Hoppa till innehåll

Grova insektsätare


Lill-Niklas

Recommended Posts

Senaste åren har jag försökt rikta min lilla tid på storöring i våra svenska fjäll. Blir ju av naturliga skäl mest streamer. Är dock sugen på köra mer torrt och nymf så för att motivera mig berätta gärna om ni fått några stora på torrt/nymf och gärna på vilken fluga/krokstorlek och allra helst med bilder på fisken så man kan drömma sig bort! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ingen aning om var du drar gränsen för stort. Alla öringar över/runt 2kg som jag har krokat den här säsongen tog på mycket sparsamt dressade dagsländenymfer i strl 16-20. Brun herlkropp och några mjukhackelstrån. Fjällåslända cdc i strl 16 på torrt är skyldig till de tidigare säsongernas stora. (tyvärr ligger bilderna på nån form av molntjänst nånstans som är delad till mig, men jag har inte lyckats ladda hem dem)

Redigerad med Troutman
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mina största insektsätande öringar är på torrt under vulgatatiden och så är det nog fö de flesta. Iallafall i norra Sverige. Nattsländor, ffa phryganean lockar också igång de stora ibland. I norr är det nog väldigt få vatten där de allra största äter insekter regelmässigt mer än under några få dagar per säsong.

I södra Sverige är det ibland annorlunda där näringsrika vatten kan ha öring i rejäl storlek som regelbundet äter insekter under större delar av säsongen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 minutes ago jakobj sa:

Mina största insektsätande öringar är på torrt under vulgatatiden och så är det nog fö de flesta. Iallafall i norra Sverige. Nattsländor, ffa phryganean lockar också igång de stora ibland. I norr är det nog väldigt få vatten där de allra största äter insekter regelmässigt mer än under några få dagar per säsong.

I södra Sverige är det ibland annorlunda där näringsrika vatten kan ha öring i rejäl storlek som regelbundet äter insekter under större delar av säsongen.

Stämmer tyvärr bra med min egen uppfattning. Hoppas dock någon annan har en annan uppfattning! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fiskar helst torrt eller i ytskiktet.

En fluga jag absolut inte vill vara utan är en mörk brun parachute emerger strl. 12 (14-16).

Fick jag välja ytterligare några så blir det lika som ovan, men gul och olivgrön också.

Binder också samma flugor, men med en något längre vinge för att imitera fullt utvecklad slända.

I asken finns förtyngd nymf, typ Sawyer och "spent spinner" i mörk brunt. strl.12.

Parachute flugorna med polyprop-vinge landar alltid rätt, flyter bra o tvinnar sällan tafsen.

Binder också en emerger variant av "Bibio", svart kropp med lite rött i, strl.10.

En annan favorit är GH Sedge strl. 10 (12-14-16). Kompakt, med lite tyngd i, men ändå flyter som en kork.

Fiskat med dessa i både Sverige o utlandet, och hur många 2+kg öringar de fångat minns jag inte.???

/M.

20171227_211155.jpg

Redigerad med osdmike
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag slår förstås ett slag för min Skater. Om det är en torrfluga eller inte? Det är upp till var och en att bedöma. Den är i alla fall konstruerad som en flytande streamer och fiskar plogande i ytan. Huggen är både hårda och explosiva. Öringen älskar den!

Jag fortsätter med Chernobyl Ant. Snarlik Skatern, men ändå inte.

Och slutligen en "riktig" torrfluga: The Terminator.

Alla dessa flugor har gett fisk på över tre kilo. 

 

skater.jpg

pinatrout_7180387.jpg

tuggad_skater.jpg

dreampool_trout.jpg

chernobylant.jpg

terminator.jpg

  • Like 5
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-12-28 at 08:50 Bigsalmon sa:

Jag slår förstås ett slag för min Skater. Om det är en torrfluga eller inte? Det är upp till var och en att bedöma. Den är i alla fall konstruerad som en flytande streamer och fiskar plogande i ytan. Huggen är både hårda och explosiva. Öringen älskar den!

