Jump to content

Välja klass på spö. 6 eller 7 ?

Messia
 Share

Recommended Posts

Jag tänkte köpa mig ett nytt spö i klass #6 alternativt klass #7. 

Jag har ett klass 4 som kommer att användas till torrt och nymf efter harr öring röding regnbåge. 

Har även ett billigare klass 6 spö som jag fiskar allt med tidigare. Torrt nymf streamer. Även gädda. 

Frågan är då. När jag nu då ska skaffa mig ett till spö till huvudsak streamer fiske med sjunk lina efter större brun öring regnbåge abborre gädda.  Men då å då även flyt lina efter större fisk och gädda. 

Vad ska jag då gå på för klass? Och med Största sannolikhet blir det ett Loop spö.

Kommer en 6 medium fast räcka till för att slunga streamers och upp till gädd fluga på 15cm? eller ska man gå upp på en klass 7. Fördelen man ser direkt på en klass 7 är att dom har en fightingbutt. 

Dela med er av era tankar och åsikter om hur spöna skulle klara olika situationer.

För den typen av fiske du beskriver skulle jag definitivt köra med en #7. Har själv en Radian 957 som uppfyller det syftet, tror de flesta #6 spön är fortfarande tänkta som mer alrund och har oftast inte alls samma kraft.

Om du vill kunna kasta långt tex på kusten så vill du gärna ha en 'fast' men att slunga större flugor från båt/belly boat och i strömmande vatten funkar nog en 'medium' bättre. Utan att ha erfarenhet av just loop spöna.

Annars kan jag rekommendera RSI,  med #5 kastar jag betydligt längre än med tex CTS affinity x #6 (som har en mjuk topp), utan att vara en stång. Samma prisklass som loop, gissar jag... För kastning är just nu RSI (och Vision XO, som jag inte har själv) min favorit just nu. 

• Like 1

56 minutes ago peke sa:

För den typen av fiske du beskriver skulle jag definitivt köra med en #7. Har själv en Radian 957 som uppfyller det syftet, tror de flesta #6 spön är fortfarande tänkta som mer alrund och har oftast inte alls samma kraft.

Om du vill kunna kasta långt tex på kusten så vill du gärna ha en 'fast' men att slunga större flugor från båt/belly boat och i strömmande vatten funkar nog en 'medium' bättre. Utan att ha erfarenhet av just loop spöna.

Annars kan jag rekommendera RSI,  med #5 kastar jag betydligt längre än med tex CTS affinity x #6 (som har en mjuk topp), utan att vara en stång. Samma prisklass som loop, gissar jag... För kastning är just nu RSI (och Vision XO, som jag inte har själv) min favorit just nu. 

A just de. Kommer nog fiska en hel del från bellyboat. Och väldigt lite kust. 

Provade en kompis  lpxe 10 fot klass 7. Tyckte det kändes som ett spett. Är det kanske för att jag är van en billig 6a ? 

Jag fiskar en hel del med ledade och större streamers efter öring (och regnbåge) med både #6 och 7 (båda spöna är Clutch Archipelago, tidigare Scott Radian). 

I mindre vatten gillar jag mest #6 men i sjö är det mycket lättare med #7 eftersom man inte behöver kämpa ut varje kast. #7 funkar dessutom riktigt bra på kusten. 

Om jag däremot bara hade ett #4 i övrigt skulle jag tycka att gapet till #7 skulle bli för stort (och samtidigt tycka att #7 skulle bli lite mesigt för gäddflugor) 

• Like 1

9 minutes ago Sahlberg sa:

Jag fiskar en hel del med ledade och större streamers efter öring (och regnbåge) med både #6 och 7 (båda spöna är Clutch Archipelago, tidigare Scott Radian). 

I mindre vatten gillar jag mest #6 men i sjö är det mycket lättare med #7 eftersom man inte behöver kämpa ut varje kast. #7 funkar dessutom riktigt bra på kusten. 

Om jag däremot bara hade ett #4 i övrigt skulle jag tycka att gapet till #7 skulle bli för stort (och samtidigt tycka att #7 skulle bli lite mesigt för gäddflugor) 

Jag har väl tänkt i dom banorna med. Att gapet från min 4 till en 7 blir stort. 

Gädda är inte prioriterat. Och dom gånger jag fiskar gädda blir det inte så mycket större fiskar än kanske 4-5 kg som störst

Så kanske att skaffa ett renodlat gäddspö får bli i framtiden. 

