Jump to content
Sign in to follow this  
Ismo

Höjd pensionålder.

Recommended Posts

1 hour ago Cazzo sa:

Fint, nu börjar vi skörda frukterna av massinvandringen.

Mmm, det är nog det som är huvudorsaken till höjd pensionsålder. 

Att vi inte har höjt pensionsåldern på väldigt länge samtidigt som folk lever mycket längre i kombination med att folk generellt sett börjar arbetslivet senare har nog ingenting alls med saken att göra. 

Skulle vilja avsluta inlägget med att skriva "dumskalle" men skiter i det.... 

• Like 9

Vad efterföljande skriver om! ..ska stå för dessa...kan bara konstarera ,..TROR inte Politiker lever som dom lär..lr. vad tror ni?

Nä, antagligen inte. 

Om jag inte är helt fel ute så har riksdagsmän ett eget pensionssytem som gör att man kommer upp i full pension efter 30 arbetade år (jämfört med det föreslagna 44 år för övriga). Det och generellt bra löner gör nog att många väljer att leva gött som pensionär tidigare. Jag skulle gärna göra detsamma. 

7 minutes ago Sahlberg sa:

Nä, antagligen inte. 

Om jag inte är helt fel ute så har riksdagsmän ett eget pensionssytem som gör att man kommer upp i full pension efter 30 arbetade år (jämfört med det föreslagna 44 år för övriga). Det och generellt bra löner gör nog att många väljer att leva gött som pensionär tidigare. Jag skulle gärna göra detsamma. 

Ett eget ja!..tanke på vad dom tjänar!...så borde 1/2 leva på vatten å bröd en tid..i grund av vad dom gör...d v s INGET!

om hundratusentals som inte bidragit med en enda krona i skatt och har rätt till pension då räcker inte pensionsfonderna till!

ett rikt land sänker pensionsåldern inte höjer! 

• Like 4

49 minutes ago Sahlberg sa:

Att vi inte har höjt pensionsåldern på väldigt länge samtidigt som folk lever mycket längre i kombination med att folk generellt sett börjar arbetslivet senare har nog ingenting alls med saken att göra. 

Sa jag att det var huvudorsaken till höjdningen?

Jag sa frukterna. En annan av frukterna vi kan skörda är risken för att din dotter åker på en ofrivillig gängsnorre i stjärthålet på väg hem en sen kväll har ökat avsevärt. Bara en sån sak.

• Like 5

6 minutes ago zorro sa:

om hundratusentals som inte bidragit med en enda krona i skatt och har rätt till pension då räcker inte pensionsfonderna till!

ett rikt land sänker pensionsåldern inte höjer! 

Kunde inte skrivit det bättre själv 

• Like 4

3 minutes ago Cazzo sa:

Sa jag att det var huvudorsaken till höjdningen?

Jag sa frukterna. En annan av frukterna vi kan skörda är risken för att din dotter åker på en ofrivillig gängsnorre i stjärthålet på väg hem en sen kväll har ökat avsevärt. Bara en sån sak.

Ok. Du har såklart rätt. 

Jag antar att du även anser att de 10 000 tyska bögarna och vargen också har en del i det hela? 

• Like 3

Vissa vill tyvärr inte se verkligheten som råder i vårat samhälle. Dessa är tyvärr väldigt svåra att resonera med då dem ser sig själva som ett snäpp bättre än dem som tycker något annat.

• Like 2

Känns rimligt och inte ett dugg oväntat. Klart vi måste höja pensionsåldern när vi lever så pass mycket längre och kanske framförallt är så mycket friskare.

politikers sätt att sko sig på systemet är en annan diskussion och den behöver lyftas, granskas och justeras om inte förtroendet ska urholkas mer. Höj pressstödet så tidningarna slipper va så annonsberoende. Bra journalister kostar pengar och måste få frihet att gräva i lugn och ro. Det är ju katastrof när man tar bort stöden som man gjort.

3 hours ago, Sahlberg said:

Du er en vennlig sjel, som unnlater å skrive dummskalle, enda du tenker slik. Uansett, argumentet du missliker så sterkt, synes jeg er legitimt, nettopp som et argument for at flere må jobbe mer og lengre, for at nettopp flere mennesker skal fortsatt ha velferd og pension. Nedbemanning og teknologi er fortetningslivets måte å møte konkurranse på og har vœrt det de siste ti-årene samtidig som arbeidskraft blir lagt til lavkostland. Spennende tider i møte...

Edited by Lars

25 minutes ago Jonas sa:

Känns rimligt och inte ett dugg oväntat. Klart vi måste höja pensionsåldern när vi lever så pass mycket längre och kanske framförallt är så mycket friskare.

politikers sätt att sko sig på systemet är en annan diskussion och den behöver lyftas, granskas och justeras om inte förtroendet ska urholkas mer. Höj pressstödet så tidningarna slipper va så annonsberoende. Bra journalister kostar pengar och måste få frihet att gräva i lugn och ro. Det är ju katastrof när man tar bort stöden som man gjort.

Att bara höja pensionen ..bara för att vi lever längre..KÖPER JAG EJ!   Vilket yrke har du?

Edited by Ismo

Vi lever längre pga. en massa medeciner å annat skit! ..inget/ingen som nån får ev. BÄTTRE liv..längre JA! Men bättre?..tillåt mig skratta.:mellow:

Har sett allt för många äldre lida...genom medeciner..som bara förlängt deras plåga...detta har gjort ont i mitt hjärta!

• Like 1

Detta känns som att gå tillbaks i tiden!!

