Hoppa till innehåll

Varför så tunna tafsar!


Lill-Niklas

Recommended Posts

Har inte sett denna tråd förut, men det finns lika många åsikter som deltagare i tråden. Jag är av åsikten att tafstjockleken bör följa flugans storlek, att dividera krokstorleken  med 3 brukar vara en god tumregel som ofta rekommenderas, t.ex. för en #18 bör man välja 6x.

Att bara fiska torrfluga i storlek 12 är ju inte alltid effektivt heller om det kläcker dagsländor i #18 eller knott. Jag är helt säkert inte en lika bra fiskare som många andra som skrivit i denna tråd, men jag har upplevt ett flertal jag fångat  betydligt mer fisk än många andra runtomkring mig när jag kört med små torrflugor eller nympher samt tunna tafsar under kläckningar av  små insekter, både i svenska fjällen och på andra håll. Har också tyckt mig märka att små flugor är speciellt effektiva i vatten med hårdare fisketryck, där fisken ofta sett större flugor och/eller låtit sig fångas av dem. Tror också att tafstjockleken spelar roll i hårt fiskade vatten, men om det beror på att tafsens tjocklek påverkar hur fisken ser den eller om det är styvheten på den som  kanske ger "micro drag" , vet jag inte.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, xps said:

Gratulerar. Nu återupptäckte du vitsen med att tänka. "Tänk efter före" är en gammal fin uppmaning som man ibland behöver påminnas om. Om man missar det kan man tänka efter efter. Det funkar också men ger inte samma resultat. Vanligtvis. Tunn tafs och tjock skalle är ingen bra kombination ? .

Anledningen till att jag skrev ovanstående är att jag alltför ofta har anledning att vara eftertänksam. Jag kunde väl ha lagt till fler flingubbar men var lite snål. Det var alltså inte riktat mot Puoltsa.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En tafs som är för grov för flugstorleken tycker jag påverkar flugan för mycket och gör presentationen sämre, krokstorlek delat i 3 är en bra grundregel som jag alltid använt med gott resultat.

Redigerad med Ixoye
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av tafsar de minsta betydelsen styrkan för tafsbrott.. 

Till torrflugefiske är de absolut lättaste få till en fungerande tafs. 

Den har så många egenskaper att bemästra....typ att fluglinan o tafsen fungerar bra att kasta med...   

Även hur den fiskar hur man kan styra flugan...mest betydelse i strömmande vatten....dvs grovlek på tafsen har stor betydelse hur den sjunker i strömmen o även att få till önskad hastighet o rörelse på flugan ex i laxfiske.. 

Så de jag tänker mest på när jag taperar mina tafsar e hur den är o kasta med o hur den fiskar i olika situationer.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, Ixoye said:

En tafs som är för grov för flugstorleken tycker jag påverkar flugan för mycket och gör presentationen sämre, krokstorlek delat i 3 är en bra grundregel som jag alltid använt med gott resultat.

Krokstorlek   :   3   =

     4 : 3 =1,33    

     6 : 3 = 2

     8 : 3 = 2, 66

     10 : 3 = 3,33

Hur tänker du?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 hours ago, xps said:

Gratulerar. Nu återupptäckte du vitsen med att tänka. "Tänk efter före" är en gammal fin uppmaning som man ibland behöver påminnas om. Om man missar det kan man tänka efter efter. Det funkar också men ger inte samma resultat. Vanligtvis. Tunn tafs och tjock skalle är ingen bra kombination ? .

Jo jag har upptäckt, att tänka på mycket, med lite, gör inte saken enklare?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago ratimir sa:

Krokstorlek   :   3   =

     4 : 3 =1,33    

     6 : 3 = 2

     8 : 3 = 2, 66

     10 : 3 = 3,33

Hur tänker du?

Det stämmer lite bättre men 2,5. Men det är ju bara en tumregel och inte skrivit i sten:blink:

2,5/12= 0,20

2,5/14= 0,17

2,5/16= 0,16

Jag brukar använda 0,25 0,20 0,16. Man får använda sunt förnuft efter val av fluga?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

58 minutes ago, Freak said:

Det stämmer lite bättre men 2,5. Men det är ju bara en tumregel och inte skrivit i sten:blink:

2,5/12= 0,20

2,5/14= 0,17

2,5/16= 0,16

Jag brukar använda 0,25 0,20 0,16. Man får använda sunt förnuft efter val av fluga?

