Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ni som fiskar med märlor på kusten efter Hö, vilka färger och storlekar kör ni med? Nyfiken på om ni även fiskar med märlor den varma delen av säsongen? Bilder på hembundet är välkomna.

Posted

Har inte hört den om matsmältningen förut så det vet jag inte. Det jag har fått lära mig är att räkorna drar till djupare vatten när det blir kallt och småfisken kommer längre fram på säsongen så märlor blir stapelföda när det är kallt. Men mitt hemmafiske börjar 1/4 så vintern har jag dålig koll på. 1/4 funkar räkor. Drar till Skåne tidigt i januari, that's for sure. ;) Men märlor har jag aldrig fiskat med. Är fucking sjukt nyfiken på märlor. Någon? Gimmie all your lovin on märlor! Plz. :P

Posted (edited)

Märlor ger mycket gammal fisk eftersom de normalt fiskas hem långsamt.  Sätt på en större fluga och öka farten på intagningen så får du mindre gammal fisk.

Men märlor ger så klart blank fisk också precis som många andra flugor.

Vet ju inte hur mycket du fiskar på kusten men är man en frekvent fiskare på kusten så känner jag i alla fall att det är bättre att undvika gammal fisk om jag kan.

Men det finns inga enligt mej givna flugor på kusten utan det varierar men använder du bruna flugor i stl 3-4 cm och kompletterar med någon Pattegris samt märlor  så behöver du inte mer.

3 mönster och fiska hem i olika tempo så är du o hamn.

20171210_202120.jpg

Edited by Ola Mörrum
  • Like 2
Posted

Min största "märlätare" (och många fler) från Fyn fick jag på min simpla Stf-räkfluga. Vill minnas att jag däromkring band den med enbart två material: STF i Tan och en svart dubbingkula längst bak för att imitera ögon/huvud. Märlorna fisken kastade upp (efter att jag tagit upp den) hade lite mer guloliv ton och redigt stora. Fisken var proppad av märlor iaf, 66 cm å blank i mars månad. 

Har för övrigt upplevt att Märlorna kommit igång efter att solen värmt på vattnet en dag. 

Sen tror jag grymt mycket på att rörelse i vattnet (oavsett om det är vågor/tidvatten eller bägge och) gör att de exponeras för fisken. 

Märly christmas! 

• Like 1
Posted
19 minutes ago hö&gös sa:

Tack för fina inlägg! Schyssta märlor, @Ola Mörrum. De var i min stil, kollar man i flugshopparna på nätet brukar de vara lite väl påpälsade. Jag krokar av besor utan att ta upp dem ur vattnet, btw. 

Märly Christmas till er båda förresten, @M.Thors och @Ola Mörrum

Detsamma.

1 hour ago Ola Mörrum sa:

Märlor ger mycket gammal fisk eftersom de normalt fiskas hem långsamt.  Sätt på en större fluga och öka farten på intagningen så får du mindre gammal fisk.

Men märlor ger så klart blank fisk också precis som många andra flugor.

Vet ju inte hur mycket du fiskar på kusten men är man en frekvent fiskare på kusten så känner jag i alla fall att det är bättre att undvika gammal fisk om jag kan.

Men det finns inga enligt mej givna flugor på kusten utan det varierar men använder du bruna flugor i stl 3-4 cm och kompletterar med någon Pattegris samt märlor  så behöver du inte mer.

3 mönster och fiska hem i olika tempo så är du o hamn.

Förlåt, läste inte hela din fråga.

Märlor används hela året. Kan tvistas hem eller lite längre drag med pauser på upp till 5-6 s.

Räkor funkar lika bra som något annat.

Posted

Det gör dom säkert. Ni har säkert inte mer kräsna öringar på västkusten än vi här i söder.

Hör av dej när du ska till Skåne så kanske jag oxå är där nere. 

God jul på dej.

Ola

• Like 1
  • 3 weeks later...
Posted

Nu har jag svängt ihop en del märlor och ett par fastnade på bild...så då är det dags att fantisera ihop nån mysis eller några...

IMG_0036.JPG

Posted

Ett problem som kan uppstå är att flugor med slät rygg och material som sticker ut undertill såsom märlor - kan komma att vända sig upp och ner. Dina är sparsamt dressade och bundna på rätt stor krok, så de kanske klarar sig. Testa i badkar.

Annars förtyng flugorna bara på undersidan.

• Like 2
Posted

Märlor är sånt jag tar till när jag tror mig veta att det finns fisk i närheten men som inte tar. Oftast för att jag sett fisk följa efter eller ser vak/rörelse i vattnet. Helst i närheten av sten och tång. Långsam intagning. Ibland funkar det och ibland inte.

Fast rent generellt så funkar magnus bättre - enligt mig. 

• Like 1