Hoppa till innehåll

Neoprenvadare, andasvadare och en ninja.


crazy

Recommended Posts

Havsöring säsongen närmar sig sakteliga och jag har nyligen inhandlat en flytring. Allting var frid och fröjd tills jag började fundera på vad man ska ha på sig under den kalla årstiden, låg sömnlös in på småtimmarna då tankarna runt valet av vadare höll mej vaken.

*Neopren, andasvadare med socka eller sko? Kanske neopren med stövel? Vad är smidigast? Neopren vadare med socka och en extra neopren socka över låter bra men kommer jag då att få ner foten i simfenorna? (jag har 47 i strk). Andasvadare med flera lager under skulle antagligen fungera men om olyckan är framme känns det säkrare med neopren. Vilken typ av simfenor? osv....

Jag har "snurrat" runt i sängen med mina tankar och brottas med lakanet och täcket och jag har även slängt ner vår kattunge vid namn Ninja otalet gånger. Ninja har under hela tiden gjort utfall så fort jag rörde mig i tron att det är något intressant under täcket. Jag la även märke till att Ninja kan klättra på väggar då jag ser en mörk skugga försvinna upp mot rullgardinen vid fönstret för att sedan dra ner rullgardinen som landar i sängen...i samband med detta blir jag utskälld av kärringen som undrar vad jag sysslar med. Jag mumlar något osammanhängande om en ninja och jag la även till några fula ord varpå kärringen kallar mig jävla idiot och lägger sig med ryggen mot mej.

Efter detta (05:12) gick jag upp och la mig i soffan med en kopp kaffe och slog på datorn. Ligger faktiskt fortfarande i soffan men har fått sällskap av min älskade dotter. Ninja är i full färd med att försöka ta död på köksbordet och attackerar bordsbenen...jävla idiot.

Jag vill inte uppleva en sömnlös natt till med vadare, rullgardiner och en ninja, hjälp!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet hur det är :D 

Använder andasvadere med gott om plats till ett par tjockare långkalsonger och ett par fleece byxor. Fryser sällan om benen, då man för det mesta är i rörelse i flytting. Fötterna är ett större problem, där är det ullfrotté strumpor och ett par dykarskor i neopren och fortfarande fryser jag lite, kanske en del beroende på att simfötterna då sitter lite tight och hindrar blodflöde. Viktigt att ha ordentligt med kläder på överkroppen, om du är varm där skickar kroppen ut mer blod till dom kalla delarna av kroppen (fötter och händer) för att kylas ner. Tror mer få fleece än dun/syntet foder då detta komprimeras av vattentrycket och isolerar då sämre.

Kompisen kör neoprene och är nöjd med det, då har han oftast inte lika mycket på benen som jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Välkommen till flytringsträsket.

Med flytring kvittar det om det är neopropen eller andas under vintern. Använd det du redan har. Själv använder jag en kombinerad neopropen och andas vadare. 

Fenor är värre. Helst vill man ha fenor som går på de vanliga vadarskorna. Jag har ett par mares och guidelines. Båda är OK. Om du inte hittar specialfenor för yrkesdykare, så lär inte fenorna passa perfekt. Speciellt inte med min skostorlek.

Alternativet är dykarskor eller flats-skor  i neopropen. Har ett par som jag aldrig använt.  Socka utanpå vadarna och sen fenor skulle jag avråda från. 

Såna fenor som sitter med spänne över vadarskon och ser ut som ankfötter duger inte på kusten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

https://www.seapro.se/sv/artiklar/fenor-classic-svarta-gummifenor.html

XXl

https://www.seapro.se/sv/artiklar/boots-steam.html

ett alternativ som finns för vettigt pris. kanske dina vanliga vadarskor passar in i dessa stora fenor.

Det här ämnet har blötts otaliga gånger på edge. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago julius sa:

https://www.seapro.se/sv/artiklar/fenor-classic-svarta-gummifenor.html

XXl

https://www.seapro.se/sv/artiklar/boots-steam.html

ett alternativ som finns för vettigt pris. kanske dina vanliga vadarskor passar in i dessa stora fenor.

Det här ämnet har blötts otaliga gånger på edge. 

Kan vara värt att testa, tack:). Tycker det ändå är ganska märkligt att ingen har tagit tillfället i akt med att utveckla en sko med fenor. fenan skulle då kunna fällas upp mot smalbenet när man rör sig på land. Denna lösning med uppvikt fena vid förflyttning på land finns redan och används av amerikanska försvarets dykare men då endast simfena ej med "skor". Har problem med att jag har stora fötter vilket gör det svårt att hitta något som skulle fungera bra. Vilka lösningar har ni andra som har stora fötter?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är frusen av mig och jag har testat massa olika varianter. Det som fungerar bäst för mig och håller mig varm en hel dag under vintern är följande klädsel.

H/H fiberpälsbyxor samt fiberpälssockar. Dubbla fleecetröjor under min skaljacka. 

Vision subzero vadarbyxor, utan att använda känga. Drar på mig dykarfenorna direkt på sockan vilket ger mer värme. 

Stor skillnad i värme mellan Vision subzero (neoprene) mot mina vanliga andasvadare.

 

Jag har också storlek 46-47. 

Redigerad med höst
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

24 minutes ago höst sa:

Jag är frusen av mig och jag har testat massa olika varianter. Det som fungerar bäst för mig och håller mig varm en hel dag under vintern är följande klädsel.

H/H fiberpälsbyxor samt fiberpälssockar. Dubbla fleecetröjor under min skaljacka. 

Vision subzero vadarbyxor, utan att använda känga. Drar på mig dykarfenorna direkt på sockan vilket ger mer värme. 

Stor skillnad i värme mellan Vision subzero (neoprene) mot mina vanliga andasvadare.

 

Jag har också storlek 46-47. 

Klart intressant, vilka dykarfenor använder du?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...