Hoppa till innehåll

Dags att ta tag i skarvproblematiken


Jonas

Recommended Posts

http://www.bt.se/debatt/antalet-skarvar-behover-minska/

Bra och nyanserad artikel. Har följt den här debatten flera år nu och lyssnat på flera forskare vid ett antal seminarier. Tycker artikeln sammanfattar vad vi vet numera rätt bra. Hoppas 2018 blir ett år då man tar förnuftet till fånga, går till handling och sen börjar förvalta skarvstammen på ett vis som gör att den inte tillåts dominera och ödelägga i den utsträckning de gör idag.

  • Like 6
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Äntligen!! I den insjön där jag fiskat sedan 80-talet har det nu flyttat in en Skarv-koloni. I alla tider har jag rott ut till grynnan mitt i sjön och alltid fått bra med Abborre...tills nu! 2016 var allt normalt. 2017 stod det Skarv på varenda uppstickande sten och resultatet på flera fisketurer under 2017 är..NOLL!! Några Gäddor blev det (på Abborr-jigg) men inte en Abborre! Funderar på om jag kan skjuta/förgifta/snara fåglarna, men bort måste dom!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra att det äntligen händer något. I 2017 fick jag 4 stycken med stora hål över ryggen. De var stora och smala. En havsöring kan tåla mycket men det tar lång tid att återhämta sig.

I mitt område på västkusten finns det nästan fler skarvar än måsar. Förstår att naturen är som den är, men kan tänka mig att var fjärde fisketur så ser jag en skadad fisk. Antingen av skarv eller sel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago meek sa:

cormorant, är det engelska ordet för skarv?
isf talar vi om samma fågel.
i floden Pliva i Bosnien har river keepern seriösa problem varje höst med denna fågel.
och inte får han dräpa en enda heller.

på ett sånt litet ställe som där vid Pliva hade jag förgiftat fågel fan.
först låtit den äta in sig på fisk som senare preparerats :)

fisken har inte en chans när det är så pass grund flod och ljus botten.

Samma. Men det finns tre arter: stor, liten och mittemellan. Om jag förstått det rätt (inte alls säkert) är Mellanskarven? fredad i hela EU.  Skarven var tidigare starkt hotad i centraleuropa och fick skydd enligt fågeldirektivet.

Både småskrake och storskrake finns dock med jakttid på jägareförbundets hemsida. https://jagareforbundet.se/jakten/jakttider/jakttid-for-enskilt-djur/?animalId=469

Har tidigare inte sett skarv vid mina vatten men såg en som stod och solade vingarna på en sten i en våra bättre lekbäckar i somras. :mad:

(För en ovan fågelskådare som jag är skrakar dock lätta att förväxla med skedand, fasan, mås, trut, kråka, råka, skata, mink och grävling, mitt sedan länge avsomnade jaktintresse kan också vara på väg att göra come-back)

 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 7 months later...
1 hour ago jakobj sa:

Är väl inget att debattera? Jag har ju haft rätt hela tiden, vilket nu bevisas.  ?

Du har ingen ny debatt du kan va steget före i??? Det är höst och vi behöver sysselsättas. För några dagar sedan diskutera vi vi klimathotet tills tråden försvann...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska bli intressant och se ifall dom styrande gör något åt skarvproblemet. Men det kommer väl dröja 10-15 år innan dess och då är det försent. Det verkar vara viktigare att bevara en alltför stor skarvpopulation än fiskbestånd, skarven generar ju så mkt intäkter till Sverige än sportfisket...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta faktum skall säkerligen krånglas till och kompliceras, mer rapporter skall skrivas som senare skall läsas och utvärderas av en rad olika experter, igen...  Debatter och diskussioner blir kontentan, sen ännu mera papper och rapporter... Högarna växer och tillslut minns länstyrelsen inte ens vad det var som skulle avhandlas från början. Dax o sätta klockan för o kolla hur lång tid d tar för byråkratin att komma fram till att det är hög tid att växla upp ordentligt när d gäller utökad skyddsjakt på skarv...

Och som JesperP nämnde, d e allt en himla tur att skarven trycker i sig företrädesvis vitfisk o abborre, annars hade det varit lätt o bli orolig, iaf där jag bor, eftersom skarvarna just nu haft kalasfiske i mynningsområdena och uppe i åarna, med pisslåga vattennivåer o mängder med parkerad öring som väntar på mer vatten... Vitfisken och abborren som skarven sätter i sig häromkring är konstigt nog väldigt lik öringen, både i färg och form... Det måste vara.......någon form av evolution det handlar om tänker jag, vitfisken har utvecklats till att likna någonting som skarvar ju inte äter, i ett desperat försök att förvilla skarven och på så sätt öka artens överlevnadschanser??? Eller också har det med den ovanligt varma sommaren att göra???.. Hur som, så är det allt en himla tur att det finns en lunta välskrivna rapporter, där det tydligt framgår vad skarvar äter, och inte äter, att lugna sig med... För utan dom rapporterna kunde man ju kanske blivit lite orolig annars, för fisken som går åt medans pappershögarna växer är väldigt väldigt lik en laxartad fisk som sagt... 

