Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjenare folket. Jag är 16 år och fiske är min absolut största passion i livet. Enligt mig så är det det enda som driver mig frammåt och håller mig vid liv. Jag skulle aldrig kunna leva utan fiske. Jag har nyss hoppat av gymnasiet eftersom att sitta inne i en skolbänk i en miljö man tycker är helt värdelös, var något jag inte skulle kunna stå ut med. Jag är klar med skolan, det var inget för mig. Jag praktiserar just nu på en fiskebutik där jag trivs bra med, men jag undrar hur man kanske skulle göra det på ett långsiktigt perspektiv. Visst att praktisera i en butik ger en erfarenhet, men det känns också som en liten kortvarig lösning, bara för att jag ska ha något att göra på dagarna. Nu är det jag som vill prao i butiken och inget jag blir tvingad till men jag tror ni förstår vad jag menar. Jag vill jobba med någonting inom flugfiske i framtiden, men hur stora är mina chanser nu när jag egentligen inte gör någonting? Hur skulle ni gjort i min sits? Alla tips är välkomna. 
Mvh 
Eric

Posted

Hela livet bygger på tillfälligheter och din förmåga att ta vara på desamma. Stekta sparvar flyger inte till dig - du måste göra något själv!

Utbildning ÄR nummer 1.

Om nu det är uteslutet så är det jobb som gäller. Jobb precis vart som helst. Ingen älskar dig så mycket så att de har lust att försörja dig utan motprestation! 

Tala om för alla att du vill ha jobb, vad du kan och att du är att lita på. Håll dig framme, håll en snygg attityd och prata med alla!

Det inte många som gillar sunkiga, slappa slackers. Snygg och prydlig, trevlig och hjälpsam, öppen för alla förslag är den bästa genvägen du kan ta!!

Din passion för fisket kommer att finnas kvar inom dig. För tillfället är du inte i den situationen att du har råd att prioritera fisket framför din ekonomi.

När du väl har fått erfarenhet genom arbete och kontakter så kan du börja sålla bort vad som är kul och inte kul. Just nu får du vackert stå med mössan i handen och vara tacksam för de som ändå bryr sig!

....eller gå tillbaka till plugget!

• Like 5
Posted

Ta ett sabbatsår. Fiska på och bli bättre på det du älskar och sen tar du nya tag och gör klart gymnasiet efter sommarn. Du behöver den grunden för att tas på allvar på arbetsmarknaden. Jag tycker absolut du ska praoa i fiskebutiken tillsvidare. Alla erfarenheter är bra och gör du ditt bästa och passar tider och tar väl hand om kunderna så kanske din praktik kan övergå i lite extrajobb när det behövs personal. Det är inte så himla lätt att veta vad man vill och livet går upp och ner för alla oavsett ålder.

Du har ju tid... se till att göra något vettigt med den. Börja dagen med att bädda sängen och snygga till dig. Städa ditt rum och få struktur på livet. Gå och Praoa i fiskebutiken, träffa spännande människor, det finns massor av intressanta personer om man tar sig tid att lyssna. Det är ju en lyx att få praktisera med sitt huvudintresse, glädjs åt det. Kom hem och stick ut och fiska. Dokumentera varje dag och lägg exempelvis ut ett klipp på youtube eller skriv dagbok på edge med dagens fiskefunderingar innan du lägger dig. Kanske fick du en fin fisk, kasta längre en vanligt, lärde dig nått nytt av en kund, kom på en grym beteskombo eller band en fluga med ett unikt material. Det viktiga är att du gör något och att du tar tag i ditt liv. Det är du som skapar din framtid. Ingen annan.

• Like 9
  • Thanks 1
Posted

Många bra råd. jag hade en gång samma tankar som du i gymnasiet, och ett gäng vänner till mig med. Skillnaden blev att jag härdade ut och några andra hoppade av. Idag så gör jag något helt annat än vad min inriktning sa, jag har mängder med tid till fiske och mina gamla polare försöker att läsa upp gymnasiekompetensen, eller sitter i skiten pga dåliga beslut.. mitt tips får bli att hur mycket det än suger i plugget så fixa godkännt i grundämnena, det är det som krävs för att senare i livet få söka sig till andra inriktningar som kan vara av intresse. Och finns det inte redan nu något som kan passa? Tex. Forshaga.

Kämpa på och lycka till med framtiden! 

