Jump to content

Varför så tunna tafsar!

Lill-Niklas

Recommended Posts

12 hours ago, Lill-Niklas said:

Absolut är det ett p&t vatten. Poängen var dock att folk inbillar sig att tunna tafsar behövs när de inte alltid gör det.

Lite off topic tycker jag att de svåraste fiskarna jag mött har varit i  norrbyströmmen. Trotts regnbågar, men ofta ser de flugor konstant. Betydligt klurigare än många vilda vatten.  

Fiskar man efter "små fiskar" blir ju måttet på tunn tafs därefter. Hade en period i mitt liv jag fiskade mycket med klass 3, 0.12 tafs och små torrflugor efter harr och öring. Fungerade bra på fiskarna jag fick som oftast var upp till 5 hg och ibland upp mot det dubbla. En dag fick dock på en stor öring. Det slutade i 50 meter rusning och avsliten tafs.

Ja,men man kan ju inte veta om du överhuvudtaget hade fått på den öringen med stor fluga och tjock tafs.  P&T bågar kan också vara svåra. Har fiskat en del i Traun i Österrike och fick inte på  någon stor regnbåge på torrfluga om jag körde med grövre tafs än 0.16, men med 0.16 drog de större alltid tafsen i den hårda strömmen. Med streamer och 0,25 gick det emellertid att få 65 cm:are.  De hade dessutom en regel att man inte fock gå under 0.14 eller 0.15, kommer inte ihåg.

• Like 1