Självklart måste man avrunda i vissa fall, kör med en faktor 3.

#22/3 => 7x= 0.12 mm

#20/3=> 7x=0.12  men använder ibland 6x

#18/3=> 6x=0.14

#16/3=> 5x =0.16, men kan i vissa fall använda 6x.

#14/3=>5x,  men 4x går också .

#12/3=> 4x = 0.18

#10/3=> 3x= 0.20

#8/3=> 3x=0.20

#6/3=> 2x=0.22

#4/3=> 1x=0.24-0.25

#2/3=> 1x

#1/3=> 0x=0.26-028

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

42 minutes ago, Ismo said:

Vad är det för fel på 0,16mm 0,18mm,0,20mm osv..

Absolut inget fel i det, men då funkar inte den gamla  tumregeln med att dela krokstorleken med 3. X systemet är ett gammalt system från tiden med gut tafsar, men det anges ju nästan alltid på spolar med tafsmaterial än i dag. Jag skrev detta, för att bland annat du skrev att du inte begrep. I USA och Storbritannien är det vanligt med X systemet, medans man i Skandinavien och Tyskland nästan alltid bara anger mm.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago, Isoperla said:

Självklart måste man avrunda i vissa fall, kör med en faktor 3.

#22/3 => 7x= 0.12 mm

#20/3=> 7x=0.12  men använder ibland 6x

#18/3=> 6x=0.14

#16/3=> 5x =0.16, men kan i vissa fall använda 6x.

#14/3=>5x,  men 4x går också .

#12/3=> 4x = 0.18

#10/3=> 3x= 0.20

#8/3=> 3x=0.20

#6/3=> 2x=0.22

#4/3=> 1x=0.24-0.25

#2/3=> 1x

#1/3=> 0x=0.26-028

 

 

 

 

 

 

Krångligt att byta tafs  när man byter krokstorlek ? Själv kör jag oftast 0,18 till nymf /torrt idag och 0,28 till streamer. Går tafsen inte igenom krokögat, ta en större fluga!  Kan inte påstå jag får mindre fisk för det....

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago, Ismo said:

Vad är det för fel på 0,16mm 0,18mm,0,20mm osv..

Jag kan faktiskt hålla med dig där. 

Har man fiskat en del sitter det liksom i ryggmärgen vilken tafsdiameter som är lämpad för situationen och storleken på krok, utan att behöva göra en matematisk uträkning av det. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago, Jonas_P said:

Jag kan faktiskt hålla med dig där. 

Har man fiskat en del sitter det liksom i ryggmärgen vilken tafsdiameter som är lämpad för situationen och storleken på krok, utan att behöva göra en matematisk uträkning av det. 

Visst är det så, men är man nybörjare så kan det väl vara ett bra hjälpmedel tills man lärt sig, det var det för mig i alla fall.

Redigerad med Ixoye
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago, Lill-Niklas said:

Krångligt att byta tafs  när man byter krokstorlek ? Själv kör jag oftast 0,18 till nymf /torrt idag och 0,28 till streamer. Går tafsen inte igenom krokögat, ta en större fluga!  Kan inte påstå jag får mindre fisk för det....

Det är ju svårt att veta om du får mindre än fisk än vad du annars hade fått, eller får du alltid mycket fisk ?  Har i alla fall själv flera gånger upplevt att jag inte fått fisk överhuvudtaget eller bara enstaka och när jag bytt till mindre fluga och tunnare tafs har jag fått bra med fisk. Kanske tillfälligheter, men i så fall är de lite väl många tillfälligheter.  Att byta tafsspets är inte heller så krångligt, tar någon minut och är oftast värt mödan.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag inbillar mig att det inte bara är tafsgrovleken som spelar in utan också hur mjuk/styv tafsspetsen är och om knuten är styrande eller ej. Det bör ju påverka hur flugan uppför sig och det skulle i sin tur kunna påverka hur fisken uppfattar flugan.

