Hoppa till innehåll

besöka emån?


Carlsson

Recommended Posts

Hola! Är sugen på att testa emån till våren. Bor i sthlm och är rätt less på att alltid åka till älvkarleby för att ha en älv "i närheten" att fiska i. har googlat en del men ofta är hemsidorna gamla eller så är det trasiga länkar osv osv. 

Första sträckan är alltså Ems herrgård, är det svårt att få plats där en helg med boende o fiske i typ april? vad kostar det ungefär? 

 

Efter den kommer ESFK som bara hade 2 platser om dan om man inte är medlem, efter det finns lite olika sträckor. Är det nån som har nåt bra tips på var jag bör åka, samt att det finns boende/logi utan att behöva transportera sig...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ansökan om fiske på Em:s Herrgård görs skriftligen ( eller mail ) till vårfisket före 1:e Januari och till höstfisket senast 1:e Juni.

www.emsherrgard.se

Som ny sökande står du tyvärr sist i kön och får nog räkna med att erbjudas "sämre" datum de första åren eftersom gamla stamgäster har förtur. Det är alltså "dead mans shoes" som gäller - helt rätt enligt mig. Bli inte förvånad om du inte får plats vare sig första, andra eller tredje gången du söker - det är stor efterfrågan och begränsat antal platser.

Om du blir erbjuden fiskeplats ingår också boende på herrgården. Priserna är lite högre på helger, men om jag minns rätt så låg priset på ca 1500 kr/dygn för fiske och boende sammanlagt. Normalt får man erbjudande om max 2 fiskedagar.

Lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

29 minutes ago Sunray sa:

Ansökan om fiske på Em:s Herrgård görs skriftligen ( eller mail ) till vårfisket före 1:e Januari och till höstfisket senast 1:e Juni.

www.emsherrgard.se

Som ny sökande står du tyvärr sist i kön och får nog räkna med att erbjudas "sämre" datum de första åren eftersom gamla stamgäster har förtur. Det är alltså "dead mans shoes" som gäller - helt rätt enligt mig. Bli inte förvånad om du inte får plats vare sig första, andra eller tredje gången du söker - det är stor efterfrågan och begränsat antal platser.

Om du blir erbjuden fiskeplats ingår också boende på herrgården. Priserna är lite högre på helger, men om jag minns rätt så låg priset på ca 1500 kr/dygn för fiske och boende sammanlagt. Normalt får man erbjudande om max 2 fiskedagar.

Lycka till!

ja men då måste jag väl börja ansöka så jag sen inte är sist in... tack för tipsen! Är platserna högre upp inge vidare eller finns det bra vatten där också med boende?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har begränsad erfarenhet av sträckorna högre upp. Har själv fiskat ett par gånger på Fliseryd-sträckan för över 25 år sen och där finns många trevliga platser men det krävs nog en kall vinter med sen vår - jag tror också fisket har varit rejält trögt däruppe under ganska många år nu.

Sen finns ju Grönskogs Gård som erbjuder fiske och boende, men den sträckan känner jag inte alls.

Emsfors-sträckan är säkert ganska trevlig och där tas ganska bra med fisk, också tidigt på våren. Vet ej om man kan fixa boende där, tror att man får ordna det själv.

På alla dessa sträckor är du nästan alltid beroende av bil för att ta dig mellan fiske och boende och mellan olika fiskeplatser. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago kaffebryggarn sa:

Fliserydssträckan har ju en fantastisk potential, synd bara att så lite fisk tar sig förbi

karlshammar kraftstation laxtrappan verkar inte fungera som den ska o omlöpet

som skall byggas där  lär väl dröja som det ser ut.

Hoppas innerligt att kraftverket köps upp och sen att man river det istället 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...