Jag tycker att det är ett hån mot de som slogs för att vi skulle få pension. Jag tycker även att det är ett hån mot de pensionspengar vi arbetare låtit staten förvalta åt oss, vart har de pengarna tagit vägen????

Edited by Laxarnas prins
  • Like 1

6 minutes ago Laxarnas prins sa:

Jag tycker att det är ett hån mot de som slogs för att vi skulle få pension. Jag tycker även att det är ett hån mot de pensionspengar vi arbetare låtit staten förvalta åt oss, vart har de pengarna tagit vägen????

Kan ju säga detta!..förr slogs facket för att vi(arbetare) skulle få det bättre!..nu slåss dom för att vi skall få behålla det vi har..:mellow:

Så är det på min arbetsplats!

Edited by Ismo
  • Like 1

En socialdemokratisk regering föreslår att arbetarna åter ska bestraffas, Per Albin H och Hjalmar B och co vänder sig i gravarna och ser sitt verk raseras av just sitt parti.

Nu var det med stor sannolikhet slutröstat på detta parti för min del!!

• Like 2

22 minutes ago Laxarnas prins sa:

En socialdemokratisk regering föreslår att arbetarna åter ska bestraffas, Per Albin H och Hjalmar B och co vänder sig i gravarna och ser sitt verk raseras av just sitt parti.

Nu var det med stor sannolikhet slutröstat på detta parti för min del!!

Tragiskt är det, vilka arbetare orkar jobba så länge som det nu är tänkt?

Sedan har många med glidarjobb som man kan tycka klara av att jobba länge så bra pensionsavtal att dom går i pension vid 55-63 år... jaja. Inte vara bitter nu..:(

Ang vem du röstar på spelar det nog ingen roll i pensionsfrågan! Detta är ju inte sossarnas förslag utan en bred majoritets förlag, och S+Borgarna har varit överens om pensionssystemets utformning sedan mitten på nittiotalet! 

Den enda chansen att vi får andra tankar om pensionssystemet är ju om V eller SD får egen majoritet! Känns inte helt troligt kanske..

• Like 2

52 minutes ago Ismo sa:

Att bara höja pensionen ..bara för att vi lever längre..KÖPER JAG EJ!   Vilket yrke har du?

Jag är egenföretagare, entreprenör och lever mycket för att förverkliga mina idéer. Planerar nog inte att gå i pension alls... i alla fall inte så länge jag orkar jobba ;) 

Sen tror jag det här är väldigt individuellt. Kan man av olika anledningar inte jobba längre är pension ett givet alternativ. Däremot tror jag att många traditionellt slitiga jobb har en betydligt bättre arbetsmiljö numera och det är idag väldigt många 65 åriga pensionärer som klarar jobba betydligt längre. Hade det inte varit så hade den här diskussionen knappast existerat? Ett stort problem nu är ju att många arbetsföra med god ekonomi går i pension redan vid 62. Det inbillar jag mig är ett rätt kostsamt problem i den här ekvationen?

9 minutes ago Matte sa:

Tragiskt är det, vilka arbetare orkar jobba så länge som det nu är tänkt?

Sedan har många med glidarjobb som man kan tycka klara av att jobba länge så bra pensionsavtal att dom går i pension vid 55-63 år... jaja. Inte vara bitter nu..:(

Ang vem du röstar på spelar det nog ingen roll i pensionsfrågan! Detta är ju inte sossarnas förslag utan en bred majoritets förlag, och S+Borgarna har varit överens om pensionssystemets utformning sedan mitten på nittiotalet! 

Den enda chansen att vi får andra tankar om pensionssystemet är ju om V eller SD får egen majoritet! Känns inte helt troligt kanske..

Sant!

Men enligt sossarnas historia ska de ju jobba mot ett sånt förslag och det gör det hela många resor värre. En man/ kvinna som jobbat med hårt i livet med värk i rygg, axlar, knän och andra jobbrelaterade krämpor ska jobba längre, ren idioti!!!

De som inte sliter på sin kropp kan inte förstå detta!

• Like 1

42 minutes ago Jonas sa:

Jag är egenföretagare, entreprenör och lever mycket för att förverkliga mina idéer. Planerar nog inte att gå i pension alls... i alla fall inte så länge jag orkar jobba ;) 

Sen tror jag det här är väldigt individuellt. Kan man av olika anledningar inte jobba längre är pension ett givet alternativ. Däremot tror jag att många traditionellt slitiga jobb har en betydligt bättre arbetsmiljö numera och det är idag väldigt många 65 åriga pensionärer som klarar jobba betydligt längre. Hade det inte varit så hade den här diskussionen knappast existerat? Ett stort problem nu är ju att många arbetsföra med god ekonomi går i pension redan vid 62. Det inbillar jag mig är ett rätt kostsamt problem i den här ekvationen?

Du har ett yrke som du älskar..önskar jag hade detsamma!...då hade jag jobbat till min död. Få förunnat!

Många har frågat mig .."Varför startar du inte eget inom fisket?"  Enkelt.

Jag börjar inte att serva andra,..torkar inte andras röv!..även hur bra betalt jag än får..sen så krävs det lite språk.kunskaper...det har jag ej!

Matte är inte heller min starka sida...en måste se det det ev. är bra på..krasst! Men fiska kan jag!..det gör jag så gärna ensam,..även om polarna trillar av titt som tätt.

Så min pension hade jag egentligen aldrig behövt oroa mig över..men jag är inte ensam.

Hur många på/i detta forum..har inte ett fysiskt betungande jobb?...orkar ni jobba på till 64?

Edited by Ismo

När knäna,rygg m.m är slut före 64! ...så blir det ett h-ete att slåss mot Försäkringskassan! GARANTERAT!!...för oss "vanliga"