Jag vill nästan ha svaret att jag ska gå på en 6a. Lite inställd på att köra vidare på det. Men kanske blir övertalad att köpa en 7a. 

Det som påverkar flugspö klass är flygstorlek och vind. För gädda med normalstora gäddflugor tycker ett spö i klass 8-9 gör sig bäst. Bortser vi från gädda så tycker jag en sexa räcker långt. Båge och borre är mycket roligare på klass sex. 

• Thanks 1

Jag har ett Sage one 9fot klass 6 med butt. Den använder jag till alla sorters fiskar som du nämner. Dock använder jag olika linor för olika situationer. 

Till kusten finns många bra linor i klass 6 flyt, intermidiate eller sjunk. Gl coastel och vision kust är några exempel. 

Till sjöar och älvar kan man använda samma linor som till kusten. Vill man underhandskasta väljer man en baktung lina som gamla gl punch eller rio single spey eller enhands klumpar. 

Till gädda kör jag opst klump med olika spetsar. Jag kör överhandskast och har  klumpen 150 eller 175 grain plus rio spetsar klass 5 som väger 4 gram. Total vikt blir 14-16 gram vilket är optimalt för ett klass 6 spö. Den korta och aggressiva klumpen kastar stora gäddflugor som om de vore torrflugor och spetsarna gör att du enkelt kan variera djupet.

Jag kör opst även i älvar när jag vill använda extra stora streamers. Kastar som en dröm även i vinden. 

Du kan även kasta skagit-stilen, men då ska du välja en tyngre skagitklump. Spetsens vikt räknas då bort. Lintillverkarna brukar han tabell med linvikt rekommendationer. 

Jag är jättenöjd med min 691 men observera att Sage one är ett snabbt spö.

Lycka till 

• Like 2

Köp ett Clutch Archipelago #7 

Är ett ganska nätt #7 spö men det absolut skönaste spö jag någonsin kastat med till Streamers både stora o små!!

Har dock inte testat alla spön på marknaden men enligt mig kommer spön som Meridian, one och liknande ljusår efter Archipelago....... Men smaken är som baken..... :rolleyes:

• Like 1

Har ett snabbt och styvt 9’6” #7 som jag använder på kusten för HÖ och vintertid vid vättern. Känns som ett bra val när det är vågor och motvind, övrig tid känns det lite overkill. Går ner till mjukare mediumfast 9’ #5 eller #6 på sommaren men det känns bara kul när det är bra väder. 

Har provat kompisens snabba 9’1” #6 med fightingbutt på kusten, det skulle bli mitt nästa val om jag börjar fiska kusten tillräckligt ofta för att stuva om i spögarderoben. Hade absolut gått mot ett snabbare spö än ett mer medium för att kunna gå upp en halvklass i lina och få lite större spännvidd.

• Like 1

58 minutes ago Redtag88 sa:

Köp ett Clutch Archipelago #7 

Är ett ganska nätt #7 spö men det absolut skönaste spö jag någonsin kastat med till Streamers både stora o små!!

Har dock inte testat alla spön på marknaden men enligt mig kommer spön som Meridian, one och liknande ljusår efter Archipelago....... Men smaken är som baken..... :rolleyes:

Har du testat #6:an? Ännu gosigare ?

Så om jag skulle försöka samla infon här och välja ett spö så känns det som en snabbare klass 6 spö är nog ändå för mig. 

Och kanske utöka med ett gäddspö i framtiden. 

Men hur snabbt ska spöt va. Jag gillar MF action. Men kanske man ska ha ett rent Fast action spö? Samtidigt gillade jag inte lpxe 10 -7. Som är ett fast action. Men iofs kastade jag det med tom Tafs. 

Edited by Messia

1 minute ago Ixoye sa:

För den typen av fiske du tänkt bedriva så skulle jag valt ett klass #7.

Skulle du rekommendera nån speciellt action då eller vilken som hellst? Menar hur mycket gör actionen i hur känslan i kastet blir. En snabb sjua har jag som sagt kännt på. Kändes som ett spett. Blir en mf action skillnad?

Är du en duktig kastare så är det väl mer en smaksak, är du mindre erfaren så är ett medium snabbt spö mer förlåtande för tekniska misstag, själv gillar jag medium snabba spön för att dom ger mig mer känsla i kastet, men det är ju personligt.