Jag fortsätter med Chernobyl Ant. Snarlik Skatern, men ändå inte.

Och slutligen en "riktig" torrfluga: The Terminator.

Alla dessa flugor har gett fisk på över tre kilo. 

pinatrout_7180387.jpg

Grymma flugor och grymma fiskar Johan!

Kör du dessa som attractor-patterns i vilket vattendrag som helst där det finns öring eller har det funnits något motsvarande att härma/efterlikna/påminna om i vattnen där de gett utdelning?

(tänker salmon flies, grandis, gräshoppor etc...) 

Är grymt sugen på att testa till nästa säsong, fegade ur lite (hade inte bundit upp några, vilket hade hjälpt) och skatade bara lite stora bäcksländor och bamsiga nattsländor förra säsongen. Magert resultat, men jag gav det inte tillräckligt med tid heller...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago Troutman sa:

Grymma flugor och grymma fiskar Johan!

Kör du dessa som attractor-patterns i vilket vattendrag som helst där det finns öring eller har det funnits något motsvarande att härma/efterlikna/påminna om i vattnen där de gett utdelning?

(tänker salmon flies, grandis, gräshoppor etc...) 

Är grymt sugen på att testa till nästa säsong, fegade ur lite (hade inte bundit upp några, vilket hade hjälpt) och skatade bara lite stora bäcksländor och bamsiga nattsländor förra säsongen. Magert resultat, men jag gav det inte tillräckligt med tid heller...

Trådstarten efterfrågade ju specifikt kring svenska vattendrag och jag antar att bigsalmons inlägg främst rör sig om Kolahalvöns fiske.

Jag vet inte, men jag är mycket skeptisk till att man når samma framgång och storlek på öringar med flugorna och teknikerna i våra svenska fjäll.

  • Like 2
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

31 minutes ago jakobj sa:

Jag vet inte, men jag är mycket skeptisk till att man når samma framgång och storlek på öringar med flugorna och teknikerna i våra svenska fjäll.

Det är jag med :D Hoppas därför att bli övertygad om motsatsen. 

Men steelhead skating flies, nedskalade litegrann i storlek, har ju blivit populärt för brunöring i USA och fungerar bevisligen. Det jag funderar på är om de funkar bra som attraktorflugor generellt eller om det krävs att det stundtals finns munsbitar i motsvarande storlek på ytan att käka.

Men det finns det väl generellt... lämlar, sorkar, grodor etc... 

Mitt största problem är nog att välja att lägga tiden - har tidigare haft ambitioner på att fiska mer med streamer och musfluga, vilket har hänt, men när rejäl öring ändå tar på dagsländor och kläckare... 

Redigerad med Troutman
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Öring, vild 2,0 kg. tog en Daddy longlegs stl. 14. tafs 0,16 . Spöt ett Hardy Gem Smuggler 7,9" # 4, rullen en Hardy Golden Sovereign 3/4/5. Fångat nära Kiruna i Lappland. Kring 1 juli + - några dagar ( sommaren hade just kommit), var det varje år möjligt att få en del grov öring på torrt ( mycket sländor kläckdes / var i luften just då). Detta pågick i ca. en vecka varje år sedan var det slut, öring fanns men endast mindre; om de större hade övergått till att äta annat eller flyttat vet jag ej. På hösten gick det att få öringar kring kilot igen men inga större. Just denna veckan kring början av juli kunde ge en 3-5 öringar mellan 1-2 kilo på ett par timmars fiske - magiskt och en bra träning för andra fisken, det blir liksom inte så mycket panik med en större öring på torrflugan när du vet att det finns fler. // Steen

4-7-06 Öring 2,0.jpg

Redigerad med Sovereign
  • Like 2
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Ismo sa:

Min Puppa i strl. 12(18mm kropp) lr. strl 10(21 mm kropp) ..har en "sörlänning" sista åren..tatt Öringar på nära 4kg/ rätt många mellan 3 & 4kg..i vatten nära Kiruna.

