Hoppa till innehåll

Havsöring Väder


McChrille

Recommended Posts

Det blir ofta lågvatten när det är ostliga vindar (på västkusten). Fullständigt värdelöst fiske då, liksom med nordliga vindar. Nordan påverkar dock inte vattennivån på samma sätt.

Enda anledningen till att ge sig ut på dessa vindar är om man förväntar sig väderomslag på något sätt - eller bara är enormt fiskesugen!  :)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller inte helt med faktiskt. Har i perioder fiskat mkt och då hittat ställen som funkar i Nordan samt ostan. Det de ställena har är antingen antingen att de får pålandsvind vid nämna vindriktiningar eller att de är mer beroende av ström och att det då är stigande eller sjunkande vatten de behöver.

Optimalt väder för fiske skiljer sig rejält över säsongen men lågt och klart vatten utan vind är en ruskigt svår (fiske-) nöt. 

Detta gäller för västkusten, det finns ju öar och vikar som öppnar upp möjligheterna...

nu väntar jag på 1/4....

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sommaren brukar Nordliga vindar funka . Har haft bra fiske då och i ostliga med.Våren när det är kallt i vattnet så har lä sidor varit bra fast det har blåst nordlig eller ostlig Kanske lite sämre än kanon lagom vind från väst men fisk kan man få.Det som e värst under sommaren är grumligt vatten och då tycker jag att fisket är riktigt uselt.Men finns säkert någon som tycker annorlunda.Våren kan ju grumligt ibland vara bra också i vissa ställen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago losmopedo sa:

Håller inte helt med faktiskt. Har i perioder fiskat mkt och då hittat ställen som funkar i Nordan samt ostan. Det de ställena har är antingen antingen att de får pålandsvind vid nämna vindriktiningar eller att de är mer beroende av ström och att det då är stigande eller sjunkande vatten de behöver.

Optimalt väder för fiske skiljer sig rejält över säsongen men lågt och klart vatten utan vind är en ruskigt svår (fiske-) nöt. 

Detta gäller för västkusten, det finns ju öar och vikar som öppnar upp möjligheterna...

nu väntar jag på 1/4....

 

Håller med...det finns ställen som funkar både på s/v och n/nv vind..samma sak på Fyn,Bornholm,Issefjorden...östkusten...

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Meritaimen sa:

Sommaren brukar Nordliga vindar funka . Har haft bra fiske då och i ostliga med.Våren när det är kallt i vattnet så har lä sidor varit bra fast det har blåst nordlig eller ostlig Kanske lite sämre än kanon lagom vind från väst men fisk kan man få.Det som e värst under sommaren är grumligt vatten och då tycker jag att fisket är riktigt uselt.Men finns säkert någon som tycker annorlunda.Våren kan ju grumligt ibland vara bra också i vissa ställen

Visst är det ett generaliserande när man uttrycker sig negativt om nordliga och ostliga vindar. Jag har haft gott fiske även på dessa vindar. Men trots att man har några hotspots som funkar på dessa vindar så påverkar det fisket ändå.

Inte bara havsöringen - jag upplever att nordan drar ner humöret på både regnbåge och harr!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Jonas sa:

Jag kollar mer på barometerkurvan numera. Kan däremot hålla med om att en kall nordanvind aldrig känns speciellt het...

 

Ja ibland är det viktigt, ibland inte. minns nån heldag i April för några år sedan då det dragit in mulet, lätt regn o SV. Havsöringsväder enligt boken men vi blev helt utan trots många "säkra" ställen avbetade. Kan ha va att lufttrycket störtdök.

Annars finns det ett ställe för varje vindriktning o styrka. Har fört dagbok i 5 år o har nu 2-3 ställen för varje vind o det verkar stämma mer än det inte stämmer. SO är absoluta Favoriten följt av riktigt hård NV, då har jag ställen som är helt givna.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Jonas sa:

Jag kollar mer på barometerkurvan numera. Kan däremot hålla med om att en kall nordanvind aldrig känns speciellt het...

Just den biten har jag inte koll på, tacksam om du vill utveckla. Jag brukar kolla vindriktning och -styrka, vattentemp och vattenstånd, salinitet (om det är kallt)  och molntäcke på nätet innan jag fantiserar ihop en plan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns inbygd barometer i iPhone 7och YR appen (eller webbsidan) visar barometerkurva. ladda ner en barometerapp och testa :) (6 med tror jag?)

