Jump to content
Sign in to follow this  
Ismo

Höjd pensionålder.

Recommended Posts

2 hours ago Lars sa:

Du er en vennlig sjel, som unnlater å skrive dummskalle, enda du tenker slik. Uansett, argumentet du missliker så sterkt, synes jeg er legitimt, nettopp som et argument for at flere må jobbe mer og lengre, for at nettopp flere mennesker skal fortsatt ha velferd og pension. Nedbemanning og teknologi er fortetningslivets måte å møte konkurranse på og har vœrt det de siste ti-årene samtidig som arbeidskraft blir lagt til lavkostland. Spennende tider i møte...

Lars, jag hoppas att du inte bor här i Sverige, är invandrare och därmed orsakar höjd pensionsålder och ökar risken för att våra döttrar blir gängvåldtagna i skitan.....

Jag vet inte var du hittar argumentet, allt jag såg var ett indirekt påstående om att invandringen är orsaken till höjd pensionsålder. Eftersom INGA andra orsaker lyftes fram är det svårt att tolka på annat sätt. Just den typen av enkla "poänger" som slängs ut utan att backas upp av argument (utan istället med inlägg om invandrares benägenhet att gruppvåldta analt) stör mig oerhört. Därav min reaktion. 

Och ja, jag inser också risker/effekter med en frikostig invandringspolitik kombinerat med dålig integrationspolitik men jag väljer att inte lägga fram det som första och enda anledning till brister/effekter i vårt samhälle. 

F.ö. tycker jag att det är lustigt att du väljer att gilla inlägg om anala gruppvåldtäkter. Jag har ingen dotter men jag har anhöriga som blivit våldtagna (ingen av invandrare konstigt nog....) och har därför lite svårt att skämta om eller gilla det. Vi är ju alla olika uppenbarligen. 

• Like 1

Innvandring er et tema som er veldig ømtålig og folk reagerer forskjellig. Synd, for etter min mening, er alt annet av politikk uvesentlig i forhold. Grunnen til at jeg konfronterte deg personlig, er at du viser en politisk korrekthet som undergraver enhver fornuftig og saklig diskusjon om temaet. La en person få ha sin mening uten at vedkommende skal bli uthengt som en dumskalle. Din oppfatning om at jeg liker innlegg om anal gruppovåldtekt lar jeg stå ubesvart.

Når det er sagt, dette temaet kan og bør diskuteres et eller annet sted, og i verdige former. En avsluttende handshake fra meg, hvis du ønsker å ta imot...

Tyvärr hade vi behövt göra detta tidigare. Att vår medellivslängd har ökat vet vi.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/folkhalsans-utveckling/halsa/medellivslangd/

Det som egentligen har varit känt iaf sedan mitten av 90-talet är att befolkningspyramiderna runt om i världen har ändrat utseende. Hittar ingen bättre länk just nu än denna,

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/befolkningspyramid/

det betyder i klartext att runtom i världen är det allt färre förvärvsaktiva som försörjer allt fler icke förvärvsaktiva, dvs unga och gamla. Det betyder då ansträngda offentliga finanser, större kostnader och reducerade intäkter.

Vi som population blir helt enkelt tvungna att göra detta. Jag är en av de drabbade eftersom jag inte har fyllt 60. Jag hade föredragit att förändringen gjordes redan i mitten på 90-talet och mindre omfattande, men jag tror att 40-talistgenerationen har varit en för stor väljargrupp som man inte velat reta upp. Känns sådär när man vet att problemet varit känt så länge...

• Like 1

Analt å analt! ..det är fan analt det Regeringen håller på med.,..Staten "rövknullar" oss till våran död..för att citera min äldsta bror:mellow:

I grund å botten!..så skall en kunna/vilja jobba sålänge en vill...det håller jag med om,..men hur många orkar det?..vem har fysiken kvar?

Allt beror på ens yrke(psyke),..sen finns det naturligtvis människor som aldrig vill jobba!..oavsett yrke..kommer en aldrig ifrån.

Ingen lätt fråga.

Att höja pensions åldern..vad grundar dom det på?-..att vi lever längre?...att hålla en människa vid liv..kan en nog göra i 10 år om det vill sig(har råd)!..på gott lr. ont!

Det gäller att hålla människorna jobbande så länge som det bara går för våra pensionspengar har dom redan fötsnillat så det bästa för staten är väl att man dör på pensionsdagen. 

7 minutes ago hö&gös sa:

Detta brukar debatteras då och då...

https://www.svd.se/kommuner-hotas-av-pensionsbomb

antar att det är en faktor i "affären"...