Men om det skall kallas "torrt" ..kan en ju diskuttera.:D

Du är en öring-gud Ismo!

Du får skicka mig en av dina puppor innan du lackar ur (vits) helt på att snida till pöbeln (eller någon ratad puppa ur skräpkorgen, jag nöjer mig med okräsna 2-kilos öringar).

Sörlänning = söder om Kalixälven?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-12-29 at 20:45 Troutman sa:

Grymma flugor och grymma fiskar Johan!

Kör du dessa som attractor-patterns i vilket vattendrag som helst där det finns öring eller har det funnits något motsvarande att härma/efterlikna/påminna om i vattnen där de gett utdelning?

(tänker salmon flies, grandis, gräshoppor etc...) 

Är grymt sugen på att testa till nästa säsong, fegade ur lite (hade inte bundit upp några, vilket hade hjälpt) och skatade bara lite stora bäcksländor och bamsiga nattsländor förra säsongen. Magert resultat, men jag gav det inte tillräckligt med tid heller...

Det stämmer som Jakob skriver, att öringarna på bilderna är från Kolahalvön, och det beror helt enkelt på att det är där jag oftast fiskar efter vild öring.

Men de funkar även på andra ställen, t.ex. i inplanteringsvatten. Jag minns speciellt en gång i Borrsjöån. Vi var några stycken som fiskade av en pool eller litet sel som såg verkligt giftigt ut, men vi hade inga kontakter över huvud taget. Jag bytte till en Skater och helt plötsligt var öringarna som tokiga! De plogade efter flugan, de hoppade över flugan och högg efter flugan. Helt plötsligt hade jag en fisk i håven.

Eller varför inte i en vanlig P&T-sjö? Antingen tar jag in flugan som vanligt, med korta ryck hela vägen in. Eller också tar jag ett eller två kraftiga ryck så det plaskar lite av flugan, sedan låter jag den ligga några sekunder. Sedan tar jag in den någon meter med korta ryck och låter den ligga. Sedan några snabba ryck - stilla - ta in osv. Ofta tar fisken när flugan tar fart efter att ha legat stilla. Lite som spinnstopp när man fiskar vårgädda...

Jag vill påstå att öring är öring oavsett var den lever och Skatern retar både vild och odlad fisk.

skaterrainbow.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju nämna att även laxen älskar en Skater. Här är erfarenheten begränsad till Kolahalvön, men där har den å andra sidan varit väldigt effektiv. Vladimir Rybalchenko som basar för allt fiske inom Kharlovka Companys domäner däruppe har beställt Skaters av mig i flera omgångar.

För bindbeskrivning (och lite annat) se MagazineFishEco november/december 2012 , sid 102-113 – http://www.fisheco.se/code.php?ID=62

skater_bindbeskrivning.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Bigsalmon sa:

Eller varför inte i en vanlig P&T-sjö? Antingen tar jag in flugan som vanligt, med korta ryck hela vägen in. Eller också tar jag ett eller två kraftiga ryck så det plaskar lite av flugan, sedan låter jag den ligga några sekunder. Sedan tar jag in den någon meter med korta ryck och låter den ligga. Sedan några snabba ryck - stilla - ta in osv. Ofta tar fisken när flugan tar fart efter att ha legat stilla. Lite som spinnstopp när man fiskar vårgädda...

Det där har jag också testat vid PT-fiske, och det verkar inte spela någon roll hur man fiskar flugan, eller så är det just det som spelar roll... För ibland jagar fiskarna flugan som om de vore helt galna och tar stenhårt mitt i hemtag - och ibland så är det när flugan ligger helt stilla som de tar i ett försiktigt sippvak.

Något som jag tycker verkar tydligt är att såna här plaskmonster som regel bara funkar en väldigt liten stund, sen får man byta plats för att få ny fart på fisken--.

