Hoppa till innehåll

GPS App för smartphones


maxons

Recommended Posts

Jag vill föreslå en bra GPS app för telefonen som heter Galileo. Hittas enkelt på Playbutiken till Android

och finns säkert till Iphones också.

Vid första nedladdningen får man en "prova på" version som varar i 5 dagar gratis. Man laddar sedan enkelt ner kartor

till det område man vill och dessa lagras i telefonen. Vill man sedan efter prövotiden köpa appen kostar den bara 25:- och heter Galileo Pro, men går även bra

att ladda ner den direkt för 25:- utan prövotid.

Helt klart en fungerande app som är lätt att lära sig och funkar mycket bra. Vill man ha flera kartor/länder så laddar man ner dessa, vet dock ej om det kostar 25:- per karta eller om det är för 

hela appen.

I alla fall, jag laddade ner Sverigekartan och betalade 25:- och det är hela Sveriges Rike. 

Man kan använda olika kartorvyer men den som funkar bäst tycker jag är Vector Map, som även fungerar utan uppkoppling. Finns en del andra kartor också men kanske saknar höjdkarta samt Terrräng.

Det går utmärkt att lägga in Points och spara i mappar, t ex "Fiskeställen" och du får fram koordinater om man väljer att visa detta. Man kan söka på en koordinat om man har dessa och få fram punkten. Man kan enkelt spela in spåret, bara att trycka på Rec knappen när man startar och sedan spara det och döpa det till vad som helst.

Helt enkelt en mycket bra app som man kan ha i mobilen eftersom den oftast är med på fisketuren/friluftsturen och man slipper spendera tusentals kronor på en "riktig" GPS

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-12-14 at 20:23 GTfour sa:

Eftersom du tar upp ämnet så måste jag slå ett slag för min egen app "Lokalsinne". Finns gratis på Google Play. Appen använder Lantmäteriets Fjällkarta / Terrängkarta som jag tycker är den snyggaste och mest lättnavigerade kartan för vildmarksbruk.

En bra app som jag har haft mycket användning för. Men har gått över mer till Backwater maps då den har sökfunktion men verkar gå efter samma kartor. Bra med sökfunktion när man sitter och planerar turer. Lokalsinne laddar kartorna snabbare så är jag ute så är det den jag använder mest. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack hallonraden och _tobbe_ för dom vänliga orden.

Balswinger:

Jag har märkt att det är STOR skillnad på hur bra GPS olika telefoner har. Det märks inte så mycket i stan, för där är det fullt med basstationer och trådlösa accesspunkter som telefonen utnyttjar för att pejla in var den är. Det är först när man kommer ut i vildmarken som telefonens GPS får bekänna färg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...