Vi har nyligen beställt Patriot Luftförsvar och sen är vi säkert med redan i Nato under bordet och det kostar 2 % av bnp  så nånstans måste man kamma in pengar från.

• Like 1

8 minutes ago Meritaimen sa:

Vi har nyligen beställt Patriot Luftförsvar och sen är vi säkert med redan i Nato under bordet och det kostar 2 % av bnp  så nånstans måste man kamma in pengar från.

Ja sånt skit kan en lägga ner pengar på!

• Like 1

7 minutes ago Meritaimen sa:

Yes. Kamma in pengar behövs. Nu hittade jag äntligen en länk till en läsvärd bok på temat. Jag hade fel förut, vi har känt till problemen iaf från början av 2000-talet.

https://www.bokus.com/bok/9789171508485/alternativ-i-valfardspolitiken-hur-vi-moter-en-aldrande-befolkning-och-int/

Den här boken är bra. Finns säkert på bibblan. Jag har lånat ut min till någon stolle som inte har lämnat tillbaka den...

1 minute ago hö&gös sa:

Yes. Kamma in pengar behövs. Nu hittade jag äntligen en länk till en läsvärd bok på temat. Jag hade fel förut, vi har känt till problemen iaf från början av 2000-talet.

https://www.bokus.com/bok/9789171508485/alternativ-i-valfardspolitiken-hur-vi-moter-en-aldrande-befolkning-och-int/

Den här boken är bra. Finns säkert på bibblan. Jag har lånat ut min till någon stolle som inte har lämnat tillbaka den...

Håller med lite med Jonas sjösted.Folk som vill jobba låt dom göra det ända till graven om dom vill men dessa som är utarbetade så bör få pension utan att hamna i en eländig ekonomisk och psykisk tillstånd på äldre dar.

Varför inte kunna byta yrke på gamla dar? ..AF borde lyfta på röva & gör sitt!    Om en vill jobba (& det kan en)...längre upp i åren..så varför inte??..jag hade gärna gjort det..kanske inte 10 tim/dag(som idag)...men del-tid..men då tar väl staten & förstört alltihop!

1 hour ago Ismo sa:

Varför inte kunna byta yrke på gamla dar? ..AF borde lyfta på röva & gör sitt!    Om en vill jobba (& det kan en)...längre upp i åren..så varför inte??..jag hade gärna gjort det..kanske inte 10 tim/dag(som idag)...men del-tid..men då tar väl staten & förstört alltihop!

När jag jobbade på Götaverken i min ungdom så när gubbarna gick i pension och efter halvår hörde man att han hade också kolat bort.Deras enda intresse i livet va att ha ett socialt liv som de hade på sin arbetsplats fast det var ett tufft jobb.Att sitta hemma med sin livskamrat och inte så många konversationer mellan dom kan ju också ha påverkat.Och inga fritidsintresse är säkert en orsak också.Men kanske det viktigaste att dom var slut i kroppen efter alla års slit så jag föredrar att man får välja själv när man vill gå i pension som idag från 61 om man vill.Det kan jag nästa år om det behagar mig :)

Edited by Meritaimen
  • Like 1

3 minutes ago Meritaimen sa:

När jag jobbade på Götaverken i min ungdom så när gubbarna gick i pension och efter halvår hörde man att han hade också kolat bort.Deras enda intresse i livet va att ha ett socialt liv som de hade på sin arbetsplats fast det var ett tufft jobb.Att sitta hemma med sin livskamrat och inte så många konversationer mellan dom kan ju också ha påverkat.Och inga fritidsintresse är säkert den främsta orsaken.Men också kanske det viktigaste att dom var slut i kroppen efter alla års slit så jag föredrar att man får välja själv när man vill gå i pension som idag från 61 om man vill.Det kan jag nästa år om det behagar mig :)

Att själv vilja gå i pension är viktigt!...det sociala livet är mycket viktigt!..oxå ..många har inte det..trots 65 år i yrket. Viktiga är att ha nått att göra vid. ev. Pensionering...annars kan det gå åt H-ete!...Därav så borde ett ett annat jobb...som passar en efter ev. pensionering!..vara på sin plats..upp till Staten ....om en vill spara på pengar ,..var alert!..finns alltid jobb för alla..men krångla inte till det.