Ofta är det på något av de 3-4 första kasten i ett område som det händer..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Henka sa:

Det där har jag också testat vid PT-fiske, och det verkar inte spela någon roll hur man fiskar flugan, eller så är det just det som spelar roll... För ibland jagar fiskarna flugan som om de vore helt galna och tar stenhårt mitt i hemtag - och ibland så är det när flugan ligger helt stilla som de tar i ett försiktigt sippvak.

Något som jag tycker verkar tydligt är att såna här plaskmonster som regel bara funkar en väldigt liten stund, sen får man byta plats för att få ny fart på fisken--.

Ofta är det på något av de 3-4 första kasten i ett område som det händer..

Det där med att byta fluga är även min erfarenhet. Det känns som om fisken genomskådar lurendrejeriet efter några kast, och då är det bara att byta fluga eller fiskeplats...

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Bigsalmon sa:

skater_bindbeskrivning.jpg

Klipper man av stjärten så har man nästan exakt en av mina bästa torrflugor för båge - brukar tänka att den imiterar en nattsländepuppa. Har även fått fina öringar i bland annat Strömhult på dem också,  man kanske ska ge dem mer tid i naturlig vatten. 

Redigerad med Lill-Niklas
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Ismo sa:

Det finns säkert en massa flugfiskare på detta forum som prövat detta! ..det blir typ av "Uttring"..en släpar en bunden fluga på ytan..tafsen ovanför ytan..den kan vara enkomt  Svart,Brun lr. Grå..allt beroende på ljus...sen väder.

En behöver inte alls behöva tänka på hur den är bunden!(möjligtvis strl. för dagen)...den skall bara rida på ytan. UTAN tafs som ev. stör. Otroligt effektivt. En Röding t ex. ..kan inte motstå att hugga tillslut! ..fiskar inte så mera..rätt fuskigt så att säga- gjorde det i ungdoms-åren:blush:

Dapping - kallas i alla fall så på brittiska öarna. Har provat detta och det är effektivt men svårt att lyckas med under många förhållanden. Minns att det funkade bra som f*n när vi gjorde det som knattar med toppknuten fluga liggandes på kvarndammen och fiskade i poolen under första fallet. Funkade bra från båt också med vinden i ryggen och toppknuten extra flimsig lina som vi cyklat och köpt i lanthandeln i grannkommun.

Hade i tanke att köra lite mer aggressivt, nedströms och tvärskast, börja stripa in mot strömmen när flugan draggar. Samma teknik som jag kör med bäckslända ibland men med flugor av den större typen som Johan beskriver och där jag vet att det finns grov öring.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns en dappingteknik där man använder en sk blowline .En bredere lina som tar upp luft när det blåser. Används från båt i blåsväder och med lagom tafs kan man dansa en fluga lätt lätt på ytan och låta vinden flytta flugan med en liten vickning på spöet.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