Tick, tack, tick, tack.................. Jag hoppas att Lst lyckas förvåna oss alla med ett snabbt och effektivt beslut.......

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 hours ago Jonas sa:

Du har ingen ny debatt du kan va steget före i??? Det är höst och vi behöver sysselsättas. För några dagar sedan diskutera vi vi klimathotet tills tråden försvann...

Jag vet inte. Likt forna tiders vetenskapsmäns ensamma kamp med sina trögtänkta motståndare kan jag tycka att det är en aning tröttsamt att tampas med populasen och dess okunnighet. ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago jakobj sa:

Jag vet inte. Likt forna tiders vetenskapsmäns ensamma kamp med sina trögtänkta motståndare kan jag tycka att det är en aning tröttsamt att tampas med populasen och dess okunnighet. ?

Du har helt rätt.

Du borde lyfta skrot och äta mat istället!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-01-22 at 18:56 Ismo sa:

Tycker den gamla blodsknuten är rätt värdelös!...dålig skarv.

Tänkte ungefär så när jag först såg rubriken! Men skarvarna åker på spö var det tydligen! ?

All fågelvilt går att äta om man bara vill och fjädrarna kan gå till flugbindning!

Redigerad med SA
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

https://www.fiskejournalen.se/hopp-tands-ny-dom-gor-det-mojligt-att-skjuta-mer-skarv/

Ojdå... den okulära observationen, genomförd av vanliga naturintresserade människor, verkar stämma bättre överens med verkligheten än experternas egna avhandlingar, hur kan d komma sig???

Mvh/K

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Hej

Fick den här tillskickat till mig som borde vara en tankeväckande för alla, inte bara oss fiskare. Tycker ni ska ta och dela den här infon med så många som möjligt. 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/har-letar-lanstyrelsen-efter-bevis-i-skarvarnas-avforing?fbclid=IwAR1WfxnzTi9RbItmzaZ4g5e1ii0SFUUd-HwCz28g1fXEq1xZ7uuQmilZG8k

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag njuter lite av tråden och diskussionen då jag till min stora förvåning och glädje ser att fiskarna börjar inse att dom nog också har jägarblod i sina ådror (skarv säl o mink bla). Annat var det när jag gick med i denna gruppen ca 10 år sen som då till stora delar verkade bestå av fundamentalister. Tänk vad fort det kan gå när ens egen hobby hotas. ?

Kanske dags att återuppliva tidningen vi Jägare & Fiskare igen så vi kan SKARVA och ljuga tillsammans hur vi vill om våra upplevelser som man gjorde förr.

HARE  bra alla fångstmän när det äntligen börjas våras mellan bergen.

 

 

 

FB_IMG_1553168175039.jpg

Redigerad med Jolly Roger
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Faktiska bevis för att skarvar äter öring, en stor del k-märkta dammar och andra vandringshinder inventerade och bokförda och redo för restaureringsarbeten samt en växande förståelse för vattendragens betydelse i och med de låga grunvattennivåerna... Några år till så... Fan, man kanske tom kan börja uppföra sig som folk snart igen =)!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

 

Jahapp, kan vi knyta ihop diskussionerna och konstatera att även "experterna" insett vad många insåg för över ett decennium sedan?

Jakt på skarv, skyddsjakt, samt skottpengar som utbetalas visar mer än ganska tydligt vart vi till slut hamnade med denna fågel och hur stora problem de faktiskt ställt till med.

Där fick ni, vissa av er! 😝

Även sälen har också graderats till mer eller mindre fredlös och får jagas mer eller mindre hejdlöst. Skottpengar är på gång där också vad jag förstår. Så även där har vi nu facit..

(Och naturligtvis undanbedes all form av "whataboutism" i frågan då vi alla vet att att trålarna och miljöförstöringen är en ännu större faktor."

 

https://jagareforbundet.se/mitt/stockholms-lan/jagareforbundet-stockholm/nyheter-stockholm/2022/08/40-kronor-per-skyddsjagad-skarv/?fbclid=IwAR3QkQbtwqalOB9RvgCaMTc29WtY_n6k3_uoTd1UcNxV7Z2sLx_kdzfhgiM&fs=e&s=cl

 

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...