Jump to content

Dags för swap?

Lill-Niklas

Recommended Posts

14 hours ago MathiasL sa:

Det är ju toppklass på flugorna! Till och med min egen. ? Nej då, det kan inte jag bedöma. 

Bindbeskrivningar vore kul att få. Trubaduren har skickat med en egen men ni andra, hur gjorde ni? Räkan vill jag gärna få en för, jag gillar verkligen profilen på den. Jag vill ha för alla så klart. Alltid är det något material som är nytt.

Räkan är en Hoover Shrimp, väldigt lätt bunden faktiskt :)
Jag har kört en Gamakatsu f314 storlek 6 på den.
Hela flugan består igentligen bara av Säldubbing, mixat färgerna naturlig (90% ) och svart (10%).
Sedan har jag använt stekelhåren från räv eller tempelhund till dom längre håren.
Och sedan självklart ögon, i mitt fall Easy Shrimp Eyes!

Följer man denna bindbeskrivning kan man ej misslyckas ;D https://www.youtube.com/watch?v=8Ku7Qu3-ocg

• Like 1

Mina Grizzly Superbou Bugger Worms’ är bundna på en Partridge CS54/Saltwater Shrimp #2 som förtyngts med blytråd och små kulögon.

Jag har blandat fjäder från en Salmon Pink Hen Spey Hackle sadel med Natural Grizzly Super Bou från Whiting.

Börjar med att linda trådbly på krokskaftet som säkras med bindtråd o sen binds kulögonen fast en bit in från kroköglan.

När stjärten (4 fjädrar) därefter  binds in låter jag en del av stammen vara kvar. Hjälper till så att inte stjärten skall fastna i kroken vid fiske. Binder in stammarna en bit upp på krokskaftet för att bygga lite kropp på flugan.

Binder sedan in en rib av vanlig 0,20 mono nylontafs. 

Hacklar sedan en blandning av Salmon Pink o Natural Grizzly fjäder mha dubbingögla som sedan ribbas genom att linda ribben i motsatt riktning.

Avslutar med att linda ett lager röd bindtråd som huvud innan huvudet lackas.

/S

30576F3E-1CB5-4C48-A26D-6850AF917B16.jpeg

109A7A9F-9A32-4413-8AED-BE91308DF704.jpeg

Edited by Silverbågen
  • Like 2

56 minutes ago niseye sa:

Räkan är en Hoover Shrimp, väldigt lätt bunden faktiskt :)
Jag har kört en Gamakatsu f314 storlek 6 på den.
Hela flugan består igentligen bara av Säldubbing, mixat färgerna naturlig (90% ) och svart (10%).
Sedan har jag använt stekelhåren från räv eller tempelhund till dom längre håren.
Och sedan självklart ögon, i mitt fall Easy Shrimp Eyes!

Följer man denna bindbeskrivning kan man ej misslyckas ;D https://www.youtube.com/watch?v=8Ku7Qu3-ocg

Tack så mycket, den är riktigt fisklig. Jag ska testa att göra ett par sådana till vårens västkustutflykt.

• Like 1

17 minutes ago Silverbågen sa:

Mina Grizzly Superbou Bugger Worms’ är bundna på en Partridge CS54/Saltwater Shrimp #2 som förtyngts med blytråd och små kulögon.

Jag har blandat fjäder från en Salmon Pink Hen Spey Hackle sadel med Natural Grizzly Super Bou från Whiting.

Börjar med att linda trådbly på krokskaftet som säkras med bindtråd o sen binds kulögonen fast en bit in från kroköglan.

När stjärten (4 fjädrar) därefter  binds in låter jag en del av stammen vara kvar. Hjälper till så att inte stjärten skall fastna i kroken vid fiske. Binder in stammarna en bit upp på krokskaftet för att bygga lite kropp på flugan.

Binder sedan in en rib av vanlig 0,20 mono nylontafs. 

Hacklar sedan en blandning av Salmon Pink o Natural Grizzly fjäder mha dubbingögla som sedan ribbas genom att linda ribben i motsatt riktning.

Avslutar med att linda ett lager röd bindtråd som huvud innan huvudet lackas.

/S

30576F3E-1CB5-4C48-A26D-6850AF917B16.jpeg

109A7A9F-9A32-4413-8AED-BE91308DF704.jpeg

Den ser riktigt giftig ut den där. Enkel och bra också.

1 hour ago Silverbågen sa:

Skall vi inte försöka oss på en swap till med nya flugor i samma gäng så får vi ut M. Thors fina flugor med?

/S

Jag postar mina flugor till m. thor. @silverbågen dina flugor är lite försenade ut då jag var tvungen att fixa brev och frimärke men går ut idag så där löser det sig. Övriga har jag fått adresser av så där skickar jag en varsin fluga till. Förhoppningsvis blir alla glada och nöjda :)

• Like 2
  • Thanks 1

På 2018-02-15 at 08:08 Silverbågen sa:

Skall vi inte försöka oss på en swap till med nya flugor i samma gäng så får vi ut M. Thors fina flugor med?

/S

Hej!

Vi kör igång en ny swap med samma tema, dvs kustflugor. Den här gången håller jag i trådarna o samordnar. (Avstämt m Niseye o Lill-Niklas).

Bekräfta här i tråden om ni som var med i förra vändan är med även denna gång 

Jonas hade flaggat upp intresse att vara med så bekräfta gärna om det intresset kvarstår.

Jag skickar ut adressuppgifter via PM.

//S

Ok!

Status nu är att jag, Jonas, M.Thors definitivt är på.

Lill-Niklas o MathiasL har tidigare sagt att de är på (hojta om ni ändrat er)

niseye funderar o återkommer med besked inom kort.

O avslutningsvis står trubaduren över denna gång.

Så lutar åt att vi blir 5-6 personer.

Hoppar niseye av finns plats för ytterligare någon till i swappen..

/S

Edit! Hade tänkt binda en näve Surf Candy / Polenflugan 2.0 men min UV-lampa har säckat ihop så det blir möjligen något annat från min sida...

Edited by Silverbågen

13 minutes ago Lill-Niklas sa:

Hoppar swapen denna gång, måste binda lite flugor till uppkommande fiske i första hand och begränsat med tid med 2 små.

Ps. Har alla eftersläntarflugor dykt upp än?

Ok! Då avvaktar vi definitivt besked från niseye för att veta om vi blir 4 eller 5 st denna gång.

Ja, mina flugor har landat till slut ??.

/S

• Like 1

Ok, nu kör vi!!

Niseye har meddelat att han också är på för en andra swap-omgång där vi binder kustflugor.

Det betyder alltså att vi blir 5 st.

Sätt ihop era alster o skicka dem till mig tillsammans med frankerat svarskuvert så portionerar jag ut dem sen.

Adressuppgifter har ni fått via pm tidigare.

Har själv börjat binda upp ett gäng små munsbitar... 

/S

0326607F-4486-4203-8340-876AD8F85279.jpeg

• Like 1

• 2 weeks later...

Snart är startfemman fulltalig...

Vi väntar nu bara på Jonas leverans sen blir det utskick till er övriga...

Jonas har flaggat att det är mycket att göra i samband med Sportfiskemässan så vi får troligen ge oss till tåls till efter den....

Men den som väntar på något gott... ?

/S

A12B00A2-7A42-4CE2-9AA2-EE0373B7B4CD.jpeg

Edited by Silverbågen
  • Like 2