Hoppa till innehåll

Hardy jet switch -enhandsklassat?


Lill-Niklas

Recommended Posts

Hallå, de rear ju ut Hardy jet switch i många butiker nu så passade på att lägga vantarna på en 11 6/7. Blir dock lite fundersam på klassningen. Känns väldigt mjukt och såg att reds hade kört Opst 300 grain i sin demovideo på den. (Kör 275 på min radian 9,6 #7) På spöet står det 390- 450 vilket ju är tvåhandsklassad. Nån som har koll? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Lill-Niklas sa:

Hallå, de rear ju ut Hardy jet switch i många butiker nu så passade på att lägga vantarna på en 11 6/7. Blir dock lite fundersam på klassningen. Känns väldigt mjukt och såg att reds hade kört Opst 300 grain i sin demovideo på den. (Kör 275 på min radian 9,6 #7) På spöet står det 390- 450 vilket ju är tvåhandsklassad. Nån som har koll? 

Finns en tråd sedan tidigare om Jet där det finns lite info om switchmodellerna också
 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har kört lite med detta spöt och förstår inte riktigt klassningen som står på spöt.

Jag har kört med opst 300 och en Guideline compact multi tip på 17g.

Tycker detta har funkat bra, kanske skulle vilja ha något tyngre.

450 grain är ju hela 29g och det funkar inte, har provar 27,5g och redan det är mycket för tungt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan ju även nämna att jag har ett Greys GR50 (dvs Hardys billigare märke) Switch 11'1, #6/7. Det är om jag inte missminner mig lite rappare än Jet men det är samma sak där. Testade med en 440 grains SA Skagit Extreme och t.o.m. en oerfaren tvåhandskastare som jag kom fram till att det var för tungt. Har en klump på 25 gram nu som jag inte hunnit testa men den borde funka för skagit iaf.

Om folk kör med OPST 300 grain (19,4 gram) borde väl en skagitklump på ca 24-25 gram och kort scandiklump på runt 21 gram vara ok? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Sahlberg sa:

Kan ju även nämna att jag har ett Greys GR50 (dvs Hardys billigare märke) Switch 11'1, #6/7. Det är om jag inte missminner mig lite rappare än Jet men det är samma sak där. Testade med en 440 grains SA Skagit Extreme och t.o.m. en oerfaren tvåhandskastare som jag kom fram till att det var för tungt. Har en klump på 25 gram nu som jag inte hunnit testa men den borde funka för skagit iaf.

Om folk kör med OPST 300 grain (19,4 gram) borde väl en skagitklump på ca 24-25 gram och kort scandiklump på runt 21 gram vara ok? 

Hej.. Ja.  mvh  borano20

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Sahlberg sa:

Om folk kör med OPST 300 grain (19,4 gram) borde väl en skagitklump på ca 24-25 gram och kort scandiklump på runt 21 gram vara ok? 

Opst är ju en form av kort skagit klump. Kastvikten bör inte skilja oavsett fabrikat. Skillnad mellan skagit och scandi är att man inte räknar tipvikten på skagit/Opst utan bara klumpens vikt P.g.a Kaststilen. Så enligt mig låter det galet med en skagitklump 5 gram tyngre än Opst. Samtliga klumpar borde väga ungefär lika mycket. 

Back to topic så låter det som grainvikten är galen och mer troligt enhandsklassat om inte något mitt i mellan, 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ett 10,6 4/5 fiskade med Opst 325gr o 3,5m T14 combot kastade sjukt lätt och kändes inte tung men kan nog lätt gå ner till 250grain men kanske inte dom tyngsta tipparna. Verkar vara väldigt olika åsikter ang vikt till dessa spön. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30 minutes ago Lill-Niklas sa:

Opst är ju en form av kort skagit klump. Kastvikten bör inte skilja oavsett fabrikat. Skillnad mellan skagit och scandi är att man inte räknar tipvikten på skagit/Opst utan bara klumpens vikt P.g.a Kaststilen. Så enligt mig låter det galet med en skagitklump 5 gram tyngre än Opst. Samtliga klumpar borde väga ungefär lika mycket. 