• Like 3
Posted

Här kommer lite bloggtips Eric. Det börjar ju bli dags för dig att förbereda dig för Edge Casting Cup 2018. Snyggt gjort att ta dig till final i Trout Distance förra året B)

_56V2321.jpg

• Like 3
Posted (edited)

Skaffa FFF certifiering eller liknande. Gymnasieutbildning är alltid att rekommendera, men om du inte vill göra det måste du backa upp din kunskap på andra sätt innan du jobbat så länge att du kan peka på djup erfarenhet.

Träna dina språk, bli en jävel på konversationsengelska. Att vara tvåspråkig (kunna t.ex. engelska lika bra som svenska) vidgar dina vyer och möjligheter mer än mycket annat. Fler språk blir ju givetvis extra bonus.

Säsongsjobba på t.ex. fiskecamps, kanske t.om. utomlands? Är en dröm för mig, men jag är lite för inne i något slags karriärshittepå....

Nätverka (låter rätt skitnödigt, men är dödsviktigt). Lär dig promota dig själv som varumärke. Blogga, vlogga, gramma och allt vad det nu heter. 

Det är få förunnat att kunna fiska på heltid och få betalt för det, men det går ju bevisligen. Titta på profiler inom fisket, vad är det som gör att de lyckats? Många fotar och filmar, en del skriver, guidar osv. Det gäller bara att komma ihåg att det är ett jävla slit innan man kommer dit de är, men att man sliter med något man älskar. Fiska inte sönder själen bara, fatta hur kass man skulle må om man en dag vaknade upp och inte längtade efter fiske.... :(

Edited by Redbeeerd
  • Like 1
Posted

Tack för alla tips hörni, är rätt vilsen just nu så ett sabbatsår är det jag tar. Antar att jag får se vad som händer senare. Gäller nog bara att ta en dag i taget och fokusera på vad jag behöver göra.

Posted

Helt riktigt, Meek :D:D
"...men 16 år låter lite tidigt :)
tar väl lite tid att bli en "Dahlbom" också.."

Å andra sidan vet jag inte om det är något att sträva efter ;)

Många engagerar sig Eric, vilket känns skoj. Skriv av dig, få sympatier, hitta idéer. Allt det där är ok just nu, eftersom det inte är någon brådska. Det samhälle vi skapat bygger i mångt och mycket på prestation och bekräftelse. Om du kan ställa dig lite utanför just det, och känna att du är bra ändå, ja då har du kanske hittat det viktigaste verktyget för att ta dig an livet som tillvaron ser ut idag. Att hantera situationer som inte blir som man tänkt sig är ett annat sådant verktyg. 

allt gott 

/Staffan 

• Like 1
Posted

Många bra tips i tråden.

Eric

Om du bestämmer dig för att sätta dig i skolbänken till nästa höst har jag ett erbjudande - skicka ett PM här på edge så ska jag hjälpa dig bli klar med skiten. Observera att jag inte menar att du kommer få läxorna gjorde av mig -  däremot hjälp med genomläsning av texter, feedback samt tips och stöd i övrigt. Har tragglat mig igenom en hel del plugg genom åren, även extraknäckt som lärare, och har en bra uppfattning om vad som krävs för att bli godkänd. Som ytterligare morot kan jag upplysa dig om att mina sammanlagt 6 år på universitetet givit mig avsevärt mycket mer tid till fiske än polare som t.ex. haft egen firma.

Tänkte skicka erbjudandet ovan som PM men hoppas på att offentligheten ska göra det lite svårare för dig att vifta bort det. 

/Gustav

• Like 4
Posted

Hej Eken.

Om du ska ta ett sabbatsår bör du sitta ner och prata med dina föräldrar först, för rent krasst innebär det att du kastar bort en hel årslön.

Skolan är inte kanhända inte så roligt men det är något vi ska igenom och och faktiskt vara tacksamma för. En utbildning är en trygghet och klingar alltid högt oavsett vilken utbildning man går. Sen då man får jobb rullar pengar in på kontot och då kan man åka på häftiga fiskeäventyr och en independent livsstil uppstår. Har man inte jobb/pengar finns inte samma frihet. :D

Posted

Alternativ 1. Du kan alltid bo hemma tills du är 45 och leva på föräldrarna och tigga pengar av dom dagligen. (fiske på heltid)

Alternativ 2. Sälja din kropp till gubbar på 50+ detta betyder givetvis att du får jobba lite men detta sker då oftast kvällstid/nattid och du kan då fiska dagtid, detta "arbete" kan påverka din kaststil. (Fiske ca: 17 timmar per dygn)

