Jump to content
Sign in to follow this  
joel96

laxflugfiske någon snäll själ som känner att den kan ge tips?

Recommended Posts

hej jag började med laxflugfisket i våras och har fått fisk men hade väldigt gärna fått lite mera kunskap av någon kunnig som skulle orka med ett telefonsamtal då de finns 1000 tals trådar att läsa sig mätt på så hade de varit guld värt att få prata med någon kunnig person. (lite svårt att hitta dom nu sådär på vinter halvåret) mvh en glad norrlänning

Cykel & Fiskecenter i Skellefte kan säkert hjälpa igång dig..

Flugfiske efter lax är ett livslångt lärande, försök knyta lokala kontakter som du kan se och lära dig av.

Har du några specifika frågor så kan du alltid skicka mig ett PM så ska jag försöka svara så gott jag kan.

jonken

joo är väl så kallad stammis där så dom är till stor hjälp så ska jag förhoppningsvis på kastkursen nu 2018 som dom håller.

de tror jag verkligen de finns nog inget annat fiske med lika mycket teorier som just laxfisket.

jo ska försöka knyta kontakt med någon mera inbiten laxfiskare nu till våren som man kan fiska med och ta lärdom av.

Slänger iväg lite frågor som jag har till dig

När jag började flugfiska efter Lax lusläste jag Göran Clareus bok "Lax på fluga". Några kanske tycker att den är gammalmodig men jag tycker den tar upp Laxfisket från grunden. Sedan så kan man läsa vidare i mer moderna böcker, men just den här är en väldigt bra grund.

Jumera Lax i älva! ..ju mindre behöver en kunna..:)

23 hours ago joel96 sa:

Sunray

Har du något tips på bra böcker?

Det finns mängder av bra och lärorika böcker - tyvärr har väl många av dem utgått ur det "normala" utbudet i bokhandeln, men biblioteket har säkert några ( eller kan skaffa fram ).

Här är några exempel:

Allt av Jan Johansson ( "Laxfiske", "Du underbara laxfluga" på svenska, dessutom är flera av hans böcker bara utgivna på norska - "Laks", "Sjöörret", "Du vandrende Laks" )

Olof Johansson - "Lax på mitt sätt". Fantastiskt lärorik, troligen bästa boken i ämnet som skrivits på svenska .

Jan Grünwald - "Konsten att fiska lax", "Laks" ( enbart på danska )

Pelle Klippinge - Alla hans böcker. Lärorikt och lättsamt skrivet.

Hans Lidman - många av hans böcker handlar helt eller delvis om laxfiske. Kanske inte särskilt "modernt" med dagens mått mätt, men är definitivt läsvärt.

Öystein Aas - "Fluefiske efter laks" ( enbart på norska )

Om sen din engelska är okay finns ju en uppsjö av böcker av främst brittiska författare - Hugh Falkus, Crawford Little, Francis T. Grant bara för att nämna några.

Sen ska man inte glömma bort alla gamla fisketidningar som allt som oftast säljs billigt i annonser, med hela årgångar för nästan ingenting. Främst är det väl Flugfiske i Norden och äldre Fiske för Alla som haft mest om laxfiske genom åren, i FFA hade ju tex Micke Frödin en fast spalt om flugor från tidigt 90-tal och många år framåt.   

1:a gången när jag skulle fiska Lax! ..i N-Norge..så frågade jag bybor på plats var/hur..med vad jag kunde få Lax med..vilket inte var lätt.

Ungf. av 5st svar..så var 3st rätt!..med påläsning före!..så lyckades jag att ta 3st Laxar..2st med spinn..å den bästa med fluga!..runt 7,4kg..det med 3st dygns-kort

självklart försöker man ta genvägar så vi människor är skapta men har insett att de inte finns några genvägar så jag kör på det traditionella och lär mig med tiden och läser mig mätt på alla böcker jag kan :)! tack för alla svar! :)

1 hour ago joel96 sa:

självklart försöker man ta genvägar så vi människor är skapta men har insett att de inte finns några genvägar så jag kör på det traditionella och lär mig med tiden och läser mig mätt på alla böcker jag kan :)! tack för alla svar! :)

Genvägar kan en alltid!! ..ta!!. Inget fel i det...varför gå den lååånga vägen?..det är därför vi människor delar med oss. Ta bara med det det smarta!...gör nått bra av det bara.

På 2017-12-15 at 20:55 joel96 sa:

Ta inte böckerna på för stor allvar bara, det finns en jäkla massa "religiöst trams" runt laxfisket, en del tror till och med att det finns flugmönster som besitter magiska egenskaper :lol:

Henka

Haha som med allt får man ta det med en nypa salt men i laxfiske verkar alla veta exakt vad som är grejjen så tar de med flera skopor salt tror jag skiter i andras teorier sen kör jag på och lär mig kasta rätt och kanske fråga vad der för fluga som gäller bara 😂

På 2017-12-21 at 22:11 joel96 sa:

Henka

Haha som med allt får man ta det med en nypa salt men i laxfiske verkar alla veta exakt vad som är grejjen så tar de med flera skopor salt tror jag skiter i andras teorier sen kör jag på och lär mig kasta rätt och kanske fråga vad der för fluga som gäller bara 😂

Ta fram en grävmaskin, minst ;)

Och bry dig inte så jäkla mycket om flugor, satsa på att lära dig att fiska istället :)