Back to topic så låter det som grainvikten är galen och mer troligt enhandsklassat om inte något mitt i mellan, 

Jo, skillnaden på skagit och scandi vet jag.

Att jag skrev en högre vikt på (traditionell) skagit baserade jag på delas att de flesta lin- och spötillverkare brukar rekommendera lägre vikt på extremt korta skagitklumpar (typ OPST) än traditionella skagitklumpar. En bidragande orsak borde väl vara kaststilen som blir lite annorlunda. Att scandivikten för klumpen är lägre är ju inte så konstigt eftersom tippen ska läggas till sen.

Och ja, gällande ämnet så verkar det ju helt klart helt off, något som tas upp i tråden jag länkade till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När du sa scandi tänkte jag i första hand på de med integrerad spets, och inte en scandi med utbytbara spetsar. Ja då blir klumpvikten lägre. Tycker det låter galen skillnad 19,4 (Opst) mot 24-25 skagit. Skulle helt klart valt betydligt närmare vikt. Är ju samma kast som man utför, bara klumplängden som skiljer. 

Tänkte ta en tur i veckan. Tar med lite olika klumpar så får man se vad jag själv tycker, återkommer efter det. 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nu har jag tillsist kommit ut och provkastat Hardy jet 11’ #6/7. Körde Opst med 132 grain spets i s 8/9. Tyckte redan 325 gr huvud kändes för tungt. 275 var behagligare att kasta men kanske lite lätt. Hade tyvärr ingen 300 att testa med. Gick från land och körde endast en kort stund. Återkommer om jag ändrar uppfattning med  tiden. 

Redigerad med Lill-Niklas
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lustigt hur olika det är, jag köpte ett Sage X #6 switch. Rio Versitip short #6 (370 grains tot) verkar funka ypperligt och 400-425 grains för skagit.

Gällande ditt test så körde jag med 275 grains OPST på mitt enhands #7 tillsammans med OPST lättare (96grains) tippar enligt deras egna tabeller. Det känns ju isf, precis som redan konstaterat som att Jet liksom varken är enhands- eller tvåhandsklassat. 

Hursom, hur är spöt att kasta med? Påminner det om deras enhands, dvs lätta, relativt mjuk topp och generellt en "lätt känsla"? Jag såg i Yellowstone anglers test att de tyckte att Jet switch kändes tunga, inte alls vad jag hade väntat mig efter att ha fiskat en del med deras enhands.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

275 + 132  = 407 gr tot ;) 

Verkar oftast lite rörigt kring swichspön. Visa enhandsklassade andra tvåhands. Detta spö är ju väldigt nätt och mjuk. Med den tyngre linan kändes spöet ganska tungt och segt men med den lättare linan tyckte jag det kändes trevligt. Abu säljarna ska ju även rekommendera lättare linor till detta spö än vad det står på spöet så tror detta är rätt väg att gå. Tror jag kommer trivas bra med den i havsörings åarna samt även i jakten på lite större brunöring. 

Som kuriosa kör jag för tillfället samma Opst setup till min radian 967. Visserligen funderar jag på köra lättare tippar på radian men tror inte hardyt skulle må dåligt av det heller :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Lill-Niklas sa:

275 + 132  = 407 gr tot ;) 

 

Ha ha, ja just ja, nästan lika om man räknar med tipparna som man inte skulle räkna.

