Hoppa till innehåll

Behövs 15 fots spö?


Lill-Niklas

Recommended Posts

15 fotarna var ju populära förut men känns som de tappat och folk i regel fiskar kortare spö, eller jag som misstolkat? Vad säger ni laxproffs, behövs 15 fotaren? Motivera gärna, förstår att ett längre spö styr flugan bättre men ingen fiskar ju 20 fotare för det. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De behövs verkligen. Sen är det så att man kanske bara använder det spöt några gånger per säsong och vissa säsonger kanske bara enstaka gånger. . Då det behövs lyfta tunga linor och kasta längre är 15-fotaren bra. Sen är det helt klart trevligare med kortare spön. Jag använder 10, 12, 13 ,14 och 15 fot beroende på var och hur jag vill fiska. Det är dock bekvämare med kortare spön tycker jag. :D

Redigerad med Laxarnas prins
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Behöver och behöver, det är väl lite vad man är van med och vad man trivs med. För mig är ett spö runt 15 fot det optimala allroundspöt om man bara får ta med ett spö. Många jag träffat längs älven går med korta spön för att det skall vara lättare, men när de ska kasta långt i motvind och med tunga linor ser det väldigt jobbigt ut. Kanske lite som att slå ner pålar med en hammare istället för en slägga. Visst, hammaren är lättare och smidigare men vid dagens slut ångra man att man inte tog släggan.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Personligt synes jeg at 15' er det klare valg til juni (Gaula m.v.) og til høj vandføring generelt.

Måske er 15'eren lidt tungere at arbejde med - men når man ser en fisker gå med 12'6 og strippe ind skydelinen og kaste 2-3 switch inden linen er ude.....så er et enkelt vip med 15'eren jo enklere....

 

Tror også det er et spm. om temperament....

Da det blev moderne med lette spön - eks. 12,6/13 til laxfisket -  så mange at de tilgængelige 15' spön var "gamle og traditionelle" og "umoderne". Hvis det var casen - kan man jo i dag få mange 15' spön, som er langtfra tunge eller besværlige at fiske med.

Desuden tror jeg personligt og det er min egen mening...... at højere folk (altså over 190 cm.) finder 15' for ganske okey at fiske med.....mens folk på eks. 1,75 cm. anser en 15' for et ganske tungt/kraftig spö.   Dette er blot et subjektivt postulat.... 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Personligen fiskar jag med Loop Cross S1 15' och skulle kunna hävda att det spöt täcker in allt fiske från högvatten till sommarälv. Har andra spön men där det finns god plats att kasta behagligt så föredrar jag 15'.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Lill-Niklas sa:

15 fotarna var ju populära förut men känns som de tappat och folk i regel fiskar kortare spö, eller jag som misstolkat? Vad säger ni laxproffs, behövs 15 fotaren? Motivera gärna, förstår att ett längre spö styr flugan bättre men ingen fiskar ju 20 fotare för det. 

Jag fiskar allt ifrån små åar i västerbotten till de gigantiska norrlandsälvarna. Det finns inte ett enda spö som täcker det fisket. Jag använder alltifrån enhands 10'#8 till 16' #11-12. Däremot har jag försökt att forma utrustningen mot två viktklasser (tre om man räknar enhandsspön) och då i #8 och spön som tar tunga linor kring 45-55 g. När man samlar sin utrustning kring endast två viktklasser så behöver man inte sån sjuk mängd linor. Jag söker en större bredd med linor från flyt till sj3/sj5 i #8 och riktar linuppsättningen i #11-12 från sj2/sj3 ner till grainslinor. Sen gillar jag verkligen bellys med olika tippar som också gör att man får en stor variationsmöjlighet i sitt fiske. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja de behövs. Till älvar som älvkarleby som är en bred älv och där man fiskar tunga sjunklinor underlättar det väldigt mycket om man har en femtonfotare. Lättare att kasta sjunklinorna med längre spön och mycket lättare att styra flugan. Också bra att man kan kasta lite längre med 15 fotarn på dagen då man måste ut till platser som är ofiskade. Så ja de behövs absolut. Men som sagt det är ju skönare med kortare spön och har man inte pengar att köpa 45 olika spön så får man bara anpassa sig, det går de å :D 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag fiskar oftast i mindre vatten och då är 15-fotaren ofta för stor. Jag har mest kört med 12’8” (som nu bytts mot en 12’6”). Förra året luftades inte 15-fotaren alls. I somras var jag dock i en större älv i Norge och då åkte 15-fotaren fram. På bara de sex år jag fiskat lax har det hänt en hel del med materialet vilket särskilt märks på dubbelhandarna. Jag har ett 15-fots Scott Radian, som jag köpte begagnat, som är rena rama lättviktaren mot den första 15-fotaren jag hade. Det känns bara man håller i spöt, men särskilt efter en dags kastande. Tyckte det var riktigt skönt att tackla upp 15-fotaren och kasta. Dessutom är det förvånansvärt bra känsla i Radians 15-fotare. Jag var förut inne på att sälja den eftersom den så sällan används. Men nu har jag bytt spår. 15-fotaren stannar. I höst kommer den till användning igen. Jag längtar redan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv fiskar jag med ett Loop greyline 15 fot samt ett Bringsen speycastingnånting 15,6 fot som säkert är 20 år gammalt. Upplever aldrig att det känns för tungt. Jag är varken lång, stark eller någon kastguru. Så jag förstår inte detta med att ett spö är för tungt ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15-fotarn är mitt ”lillspö”.

16’ är det som används absolut mest på laxfiske. Funkar fint till det mesta så länge det inte är småvatten. Gillar den längden för god linkontroll.

Går ofta med båda dessa upptacklade med olika linor men skulle tro att det blir 16-fotarn under 70% av tiden nästan oavsett förutsättningar. Tycke och smak!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om jag inte missat nåt så är det bara två personer som nämnt det där med linkontroll. Nästan alla pratar om sjunklinor och att kasta långt. Om jag fick välja en enda spölängd är nog 15 fot inte så dumt. Man kan ju styra flytlinan eller en sinktip i vattnet på ett helt annat sätt än med en liten 12-fotare.  Och är strömmen tung och hård... Men men det är väl en trend med korta mjuka spön?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Ismo said:

Minns när jag fiskade i Jock!..skaffade mig en 17 FOTARE..bara för att ha bättre lin-kontroll...likt lokala fiskare då!!!

Litade på deras utsago.

Var det inte bra då?

Jag hade en 17-fotare förut. Ångrar bittert att jag sålde den.

Men nu har jag ju en 18-fotare tack vare dig min frälsande ängel! ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Ismo said:

 

 

Absolut!! ..men har slutat att fiska i >Jock!..För mycket SKITANDE FINNAR..så jag har tappat lusten..Detta Pack borde portföbjudas! ÖVERALLT...vettte fan vad för generatsion som fötts? SKITAR ner ÖVERALLT!:mad:

Här håller jag med.

Norgefisket i år var en otäck kavalkad av eländigt beteende från dessa fiskare. Fan vad dom beter sig alltså! Man tappade faktiskt fiskelusten stundtals.

Väldigt mycket knorrande från de lokala också som börjat planera för förbud för finnar att lösa fiskekort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...