Loop Q 790 är jag själv intresserad av, verkar vara mycket spö för pengarna, jag står själv i valet och kvalet om jag ska köpa en 6 eller 7'a för mitt streamerfiske, men det lutar mest till en 6'a för mig då jag enbart kommer använda det för P&T.

Edited by Ixoye
  • Thanks 1

Snabba spön kan vara svårare att kasta för en ovan kastare då det kräver mer timeing, men de ger smalare linbågar som kastare bättre i vind. Sätter man däremot på en tyngre lina (en klass högre) kommer de upplevas långsammare.

Personligen gillar jag mediumsnabb spön. Tycker de har mer känsla. 

Ps. Roligt att en del rekommenderar Clutch artipelago som mig vetigen inte längre säljs i Sverige. Har testat dessa och de var fina men tyckte inte de var speciellt märkvärdiga. 

• Like 1

49 minutes ago Ixoye sa:

Är du en duktig kastare så är det väl mer en smaksak, är du mindre erfaren så är ett medium snabbt spö mer förlåtande för tekniska misstag, själv gillar jag medium snabba spön för att dom ger mig mer känsla i kastet, men det är ju personligt.

Loop Q 790 är jag själv intresserad av, verkar vara mycket spö för pengarna, jag står själv i valet och kvalet om jag ska köpa en 6 eller 7'a för mitt streamerfiske, men det lutar mest till en 6'a för mig då jag enbart kommer använda det för P&T.

P&T som i ? Put and take? Eller.. 

Ja. Gädda kommer att bli ett litet bi fiske. Så måste väl stryka det ur ekvationen när jag väljer spö. 

Så igentligen är det streamer fiske med sjunk lina som kommer att utföras. Från bellyboat efter öring regnbåge. Eller båt efter abborre eller i strömmande vatten efter öring. 

Så en 6a MF action? 

1 hour ago Lill-Niklas sa:

Snabba spön kan vara svårare att kasta för en ovan kastare då det kräver mer timeing, men de ger smalare linbågar som kastare bättre i vind. Sätter man däremot på en tyngre lina (en klass högre) kommer de upplevas långsammare.

Ps. Roligt att en del rekommenderar Clutch artipelago som mig vetigen inte längre säljs i Sverige. Har testat dessa och de var fina men tyckte inte de var speciellt märkvärdiga. 

Roligt o roligt.... jag sa ju att smaken är som baken :P

Finns o beställa från Usa men jag tror även fishline kan ta hem clutch.

1 hour ago Sahlberg sa:

Har du testat #6:an? Ännu gosigare ?

Nope inte än.....

Dock pratat med Lee på Clutch om möjligheten för dom att tillverka #6 utan butt och med half wells handtag åt mig..... jag vill ej ha butt på mina #6 spön.

Och det kunde dom göra om jag beställde minst 2 spön så framåt vår kanten blir det nog 2st #6 och 1st #7 till.

Ps sa jag att jag ÄLSKAR Clutch spöna!!!! :wub:

1 hour ago Lill-Niklas sa:

6 minutes ago Redtag88 sa:

Roligt o roligt.... jag sa ju att smaken är som baken :P

Finns o beställa från Usa men jag tror även fishline kan ta hem clutch.

Vet inte om jag räknades in i skaran som rekommenderade dem genom att nämna att att jag hade såna men nä, det är inga spön jag skulle föreslå som allround, det finns många trevligare alternativ då. 

Gällande återförsäljare så är Snäjk officiell återförsäljare för Clutch (enligt Clutch själva) och jag köpte mitt första spö genom dem (och det andra via Fishline).

10 hours ago Messia sa:

Såg ett loop q rod 790-4 till salu. MF action. Har nån erfarenhet av ett sånt spö?

Min 490-4 q rod  går ju som inte att jämföra även om det är samma spö i grund.

Kolla denna tråden. Här står en del om just Q serien och även om både #6 och #7.

Personligen hade jag valt #7 med facit i hand. Visserligen har jag inte testat #6 , men sjuan funkar klockrent till de ändamål som du är ute efter. Jag fiskar havet och älv, samt efter öring i sjöar med Q i klass #7

Bästa hade ju varit om du kunde testat en 6:a och en sjua på vid samma tillfälle.

Edited by maxons
  • Thanks 1