  • Inlägg

    • Söker en rulle för laxfisket, ska passa till 15-16 fotare. Helst danielsson.
    • Jag kan bara hålla med. Jag skaffade ett par neopren skor för flytringsfisket med stora dykar fenor (vadarskorna passar inte) och köpte ett par från Ursuit för många år sedan, de fungerar kanon! Även i kallt vatten precis efter islossningen så håller jag fötterna varma och fryser inte.  De är så pass sköna att jag valt att gå x antal kilometer i dessa till fjälls till nästa vatten. Visst, de är inte lika stabila som snörade vadarskor med stabilt skaft men riktigt behagliga på! Absolut inget att vandra i men någon km mellan sträckorna går fint. Jag har alltid med vadarskorna men senaste säsongerna har dom faktiskt blivit oanvända.  Sen är dom mycket smidig av och på, vilket är skönt för en annan med diverse ryggproblem.  Dessa har jag köpt. 
    • Har alltid gillat SA, men aldrig fiskat deras linor på kusten. Där har jag fiskat, GL, Loop samt Vision Kust. Fiskade SA volantis igår, så nu måste jag tydligen byta ut resterande kust-linor. Vilken lina, spikrak, sån otroligt fin coating.  
    • Köpes i bra skick. Inga fantasipriser tack.
    • Har normalt storlek 46 på skor/kängor… köpte storlek 47 och det passar utmärkt med tjocka strumpor och neopren sockan på vadarna. Breda i storlek så det är inget som klämmer etc som jag tidigare upplevt och störts av med mina vanliga vadarskor. 
    • Hej - jag skaffade mig för ett antal år sedan ett SAGE One switch 11'6" för just det ändamålet och jag tyckte inte det funkade alls. Det byttes därför mot ett Radian 6wt enhands... Ju längre spöt blir desto mer vindfång får man i klingan, och gårn man ner i klass 4/5 (jag velade mellan klass 4 & 5 men hamnade på en fyra med vilken jag kastade enhands med en sjua-lina och tvåhands med en Ambush-sexa) så upplever jag det som problematiskt att hantera vinden (den stökade till det och jag fick det inte att funka kastmässigt vare sig enhands eller tvåhands). Det var en snubbe här på edge som bytte till sig det, och han skulle ha det till just havsöringsfiske utanför GBG - jag har dock inte hört hur det har gått för honom med spöt. Jag hade någon idé om att kasta skagit, men jag fick det som sagtvinte att funka i blåst och skvalpigt vatten. Mitt nästa switchspö blev ett Scott L2H 11' 6wt - det har jag dock aldrig kastat enhands men fiskat det antingen med en Ambush-sjua med en SA laxtafs som väger sådär 30-40 grain, eller en OPST skagitklump. Jag skulle dock säga att det swingar ungefär som en enhandsåtta. Det är betydligt sävligare i aktionen än mitt gamla One och passar mig avsevärt bättre (men jag använder det i älv, inte på kusten - där kör jag enbart enhands). Med det sagt - till det syftet du är ute efter skulle jag välja en snabb sexa på 11 fot (möööööööööööjligen skulle jag kunna sträcka mig till 11'6"), snarare än en femma på 11'6"-12'. Kortare snabbare spö ger möjlighet att trycka mer kraft i linan, och men har mindre vindfång i klingan vid bakkast om man fiskar i medvind (vilket är ett genuint problem med ett långt, relativt, vekt spö - det flexar såpass mycket i vinden att manb tappar kraften i bakkastet). Kan du hitta ett Scott T3H är det förmodligen ett ganska bra val, den är snabbare än mitt L2H - det fanns ett par till salu här på edge förra året, kanske finns något av dem kvar. Jag tycker L2H är underbara, men det låter som du är ute efter något annat. Jag var inte nöjd med mitt One, vilket jag dessutom knäckte med ett tvåhands överhandskast på kusten - så jag skulle undvika One (jag hade två, ett switch och ett enhands - bägge levereades som fyrdelade och var bägge efter en säsong fspontant ombyggda till femdelade - ja, jag knäckte bägge på mindre än sex månader - inga bildörrar eller grenar var inblandade det skedde genom kast). -- Här finns en video på en snubbe som drillar bonefish med ett One 4wt (han kastar skagit och har linkorg):   Samma snubbe bryter en 22lbs GT med samma spö: del 1: del 2: Hans tankar om lätt switchspö i saltvatten: http://yuenmah.blogspot.com/2013/03/sage-one-4wt-switch-rod-review.html -edit- lägger in en gammal video med Ed Ward som lärde mig mycket om just switchfiske med lätta 4-6wt switchspön nångång för sisådär tusen år sedan (känns det som idag). Klart sevär även om det handlar om skagit... Lycka till.
    • säljer en Ingvar nilsson classic 65 som ny pris 3500kr+frakt s
    • Fick låna/prova ett par neopren kängor när jag fiskade för någon vecka sedan i Hökensås…snö och iskallt i vattnet men varmt och skönt i de här skorna, lätta och bra passform. Bra sula så inga problem att gå med även i lite krånglig terräng…. Köpt ett eget par…. Rekommenderas om man som jag är frusen om fötterna och skorna inte känns bra…
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...