8FQAAOSwux5YM48f

1 hour ago Ismo sa:

OK! ..sålänge en kan stå på ens egna fötter!..så borde minst 50% vara upprätt!..men efter"för mycket"..så är en RAKLÅNG.:mellow:

Aah! Du menar APRAK! 

aprak

vote_up_mobil.gif 1  vote_down_mobil.gif 2 
En högre grad av berusning då man, vinglar så det knakar eller tom ligger på golvet.

71BCE923-A05F-4E96-9475-2D380509D99F.jpeg

• Like 1

42 minutes ago Troutman sa:

Aah! Du menar APRAK! 

aprak

vote_up_mobil.gif 1  vote_down_mobil.gif 2 
En högre grad av berusning då man, vinglar så det knakar eller tom ligger på golvet.

71BCE923-A05F-4E96-9475-2D380509D99F.jpeg

Ja ja ja!..:blush:

2 hours ago Troutman sa:

Nu är det bara att köpa sån där kemdräkt, bra i vitt också, då ser man dom bättre! Skämt åsido, det där med underställ som jag kör med är inte så dum idé, då biter dom iaf inte fast.

Hej. Ett medel som verkar fungera är SJÖ OCH HAV, köpt på dollarstore för 100 kr flaskan. Jag o min fru testade det i helgen i hennes fäbodvall i dalaskogarna. Knotten där brukar förstöra många kvällar men inte denna gång. Fullt i luften runt oss men men.. knappt några bett alls. Glatt överraskad faktiskt. Värt att prova tycker jag. Skall fungera även på fästing tydlingen. Mvh Svennan.

• Like 1