January 22, 20188 yr comment_1903755 Hej på er! Det jag gillar med att binda realistiska flugor är att man får tänka mycket kring metoder, material, bindtekniker osv. Att förkovra sog i insekternas värld är heller aldrig fel. Resultatet är inspirerande kusar som lämnar städet oc i slutändan blir man både bättre fiskare och flugbindare. Här är ett bi, inget jag skulle få för mig fiska med även om det går. Kul och bra träning att binda. Jag drar igång den här tråden och hoppas fler fyller på med realistiska flugor, fiskbara eller ej, spelar ingen roll. Skitbindning på er!// Wilson Report
January 22, 20188 yr comment_1903757 Fin! Vi ser fram emot bindbeskrivningen. Det lurviga ser intressant ut. Men - vingarna skulle jag bundit in tvärtom! De rakare kanterna mot mitten och de mer böjda ut mot sidorna. Report
January 22, 20188 yr Author comment_1903759 6 minutes ago Balswinger sa: Fin! Vi ser fram emot bindbeskrivningen. Det lurviga ser intressant ut. Men - vingarna skulle jag bundit in tvärtom! De rakare kanterna mot mitten och de mer böjda ut mot sidorna. Tackar! ? Det lurviga är strutsherl. Jag förstår hur du menar, köper också att vingarna ser lite felvänd ut men de gör de på det riktiga biet som jag utgått från också. Nästa jag gör kommer jag försöka göra bättre proportioner på. Lite kortare bakben, vingarna lite längre ner på thorax. Ska måla den på ett annat sätt också. Finns nästan alltid saker att förbättra. ? Report
January 22, 20188 yr comment_1903765 Se där, så lite man vet! Tyckte det kändes så fel att jag inte ens brydde mig om att titta efter. Tur att det är du som binder och inte jag. Report
January 23, 20188 yr Author comment_1903781 2 hours ago Ismo sa: Sååå..realistiska hade jag aldrig velat börja med..risk för hispan! Haha! Ja ibland blir man lite galen. Ismopupporna är ju inte långt ifrån verkligheten dock, är ju den bästa puppimitation som existerar, iaf när man fiskar. ? Edited January 23, 20188 yr by Bobbilon Report
January 23, 20188 yr comment_1903882 12 hours ago Ismo sa: En skall ha tur i livet!..nångång lyckas en...trots att avsikten inte var den. Vilken var din avsikt då? Report
January 25, 20188 yr Author comment_1903983 När vi är igång och pratar bin och ismopuppor så spinner jag vidare lite. Här är en geting jag gjorde för ett tag sen. Bakkroppen är i balsa. Flyter otroligt bra! Lite väl mycket pyssel för en fiskefluga även om den funkar. Kan tänka mig att för fiske binda en variant med mindre detaljer, hackel istället för ben osv. //Wilson Report
February 25, 20188 yr Author comment_1906292 Här kommer en Vulgata flymf. Lite mer åt fiskefluga-hållet. Fiskar extremt bra. Trots om det inte äts ovan ytan brukar den den här få det lugnaste vatten att explodera. Kan fiskas på intag, rycks ner strax under ytan. Vid stopp så hänger den sig i ytfilmen. Binder även liknande förtyngda rackare. Report
March 10, 20188 yr Author comment_1907049 Vinyl är ett intressant material med många möjligheter. Håller just nu på experimentera med nattsländepuppor. Den här hänger skönt i ytfilmen, osänkbar. Hoppas på få fram en fluga som är perfekt och en metod som är effektiv för att najja ett större antal. 992FF059-363C-4E0E-BFAA-4ADA217C502E.MOV Report
March 10, 20188 yr Author comment_1907052 50 minutes ago Ismo sa: En undrarn!..ligger vinganslagen nerifrån & upp? Japp och det är fel! Däremot praktiskt att binda in. Har nya på g där de ska sitta rätt. Report
March 10, 20188 yr comment_1907055 Wooow snacka om att ha tålamod ? all heder till dig bobbilon? hade jag provat på något sådant så hade jag svurit duktigt så jag hade blivit gråhårig innan flugan hade varit klar?. Edited March 10, 20188 yr by AngelShadow Report
March 10, 20188 yr comment_1907093 Bobbilon sorry för o-t men jag kan säga att dina flugor är som juveler i mina ögon?.jag skulle inte ens våga fiska med dom. Report
March 10, 20188 yr comment_1907108 6 hours ago Bobbilon sa: Vinyl är ett intressant material med många möjligheter. Håller just nu på experimentera med nattsländepuppor. Den här hänger skönt i ytfilmen, osänkbar. Hoppas på få fram en fluga som är perfekt och en metod som är effektiv för att najja ett större antal. 992FF059-363C-4E0E-BFAA-4ADA217C502E.MOV Fränt! Hur gör du bak-kroppen? Report