Så kan man sitta i sin fåtölj och fundera när snön faller och det åskar och blixtrar och tiden är ur led.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kan vara lätt som en plätt eller hur svårt som helst. Ibland vill man ha enkla lösningar på svåra problem andra gånger letar man svåra lösningar på enkla problem. Det finns tonvis med böcker om flugfiske som bekräftar detta. Men ditt förslag är inte det minsta opraktiskt. Har du hittat på det själv? ??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

43 minutes ago, Ismo said:

En måste faktiskt ha lite eget tänk! Att förlita sig på en tabell... är rätt dumt.

Fiska mer så förstår ni.

Jag tror mig om att förstå vad du menar men vet också att man måste lära sig krypa innan man kan gå. Den som är ödmjuk kan ta hjälp av andras erfarenheter och i bästa fall därigenom utvecklas snabbare. Det är treåringen som säger 'kan fälv'.

Att dessutom ha ett kritiskt sinnelag och att inte vara rädd för att göra 'fel' underlättar ju också.

 Vad ska man ha ett forum till om man inte ska ställa frågor och diskutera? Va??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago, Isoperla said:

Det är ju svårt att veta om du får mindre än fisk än vad du annars hade fått, eller får du alltid mycket fisk ?  Har i alla fall själv flera gånger upplevt att jag inte fått fisk överhuvudtaget eller bara enstaka och när jag bytt till mindre fluga och tunnare tafs har jag fått bra med fisk. Kanske tillfälligheter, men i så fall är de lite väl många tillfälligheter.  Att byta tafsspets är inte heller så krångligt, tar någon minut och är oftast värt mödan.

 

Var lite ironisk, men med 0.18 exempelvis går det ju att fiska flugor från stl 14 iallafall och uppåt. Oftast väljer jag en tafs utifrån vilka flugor jag i stort ska fiska och storleken på fisken. Känns som många glömmer  att man ska kunna landa fisken också. Förut fiskade jag med mycket tunnare tafsar men har med åren  gått upp i storlek utan märka skillnad på fångstresultatet. Känns som många skyller på tafsen så fort fisken inte nappar och ska ha på tunnare och tunnare. Oftast gäller det bara presentera flugan rätt eller invänta huggperiod. Men ibland kan tunnare tafsar krävas men betydligt mer sällan än vad många ger scen av.

Kan dra en liten anekdot. Var i strömhult för många år sedan. En av killarna var glad på kvällen efter landat några fiskar, han upplyste alla glatt att det var 0.14 tafs som krävdes för överlista dem. Sen frågade han mig vad jag kört för tafs då jag hade fått flest, 0.23 som tunnast svarade jag...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag fiskar betydligt hellre med "för tjock" tafs är "för tunn", men det som brukar vara styrande för mig när jag fiskar torrt är storleken på flugan.
Jag tenderar till att fiska med relativt små flugor när jag fiskar harr (#16 - #20), och dessa fiskar jag oftast med 0,14-0,16 tafs. Kroköglan är helt enkelt för liten för tjockare tafsar.
Dock ska man vara medveten om att kroken böjs innan tafsen går av (om den är i bra skick).
Jag kan inte minnas senast en tafs gick av för mig (det kommer jag givetvis att få äta upp nästa gång jag fiskar :) ), men däremot har krokar böjts många gånger. Jag fiskar oftast med hullingfria krokar.
 

Mvh,
Daniel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag fiskar hemhands går jag aldrig under en dimension som inte håller för att sätta flugan i en buske eller ett träd eller andra saker inom kastområdet :huh:

Jag vill inte bli av med flugan/flugorna då missar jag hellre nån fisk.

Om jag minns rätt så var det vid 0,18 gränsen gick för mig, under det så gick tafsen av och flugan var borta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 5/11/2020 at 7:19 PM, Isoperla said:

Självklart måste man avrunda i vissa fall, kör med en faktor 3.

#22/3 => 7x= 0.12 mm

#20/3=> 7x=0.12  men använder ibland 6x

#18/3=> 6x=0.14

#16/3=> 5x =0.16, men kan i vissa fall använda 6x.

#14/3=>5x,  men 4x går också .

#12/3=> 4x = 0.18

#10/3=> 3x= 0.20

#8/3=> 3x=0.20

#6/3=> 2x=0.22

#4/3=> 1x=0.24-0.25

#2/3=> 1x

#1/3=> 0x=0.26-028

 

 

 

 

 

 

Eller kan man tänka såhär om man betecknar krokarna annorlunda.

