Hoppa till innehåll

Orvis waterproof sling vs Patagonia stormfront sling


Recommended Posts

Hej! Är i köpar tagen efter en sling pack som är vattentät. Är dock osäker på vilken av Orvis eller Patagonia man ska köpa? Är det någon som har någon av dom som kan ge lite info hur dom är att använda? Har fått för mig att det är mer finesser på Orvis packen? Kom gärna med egna tanka och åsikter!

/Marcus

3D354476-CD63-4034-9465-29F1A33E07F4.jpeg

4BBD3E24-D6B1-4523-ABBD-F277DF46A74B.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ägde Stormfront ett par år och skulle säga att den är äckligt bra i en ganska smal nisch - fiske utan håv där man primärt ämnar att använda packvolymen till förstärkningsplagg. Du vill inte bära tungt med en sling och fyller du den inte skramlar sakerna bara runt då den saknar organisation utöver de smalare facken för ett par flugaskar och diverse smått. Den för mig mest irriterande bieffekten av formen var att håven inte hänger still i D-loopen. Den far från sida till sida och det blev riktigt irriterande i längden att känna håven komma glidandes och börja dingla från sidan av väskan medan man fokuserar på sitt kastande. Konstruktionen är annars superb, men själva grundutförandet helt fel för mig. 

Med den erfarenheten tycker jag Orvisens form ser ut som en stor förbättring för allround öringfiske med håv på ryggen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det låter ju mindre bra då jag kommer ha håv med mig alla gånger! Orvisen verkar ju ha bättre genomtänkta fickor och förvaring! Det är de jag tänkte med patagonia att jag helst inte vill att det bara kastas omkring saker i den. 

Tack för svaret!

Marcus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Andreas89 sa:

Ägde Stormfront ett par år och skulle säga att den är äckligt bra i en ganska smal nisch - fiske utan håv där man primärt ämnar att använda packvolymen till förstärkningsplagg. Du vill inte bära tungt med en sling och fyller du den inte skramlar sakerna bara runt då den saknar organisation utöver de smalare facken för ett par flugaskar och diverse smått. Den för mig mest irriterande bieffekten av formen var att håven inte hänger still i D-loopen. Den far från sida till sida och det blev riktigt irriterande i längden att känna håven komma glidandes och börja dingla från sidan av väskan medan man fokuserar på sitt kastande. Konstruktionen är annars superb, men själva grundutförandet helt fel för mig. 

Med den erfarenheten tycker jag Orvisens form ser ut som en stor förbättring för allround öringfiske med håv på ryggen. 

Jag upplever inte att håven dinglar från sidan när jag kastar..eller inget jag har tänkt på iallafall.

Var handtaget från håven fäst i d-ringen på slingpacken? Då kan jag tänka mig att den dinglar mer..

Håller med om att man inte vill packa för tungt i slingen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker den har bra utrymme för typ fyra flugaskar, en liten termos med kaffe och några mackor. I sidofacket inuti har jag några taperade tafsar mm. Och i fickan som sitter utanpå har jag alltid en tunn ihopvikt regnjacka. Perfekt för en eftermiddags-tur!

Men ska jag ut en heldag med både utrustning, mackor, mat och kanske en extratröja mm så tar jag min ryggsäck istället.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fiskade en hel del strömfiske och med slingpack i somras. När jag använder håv har jag den i en smith creek net holster.

Har en http://bios.se/safe-passage-guide-sling-pack-2 och är helnöjd med den. Klämde och kände en del på den vattentäta orvisväskan i första inlägget också innan jag bestämde mig men tyckte funktionalitet och helhetskänslan var bättre på den jag valde även om jag då tappade den vattentäta funktionen. Fiskade uteslutande med midjevadare när jag använde den så några djupvadningar har inte varit aktuellt och en stunds sämre väder klarar även en slingbag som inte är helt vattentät. Oavsett vad man väljer är slingpack ett väldigt smidigt alternativ och vill man ha en systemkamera med sig tycker jag den här varianten funkar utmärkt då man snabbt når kameran även när man är utvadad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft Patagonia i något år. Har dock bytt då jag tycker trycket mot nacken / axel är bättre på SIMMS nya. Provade även Orvis. Nu har jag dock problem just där men det kan vara värt att prova dem. Jag har alltid med mig en del prylar och håller man den i handen känns det lätt men när den ligger emot en fiskedag/vecka blir det en påfrestning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...