March 11, 20188 yr Author comment_1907141 12 hours ago Bäckis77 sa: Den här killen tycker jag gör grymma puppor! Jag hade en lektion med den grabben förra helgen. Efter det insåg jag att endel sitter i håret men det mesta i händerna. Jisses vad han tryckte hår, han är en gud! Även om jag vet hur kommer det krävas otroliga mängder övning. Hjorthårskungen heter Kim Mäki. Kolla in honom på FB eller insta. Har ett par hjorthårsflugor hemma av honom och det är sinnesjukt. ? Report
March 11, 20188 yr comment_1907142 4 minutes ago Bobbilon sa: Jag hade en lektion med den grabben förra helgen. Efter det insåg jag att endel sitter i håret men det mesta i händerna. Jisses vad han tryckte hår, han är en gud! Även om jag vet hur kommer det krävas otroliga mängder övning. Hjorthårskungen heter Kim Mäki. Kolla in honom på FB eller insta. Har ett par hjorthårsflugor hemma av honom och det är sinnesjukt. ? Ja flintis hade jag varit tidigt om ja skulle gett mig på detta?. Report
March 14, 20188 yr Author comment_1907281 Bland det svåraste med realistiska ”fiskeflugor” tycker är lyckas med flugans egenskaper. Alltså få den se så verklig som möjligt ut men ändå att egenskaperna är rätt för ändamålet. Här är en nattslända som har blivit en favorit i asken. Den tar inte orimligt mycket tid att binda och fiskar riktigt bra. Vingarna är av transparent packfoam förstärkt med matt transparent tejp. Ger bra siluette men släpper även genom ljus. Tacksam att måla i önskad nyans. Flyter bra och benen ger ett levande intryck. Ben av hjorthår eller cdc, både och gillar jag. Report
March 14, 20188 yr comment_1907283 17 minutes ago Bobbilon sa: Bland det svåraste med realistiska ”fiskeflugor” tycker är lyckas med flugans egenskaper. Alltså få den se så verklig som möjligt ut men ändå att egenskaperna är rätt för ändamålet. Här är en nattslända som har blivit en favorit i asken. Den tar inte orimligt mycket tid att binda och fiskar riktigt bra. Vingarna är av transparent packfoam förstärkt med matt transparent tejp. Ger bra siluette men släpper även genom ljus. Tacksam att måla i önskad nyans. Flyter bra och benen ger ett levande intryck. Ben av hjorthår eller cdc, både och gillar jag. Mycket fina! Jag gillar speciellt den översta med hjorthåret. Kanske kan man linda en tråd med cdc-dubbing genom hjorthåret sedan man friserat det? Hur/var får du tag på vingmaterialet? http://bigtrout.wordpress.com Report
March 14, 20188 yr Author comment_1907284 22 minutes ago Bigsalmon sa: Mycket fina! Jag gillar speciellt den översta med hjorthåret. Kanske kan man linda en tråd med cdc-dubbing genom hjorthåret sedan man friserat det? Hur/var får du tag på vingmaterialet? Tack!! Det ska absolut testas! ? Report
March 14, 20188 yr comment_1907318 Kul tråd Beställde lite japanese nymph legs för att prova göra mer realistiska dagsländor till sommaren. Jag har så bedrövligt track record i lugnt och klart vatten med fiske med duns så jag måste famla efter någonting. Trist att behöva gräva bland cdc-kläckarna för att rädda dagen varje gång. Exempel på hur ben blir till med det materialet; Report
March 14, 20188 yr Author comment_1907322 42 minutes ago Andreas89 sa: Kul tråd Beställde lite japanese nymph legs för att prova göra mer realistiska dagsländor till sommaren. Jag har så bedrövligt track record i lugnt och klart vatten med fiske med duns så jag måste famla efter någonting. Trist att behöva gräva bland cdc-kläckarna för att rädda dagen varje gång. Exempel på hur ben blir till med det materialet; Mkt fint!!! Report
March 30, 20188 yr Author comment_1908390 Tar tillbaka tråden till sitt topic igen. Här kommer en gråsugga (Asellus Aquaticus) Föda för fisken, kanon att fiska längskanterna den tidiga säsongen. Den här flyter och den har funkat fint med korta intag och långsamt fiske med sjunktafs. Lite svårt att märka huggen ibland. Report
March 30, 20188 yr Author comment_1908395 21 minutes ago Ismo sa: "Svårt att märka huggen" skriver du...varför inte ett "flöte" framför.....lr. en rejäl Torrfluga framför..som Röding-Jakob kör..minsta lilla onaturligt i tafsen..så har fisken tagit suggan,..annars lär du se.. Tack, dom är äckliga de därn! ?? Hehe, jag är lite av en drönare när jag fiskar, kollar ofta på nån insekt brevid linan istället för att koncentrera mig på själva uppgiften. ? Alltså inland är jag med, ser nåt hända i linan med likförbannat missar jag. Nåt flytande framför? Den här suggan flyter ju som en kork och fiskas med sjunkgrejer, jag begriper nog inte riktigt hur du menar? Report
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.