Summan ska bli 0,30 ungefär. Ca 0,32 för små flugor och tunna tafsar, något mindre än 0,30 för större flugor och tjockare tafsar. Lättare att komma ihåg?

Exempel från Isoperlas inlägg ovan, men andra krokbeteckningar:

(Kroken först, sedan tafsen, sedan summan)

0,20 + 0,12 = 0,32

0,16 + 0,16 = 0,32

0,12 + 0,18 = 0,30

0,10 + 0,20 = 0,30

0,08 + 0,20 = 0,28 (större krok ska ha en mindre siffra)

osv

bara en tanke om en minnesregel...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, hö&gös said:

Eller kan man tänka såhär om man betecknar krokarna annorlunda.

Summan ska bli 0,30 ungefär. Ca 0,32 för små flugor och tunna tafsar, något mindre än 0,30 för större flugor och tjockare tafsar. Lättare att komma ihåg?

Exempel från Isoperlas inlägg ovan, men andra krokbeteckningar:

(Kroken först, sedan tafsen, sedan summan)

0,20 + 0,12 = 0,32

0,16 + 0,16 = 0,32

0,12 + 0,18 = 0,30

0,10 + 0,20 = 0,30

0,08 + 0,20 = 0,28 (större krok ska ha en mindre siffra)

osv

bara en tanke om en minnesregel...

Då håller jag nog mera på Ismos förslag.  En bra minnesregel är annars att ha lämplig dimension på tafsspetsen. Om man följer den kan det aldrig bli fel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago, Lill-Niklas said:

Var lite ironisk, men med 0.18 exempelvis går det ju att fiska flugor från stl 14 iallafall och uppåt. Oftast väljer jag en tafs utifrån vilka flugor jag i stort ska fiska och storleken på fisken. Känns som många glömmer  att man ska kunna landa fisken också. Förut fiskade jag med mycket tunnare tafsar men har med åren  gått upp i storlek utan märka skillnad på fångstresultatet. Känns som många skyller på tafsen så fort fisken inte nappar och ska ha på tunnare och tunnare. Oftast gäller det bara presentera flugan rätt eller invänta huggperiod. Men ibland kan tunnare tafsar krävas men betydligt mer sällan än vad många ger scen av.

Kan dra en liten anekdot. Var i strömhult för många år sedan. En av killarna var glad på kvällen efter landat några fiskar, han upplyste alla glatt att det var 0.14 tafs som krävdes för överlista dem. Sen frågade han mig vad jag kört för tafs då jag hade fått flest, 0.23 som tunnast svarade jag...

Nu är ju Strömhult ett P&T vatten, vild fisk brukar vara mer kritisk när det gäller flugvalet och är det mindre insekter de äter så funkar det bättre med tunn tafs. Men det är helt säkert så att man ofta fiskar med för tunn tafs, har också gjort det felet många gånger. Men då har det oftast varit tunn tafs med för stor fluga. Det beror ju också på hur klart vattnet är, väderlek och tid på dygnet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago, Isoperla said:

Nu är ju Strömhult ett P&T vatten, vild fisk brukar vara mer kritisk när det gäller flugvalet och är det mindre insekter de äter så funkar det bättre med tunn tafs. Men det är helt säkert så att man ofta fiskar med för tunn tafs, har också gjort det felet många gånger. Men då har det oftast varit tunn tafs med för stor fluga. Det beror ju också på hur klart vattnet är, väderlek och tid på dygnet.

Absolut är det ett p&t vatten. Poängen var dock att folk inbillar sig att tunna tafsar behövs när de inte alltid gör det.

Lite off topic tycker jag att de svåraste fiskarna jag mött har varit i  norrbyströmmen. Trotts regnbågar, men ofta ser de flugor konstant. Betydligt klurigare än många vilda vatten.  

Fiskar man efter "små fiskar" blir ju måttet på tunn tafs därefter. Hade en period i mitt liv jag fiskade mycket med klass 3, 0.12 tafs och små torrflugor efter harr och öring. Fungerade bra på fiskarna jag fick som oftast var upp till 5 hg och ibland upp mot det dubbla. En dag fick dock på en stor öring. Det slutade i 50 meter rusning och avsliten tafs.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...