Hur många har inte trilla av pin,..dagen efter pensionsdagen?                                                                                                   

• Like 1

Det här med eknomi och råd att folk skall ha en rimlig pension efter ett långt arbetsliv är ren skitsnack från maktens håll.Hur var det med bankkrisen när folket fick hjälpa till med miljader som skulle åter betalas.Hur var det när Persson tog pengar från pensions fonden att betala inträde i Eu.Hur är det med vägtullar i GBG .Dessa tar staten hand om och inte satsas mer på kollektiv trafiken i GBG för det.När moderater ville höja pensionsåldern så var sossar mot det och nu inför de det själv.Same shit fast annan kostym.Rösta på Gösta om ni tror att det blir bättre.Annie Lööf vinner nästa val och hon skall ro skutan framåt 4 år till fast det blir samma skit ändå.

Edited by Meritaimen
  • Like 1

14 hours ago Jonas sa:

Jag är egenföretagare, entreprenör och lever mycket för att förverkliga mina idéer. Planerar nog inte att gå i pension alls... i alla fall inte så länge jag orkar jobba ;) 

Sen tror jag det här är väldigt individuellt. Kan man av olika anledningar inte jobba längre är pension ett givet alternativ. Däremot tror jag att många traditionellt slitiga jobb har en betydligt bättre arbetsmiljö numera och det är idag väldigt många 65 åriga pensionärer som klarar jobba betydligt längre. Hade det inte varit så hade den här diskussionen knappast existerat? Ett stort problem nu är ju att många arbetsföra med god ekonomi går i pension redan vid 62. Det inbillar jag mig är ett rätt kostsamt problem i den här ekvationen?

Hej Jonas :D.

Jag tillhör din skara som älskar mitt jobb och inte sliter hårt på kroppen. Men jag vill vara lite morfar och farfar om jag får barnbarn, hjälpa mina barn då de har det stressat i sina liv. Denna ynnest bleknar bort till stor del med nya förslaget.

Jag är mycket väl medveten om varför vi ska arbeta mer då jag är väl insatt i samhällsekonomi. Svaret är att landet behöver pengar då kistan töms av olika anledningar, alla andra argument är rent löjväckande.

Edited by Laxarnas prins

Jag såg Jonas Sjöstedt debattera med Annika Strandhäll igår på aktuell rapport.

Jonas har en viktig invändning, men här håller jag faktiskt med Annika, arbetsmiljöfrågor måste vara en fråga mellan fack och arbetsgivare. Pensionssystemets funktion är ju att ge folk en inkomst när de inte är i förvärvsaktiv ålder.

Utöver det behöver vi verkligen tillräckligt starka fackföreningar så att de kan få arbetsgivarna att reducera eller helst eliminera arbetsmiljöproblem. (Vilket alltså inte ska blandas ihop med pensionsystemet).

9 hours ago Meritaimen sa:

Det här med eknomi och råd att folk skall ha en rimlig pension efter ett långt arbetsliv är ren skitsnack från maktens håll. ...

Till viss del är jag väl benägen att hålla med, men å andra sidan om man gör en tillräckligt stor grupp av väljare missnöjd är det risk att de röstar med fötterna ;)

Jag tycker att vi generellt är för dåliga på att ifrågasätta vad politikerna gör med våra skattepengar. Att helt enkelt utvärdera politiska beslut. Tex är de bra? Är de kostnadseffektiva? En av de viktigaste frågeställningarna för mig rör hur vi för debatten. Att vi kan prata med varandra på ett respektfullt sätt utan att utmåla åsiktsmotståndare som tex varghatare eller rasister eller vad det nu kan vara...

Kan vi inte prata med varandra på ett vettigt sätt är vi fucked. Ev där det föreslås tidigare i tråden ;)

• Like 1

När en väl går i pension..då skall alla skulder vara betalda..en klarar sig med rätt lite faktiskt..om en prioriterar hälsan först.

5 minutes ago Ismo sa:

När en väl går i pension..då skall alla skulder vara betalda..en klarar sig med rätt lite faktiskt..om en prioriterar hälsan först.

Det är väl så regeringen vill att vi ska tänka så kan de fortsätta att dels gambla om våra pensionspengar i olika fonder och samtidigt slösa dem på annat som ofta gör en liten klick mycket rikare. Blir nog V nästa val....

10 minutes ago Laxarnas prins sa:

Det är väl så regeringen vill att vi ska tänka så kan de fortsätta att dels gambla om våra pensionspengar i olika fonder och samtidigt slösa dem på annat som ofta gör en liten klick mycket rikare. Blir nog V nästa val....

Så är det nog,..en blir trött!