Alternativ 3. Bli tillsammans med en kvinna på 70+ och var hennes toyboy. (Fisketid beror på damens sexuella behov)

Alternativ 4. Gör klart din gymnasieutbildning för detta är i regel ett krav på arbetsmarknaden. Pengar är även något du måste ha, du får inget gratis.(alla måste äta). Jag gick färdigt min gymnasieutbildning. Jag kan tillägga att jag var skoltrött redan i första klass. (skubbade första dagen i skolan) Jag Jobbade ett år efter jag avslutat min utbildning och sedan reste jag runt i världen. Tog ströjobb på pubar, nattklubbar mm. Gjorde det jag älskade då, surfing. Önskar att jag kunde säga att det var lätt men inget är lätt i livet. Tänk på att dom beslut du tar nu kommer att påverka resten av ditt liv. Det största och farligaste hotet som i regel brukar sätta käppar i hjulen är flickor/kvinnor har du möjlighet så undvik dessa fullt ut. Jag kan tillägga att detta är väldigt svårt...jag var nära att gifta mig i Spanien.

• Haha 2
Posted

Jag kan för lite om din situation för att ge några spetsiga råd, men kan känna igen mig eftersom jag själv hoppade av gymnasiet. Det viktiga för framtiden är att du aktivt gör något av året, både för din egen skull och för att inte ha ett hål i CV’t.

Som många säger så är det i många fall A och O i arbetslivet att formellt ha checkat av gymnasiekomptensen. Bryr mig föga om vilken utbildningslinje eller vilka betyg någon hade i gymnasiet när jag anställer,  men utan avgångspappret är uppförsbacken brant (bortsållade innan jag får se dem)

Kan tipsa om komvux, det är betydligt lättare att tenta av själva ämnena på distans eller 25% studiefart (samma kurs 1/4 del av lektionerna). En stor del av skoltröttheten jag upplevde var att tvingas sitta av tiden i en miljö som jag var vansinnigt urless på. På komvux är det ingen som bryr sig om något annat än prov- och tentaresultat, lite som högskolestudier på gymnasienivå.

Själv drog jag till Alaska - hade det förspänt på så vis att jag kunde låna pengar av morföräldrar - men motprestationen var att jag skulle studera när jag var där, dock utan krav på mängd och kvalité. Jag hann med att fiska en hel del och även jobba litegrann inom sportfiskenäringen. 

Väl på skola i USA upptäckte jag amerikansk fotboll. Där ställdes det däremot krav - för att tävla var man tvungen att upprätthålla minst ett godkänt GPA och ta tillräckligt många poäng enligt studieplanen för heltid. Det var bara att kliva in hos studievägledaren och plocka på sig kurser... Det slutade med att jag tog examen med ”honors”. Hade nog bott där än idag om jag inte fått mitt inkallningsbrev eftersänt (plikt var plikt på den tiden).

• Like 1
Posted

sök till en fiske inriktad skola till ett exempel älvdalens, jag själv hoppa av efter första året på byggnads och började jobba men nu när jag står arbetslös och ingen vill anställa en för man inte har en utbildning som har blivit mer viktigt än att ha erfarenhet så kan jag verkligen inte rekomendera dig att inte gå klart skolan känner exakt som du nömner att jag va klar med skolan men kan ju säga såhär i efterhand att de är någonting jag ångrar nu när jag behöver någonting, men brinner du för fiske så ta chansen medans det går att hoppa på en fiske inriktad linje!

• Like 2
Posted
2 hours ago joel96 sa:

sök till en fiske inriktad skola till ett exempel älvdalens, jag själv hoppa av efter första året på byggnads och började jobba men nu när jag står arbetslös och ingen vill anställa en för man inte har en utbildning som har blivit mer viktigt än att ha erfarenhet så kan jag verkligen inte rekomendera dig att inte gå klart skolan känner exakt som du nömner att jag va klar med skolan men kan ju säga såhär i efterhand att de är någonting jag ångrar nu när jag behöver någonting, men brinner du för fiske så ta chansen medans det går att hoppa på en fiske inriktad linje!

Jag gick i Älvdalen när jag hoppade av.