Är kurvan stabil eller ökande är fisket bra. Är det sjunkande kurva är fisket dåligt. Stabiliseras kurvan tar det runt en timme sen brukar fisket bli bra igen. Tycker den här tryck är mer tillförlitlig än vindriktning. Det här kan man djuploda rätt rejält om man vill... ;D

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago hö&gös sa:

Just den biten har jag inte koll på, tacksam om du vill utveckla. Jag brukar kolla vindriktning och -styrka, vattentemp och vattenstånd, salinitet (om det är kallt)  och molntäcke på nätet innan jag fantiserar ihop en plan.

För det mesta funkar det bra att fiska mellan 995 och 1005 på barometern. Ju mer den avviker desto mer bör man följa Jonas förslag!
....men som alltid - det finns mängder med undantag!!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Jonas sa:

Finns inbygd barometer i iPhone 7och YR appen (eller webbsidan) visar barometerkurva. ladda ner en barometerapp och testa :) (6 med tror jag?)

Är kurvan stabil eller ökande är fisket bra. Är det sjunkande kurva är fisket dåligt. Stabiliseras kurvan tar det runt en timme sen brukar fisket bli bra igen. Tycker den här tryck är mer tillförlitlig än vindriktning. Det här kan man djuploda rätt rejält om man vill... ;D

 

Att lufttrycket skulle påverka känns som den minst "logiska" faktorn(även om jag själv ibland försökt ha det som ursäkt för dåligt fiske). Låt oss säga att trycket störtdyker 5hPa när man är ute. Samma tryckförändring upplever fisken om den stiger 5cm i vattenpelaren. Att fisken skulle bli dålig o mindre huggvillig av den lilla tryckändringen känns ologiskt, då borde de bli tokdåliga av att stiga nån meter i vattnet(motsvarande att lufttrycket skulle ändras 100hPa, något som aldrig sker). Men vem vet, många knyter ju sina fiskeupplevelser kring lufttryck. Själv är jag inte helt säker på om det är en egenskapad och självuppfyllande myt eller inte.

Tänkte länge att månfas skulle vara ännu flummigare. Men det upplever jag som väldigt viktigt(inte bara för mörkerfiske). Eftersom tidvattenkurvan ser ju olika ut för alla månens faser så jag kan köpa att det påverkar i havet. Tidvattnet är nästan lika viktigt som vädret för mig.

Trådskaparen fiskar ju varberg, där kanske man inte har möjlighet att hitta olika strömmar o ställen för olika vinder då kusten är mer enformig än här uppe.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Egentligen blir det väl lurigt att prata väder om man inte relaterar till andra faktorer, tex så här års på Skånes västkust lär ytvattnet kylas av just nu i ostvinden, då tänker jag att det kan vara värt ett försök eftersom varmare vatten kommer in mot land underifrån. Rätt eller fel? Lufttemperaturer just cirkus 2-3 grader. Vattnet ska iofs hålla ca fem.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-01-09 at 15:30 McChrille sa:

Tänkte starta en liten tråd om Bra/Dåligt väder mm för havsöringen.

Själv tycker jag ju absolut att vind från N-So är helt förkastligt samt lågt vatten. Får aldrig fisk vid dessa förhållanden.

Hur är det för er?

Kan bara hålla med, vind mellan nord och sydöst är riktig skit vind och då får man ju atumatiskt lågvatten på köpet,, i alla fall här på västsidan. Vindstilla är inte någon höjdare det heller. Bäst tycker jag är en svag sydvästlig vind, ett vatten som ligger någon dm över normal vattenståndet. Sol eller mulet tycker jag inte spelar någon roll, gärna sol nu på vintern, då piggnar fisken till. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-01-10 at 17:27 hö&gös sa:

Egentligen blir det väl lurigt att prata väder om man inte relaterar till andra faktorer, tex så här års på Skånes västkust lär ytvattnet kylas av just nu i ostvinden, då tänker jag att det kan vara värt ett försök eftersom varmare vatten kommer in mot land underifrån. Rätt eller fel? Lufttemperaturer just cirkus 2-3 grader. Vattnet ska iofs hålla ca fem.

Det varmare ytvattnet förs bort av östliga vindar och kallt vatten strömmar in längs botten, såvida inte ytvattnet är kallare än +2 grader då kan det faktiskt bli lite varmare då vattnet utifrån ligger på ca +2 grader. Så summa summarum så kan det var till fördel fram på försommaren då vattnet börjar gå över 9- 10 grader inne vid land. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I min bok finns det verkligen bra och dåliga prognoser, dock skall det sägas att det är fler parametrar än tre som spelar in. För mig är det viktigaste vilken tid vattnet vänder från hög till låg och från låg till hög. Men självklart väljer jag spot efter vind, väder och rådande vattenstånd. Har bommat på växlande molnighet, sv4-7ms och inkommande vatten och dragit 15fisk på N 12ms.

På våren suger det med långvarig ostan och det lågvattnet det för med sig.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...