 

Låter som ett trevligt spö. Skulle lätt kunna tänka mig ett sånt i ännu lägre klasser.
Jag går fortfarande och väntar på fritt vatten så jag kan testa mitt Sage X på riktigt. Hade förhoppningar om fiske i helgen eller nästa helg men (det kalla) vädret verkar bita sig fast

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Vilka tippar körde han? När jag testade med 325 och 132 gr tippar hade spöet tungt att vända över tipparna vid ankring. Kasta gick hyfsat men tyckte det kastade bättre med lättare head. Lättare tip och tyngre huvud är nog det bästa. Dock tämligen ovan tvåhandskastare så kan säkert vara en teknikfråga också.  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har fiskat o testat olika vikter på min jet 4/5 175-325grain och gillar opst 225grain mest och kört med 10-15f T7-14 tippar. Kastar skagit, scandi o hybrid kast beroende på klump o tipp även kört med stora flugor. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ett klass 7/8 11 fots. har inte blivit vän med det pga för lätta linor. Håkan på GL var övertygad om att deras compact multitip SH 9/10 skulle vara helt perfekt. jag har övat o övat och får inte till det. Tänkte nu testa en OPST klump till, har det till mitt enhands klass 6 spö och gillar klumpen. Har bara inte bestämt mig om vikten. Är rätt less på att chansköpa klumpar då de är dyra och har ett lågt andrahandsvärde. OPST säger 350grain till switch 7/8 men så hör jag andra som kör tyngre än så på lägre klassade spön. Så nu lutar det åt 375grain. men trist om det också är fel klumpvikt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-05-06 at 09:20 Lill-Niklas sa:

Vilka tippar körde han? När jag testade med 325 och 132 gr tippar hade spöet tungt att vända över tipparna vid ankring. Kasta gick hyfsat men tyckte det kastade bättre med lättare head. Lättare tip och tyngre huvud är nog det bästa. Dock tämligen ovan tvåhandskastare så kan säkert vara en teknikfråga också.  

Han fiskar med opst 96gr tippar .

Redigerad med jocke_möller_88
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago Carlsson sa:

Jag har ett klass 7/8 11 fots. har inte blivit vän med det pga för lätta linor. Håkan på GL var övertygad om att deras compact multitip SH 9/10 skulle vara helt perfekt. jag har övat o övat och får inte till det. Tänkte nu testa en OPST klump till, har det till mitt enhands klass 6 spö och gillar klumpen. Har bara inte bestämt mig om vikten. Är rätt less på att chansköpa klumpar då de är dyra och har ett lågt andrahandsvärde. OPST säger 350grain till switch 7/8 men så hör jag andra som kör tyngre än så på lägre klassade spön. Så nu lutar det åt 375grain. men trist om det också är fel klumpvikt...

Har en kompis som har typ alla klumpar. Såg att du bor i nacka. Om du vill kanske man kan styra upp en kväll så du får provkasta. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Lill-Niklas sa:

Har en kompis som har typ alla klumpar. Såg att du bor i nacka. Om du vill kanske man kan styra upp en kväll så du får provkasta. 

Beställde precis en 375grain men det vore absolut kul o testa olika! Måste ju ut o testa den också nånstans o se så att den funkar innan jag ger mit ut till nån älv... Om inte annat bara för att öva tvåhandskastet

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...
9 hours ago, Berra2323 said:

Hur gick det @Carlsson?

Köpte ett GR50 11.1' 7/8 och en GL Compact Multitip SH 9/10 men känns väldigt lätt på spöt å får inte till kasten.

 

Precis en sån lina köpte jag också. Skulle säga att den är kanske 3-4 gram för lätt. Använder den till ett enhands spö klass 8 nu där den funkar bra även om den blir lite tung då. 

Skagit 375 grain blev för tungt. 

Skulle tro att skagit 350 grain passar perfekt. 

Tar man spetsarna från multitip(6 gram) och sen en 350 grain opst(22.6 gram)så hamnar du på nästan 29 gram. Men det är nog det jag skulle köra på. Eller iaf sikta påen totalvikt på 26-29 gram där nånstans. 

Ska du ha kvar multitip linan så är ju spetsarna där bra o ha till en kort skagit lina. 

Men en kort skagitklump på 325/350 grain och sen kan du använda spetsarna från multitip linan. Försökte sälja min multitip lina och de verkar svårsålda i den klassen så då kan man lika gärna behålla den:)

Redigerad med Carlsson
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...