Posted (edited)

För att jobba med fiske behöver du ingen examen eller fff certifiering etc. De flesta "äldre" profiler har ingen sådan utbildning. Däremot är kontakter väldigt bra och fiskemeriter. Har du fått in foten på en praktiktjänst i en fiskebutik, kolla möjligheterna till fastjobb där. Jag började själv jobba extra i fiskebutik när jag var runt 16 år. Via kontaktnätet blev det även att jag kunde hålla flugfiskekurser via studiefrämjandet och även köra en del fiskguidningar. Nackdelen med fiskebranschen är att det ofta innebär mycket jobb och även helgjobb samt att lönen är långt ifrån det bästa. Jag har nog aldrig varit så trött på fisket som när jag guidade en del. Många som jobbar i fiskebutiker etc fiskar väldigt lite, blir helt enkelt för mycket fiskerelaterat och för lite fritid.

Mitt råd till dig om du vill satsa på fisket, håll kvar foten i fiskebutiken och jobba extra på helger med mera men gå klart gymnasiet. Ifall du tröttnar fiskebranschen kan du kanske ombilda dig till brandman, elektriker etc. Jobba skift leder ofta till mycket fritid så man kan fiska och hyfsad lön. Under sommarlovet kan du kanske få sommarjobb på någon fiskecamp men gissar att konkurrensen ganska hård. 

PS. Idag är jag själv dubbelt så gammal, jobbar som it-konsult vilket möjliggör att jag kan styra mina timmar väldigt fritt och därmed klämma in en hel del fiske, och övertygad om att det blir mer fiske än om jag skulle valt att jobba i butik. 

Edited by Lill-Niklas
  • Like 2
Posted

Kan bara hålla med Lill-Niklas, det är inte bara fördelar med att jobba med sitt intresse. Jag har själv jobbat i flera av dom stora butikerna i och kring vår huvudstad. Fisket står en tyvärr till slut upp över öronen, iaf på mig. Det blir ganska så mycket prestige och jagande över det egna fisket. Blev inte längre den avkopplingen det borde vara utan utan det förväntades hela tiden att man själv var i väg på det ena extraordinära fisket efter det andra.

Nu gör jag ngt helt annat och har väldigt mycket fritid och frihet. Fisket har aldrig varit så kul och avkopplande som nu. Då är jag allätare vad gäller fiske och tycker det är lika kul att fiska storabborre från isen med ekolod som jag tycker att det är att fiska öring i ett strömmande vatten.

Att säga att fisket är det enda som håller dig vid liv tycker jag låter farligt, livet är så mycket mer och det finns så många flera glädjeämnen att hitta. Här känns det nästan som att du skulle behöva prata med någon utanför sportfiskekretsar. 

• Like 5
Posted

Du har ju livet framför dig. Problemet är detsamma som alla i din ålder har, kortsiktigt tänkande. När du blir gammal nog att inse att livet ligger framför dig tills du är nästintill död, så kommer du börja göra bättre beslut. Om beslutet är att bo i skogen i två år eller om beslutet är att läsa juridik spelar ingen roll.

Se till att du själv mår bra och strävar efter vad du vill göra. Vissa vill bara må bra och bekymmerslöst långt ut på vischan och vissa vill göra karriär och ha mest prylar när denne dör. Ingen av dessa människor är mer värd än den andre även fast samhället verkar försöka vinkla det så.

Om du vill tjäna pengar på fiske gör du ingenting i att inte börja på direkten. Kanske det låter klyschigt, men så är det ju. Starta en instagram, en blogg, Facebook, webbutik, skaffa kontakter, marknadsför dig själv, börja fundera på nya idéer som du kan presentera för branschen osv.

Den svåra vägen i ditt fall är att tråka dig igenom en utbildning som är lätt, men som du inte har något intresse för. På dem tre åren kan du skaffa mycket kontakter och göra mycket för att sträva mot ett liv i fiskebranschen. Du har ju redan ett steg in genom ditt kastande. Visst kanske du behöver jobba för att leva också, men du kan göra i princip vad som helst för det. Lägg dagarna på att ta dig in i fiskebranschen och jobba kväll på en korvkiosk.

Jag är inte mycket äldre än dig och börjar inse att livet är vad du gör det till. Klyschigt igen, men så är det. Hör du inte av dig till någon får du inte kontakter, ligger du i sängen får du inget gjort och är du kortsiktig blir du deprimerad, man måste ha mål i livet.

• Like 2
Posted

Tack allihopa för alla tips, uppskattar verkligen era råd. Är fortfarande rätt osäker på vad jag vill bli, men det bästa för mig är nog att vara borta i ett halvår, och bara fokusera på mig själv, för att sedan kanske börja gymnasiet igen när jag känner frisk och säker efter lite vila. Men som sagt det gäller väl bara att ta en dag i taget.

• Like 2