Hoppa till innehåll

Lucky Fish Finder


Recommended Posts

Någon som har erfarenhet av ekolodet Lucky Fish Finder? Lockande då det finns att få tag på väldigt billigt från Kina och tänkte använda det i flytringen. Något som dock är svårt att få uppgift om är hur lång batteritiden är. Så ja, om någon här har erfarenhet av detta sjung ut! :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag läste lite av ren nyfikenhet igår. Det finns diverse recensioner på amazon tex, om det ver det lodet du var intresserad av vet jag inte. Jag tyckte de flesta var positiva, dock var det kajakanvändare. Minns inte om det var någon med flytring som skrev men du kan ju kolla själv.

Lite funderingar:

1. Jag gick i på Luckys hemsida och läste om en modell. Där sägs att den är water resistant (Menar självklart huvudenheten) om jag minns formuleringen rätt. Övertolka inte det. Mitt Lowrande är IP-klassat och tål seriöst regn.

2. Företaget anger inte vinkel på givaren, bara den ovanliga frekvensen 125KHz om jag minns rätt. Det är rätt praktiskt att veta vinkel.

3. Vill man läsa mer om ekolod kan man köpa ekolodsboken av Bo Hall. Jag har den. En snabbrecension: 1. Det är uppenbart att författaren "kan" ekolod. 2. Jag har aldrig i hela mitt liv läst en så illa skriven bok. Nu har den tydligen kommit i ny upplaga. Hoppas de har korrekturläst inför den utgivningen.

eller

så kan man läsa på

http://www.teamlillamy.se/content_tekniska_tips_ekolod.php

där kan man bla få klart för sig relationen mellan givarvinkel, djup och kondiameter. Mitt lod går att köra på flera frekvenser (olika vinklar för olika frekvenser) och jag har gjort en fusklapp för olika djup, frekvenser o tillhörande vinklar att ha med i båten så jag vet kondiametern.

4. Tänk på att ett ekolod är endimensionellt. Displayen är tvådimensionell. Det lodet egentligen rapporterar är avstånd, men det framställs som djup på displayen.

5. Det Lucky-lod jag läste om scrollar från vänster till höger. Andra lod jag känner till scrollar tvärtom. Jag tror inte detta är ett problem öht, men så vet du ;) 

Min bästa gissning är att detta lod kommer att funka utmärkt för dig, men jag har haft fel förut och bara för att jag har ett lod gör inte det mig till expert ;) 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Länk till en blogg av Erik Grimsöen.

http://teamcolibri.blogspot.se/

Den killen är sjukt duktig på marinelektronik!

Just det! Batteritiderna skriver folk om i recensionerna, det verkar vara olika på givare och huvudenhet, men 10-15 timmar pratas det om på den jag läste om...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stort tack för alla svar! Lutar åt ett sådant ekolod trots allt. 300 spänn är ju trots allt en jättelik skillnad mot flera tusen kronor för andra ekolod och jag som aldrig haft ett förut borde ju med detta enkla lod i alla fall uppleva en klar kick framåt i mitt letande efter fisken mot innan. Sen så har jag lite ideer om hur man kan montera det på ett praktiskt sätt på flytringen också ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Verkar finnas två (minst) olika varianter....

Den "riktigt" billiga måste man använda kabel till: https://www.zapals.com/lucky-ffw1108-1100m-wireless-sonar-fish-finder.html?geoip_country=SE&gclid=EAIaIQobChMIrueIgeKw2AIVQcayCh0VHAv9EAQYASABEgJdVPD_BwE

Sedan finns denna som går lös på kring 600: https://www.cafago.com/en/p-y3110b.html?currency=SEK&Warehouse=CN&aid=cagplase3782&gclid=EAIaIQobChMIrueIgeKw2AIVQcayCh0VHAv9EAQYAyABEgK_N_D_BwE

 

Måste väl ändå vara bättre att använda den utan kabel???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...