Jump to content
Sign in to follow this  
Jonas

Ökat strandskydd i Stockholms skärgård

Recommended Posts

https://www.nvp.se/Varmdo/Skargarden/skargarden-ar-for-daligt-skyddad/

De här tankarna kan jag tycka känns väldigt sunda. Att bara 5% är skyddat i dagsläget låter ju på tok för dåligt. Sen är frågan hur man ökar från 5% till föreslagna 30% utan att det blir ramaskri...

Tänkte lite på hur man hanterat strandskyddet på västkusten och hur enkelt det är att landsfiska här. Förstod jag rätt från Havsöringstråden Stockholm så är det ju mer eller mindre svårt att bedriva ett bra landfiske utan att man stöter sig med privatpersoner som anser sig ha äganderätt av strandlinjen. 

" I rapporten pekas Värmdö ut som ett exempel på en kommun som planerar för en maximal exploatering med bostäder för uppemot 88 000 människor. Ett projekt att dubblera sitt invånarantal fram till 2050 med nya bostäder och vägar innebär ett stort tryck på havet, inte minst då strandnära miljöer är eftertraktade och många vill bygga i havsvikar. WWF menar att det leder till att problem för fisken som använder de grunda områdena för att leka, och försvinner fisken blir det en ekologisk obalans som leder till ökad övergödning och algblomning. "

Sluta pippa! lägg såsen i vasken.

35 minutes ago Jonas sa:

https://www.nvp.se/Varmdo/Skargarden/skargarden-ar-for-daligt-skyddad/

De här tankarna kan jag tycka känns väldigt sunda. Att bara 5% är skyddat i dagsläget låter ju på tok för dåligt. Sen är frågan hur man ökar från 5% till föreslagna 30% utan att det blir ramaskri...

Tänkte lite på hur man hanterat strandskyddet på västkusten och hur enkelt det är att landsfiska här. Förstod jag rätt från Havsöringstråden Stockholm så är det ju mer eller mindre svårt att bedriva ett bra landfiske utan att man stöter sig med privatpersoner som anser sig ha äganderätt av strandlinjen. 

Det skulle vara önskvärt. Jag bor på värmdö och det är svårt att komma till på många platser som det redan är idag. Tyvärr så verkar kommunen inte riktigt tänka på den unika naturen och fisket. Ett exempel är väl hemmesta träsk där en av Sveriges kändaste gäddfabiriker ligger som kommunen hjälpt till att bygga som de sedan några år senare ville jämna med marken för bygga bostäder. Får se hur det slutar. Bodde i Haninge förut och upplevde det som det mycket mindre bebyggt längs strandkanten.