Jump to content
Edgeforum

Följa med till Island i sommar?

Recommended Posts

Det finns 2 st platser lediga för att flugfiska stor vakande stationär Öring med torrfluga i strömmande vatten på norra Island.

Snittvikten på all fisk i fjol var 2,4 kg, snitt 10 största var 3.3 kg. OBS ej havsvandrande Öring.

8 st fiskedagar.

Datum 24/7-2/8 inkl resdagar o övernattning i Reykjavik på hemresan.

Detta ingår: Flyg till Island, inrikesflyg på Island, fiskekort, all mat, boende i flerbäddsrum, utflykter med möjlighet till valsafari, varma källor, häftiga vattenfall osv....

Kostnad ca 27900 SEK beroende på flygpris.

Vid intresse

uberglund@yahoo.se

070-5154226.

Uffe Berglund

P1010044.jpg

Jag var där -15 med Uffe. Riktigt bra ordnat, det var bara packa väskan å hänga med på det häftigaste öringfisket jag varit med om. Ja fångade drömfisken 3 gånger den resan, Öring på 1,5kg, öring över 2kg, öring över 3kg allt på torrfluga i strömmande vatten på vakande stationär fisk. 

Jag ska följa med den här resan nu igen i sommar. Hoppas på varmare väder den här gången. 

Skulle gärna hänga med, men har bokat annan resa i sommar.

De fyra gånger jag varit med Uffe till Island har varit sagolika. Minns en kväll då jag fick fem öringar på raken över 2 kg, sedan fick jag en "liten" på 1,6 kg - ALLA PÅ TORRFLUGA!

En fantastisk älv som gjord för flugfiske och vilken god mat vi fick! Som bonus, härliga utfärder med fantastisk natur och kul upplevelser i form av bl.a. rykande stenhögar, kokande lerpölar, månlandskap och vattenfall.

TIPS: Har under resorna köpt på mig ett antal Islandströjor, sockor och vantar. De slår alla syntetmaterial med hästlängder.

• 2 weeks later...

Ja, för den som vill pröva torrfluga efter stor öring i Norra Islands förunderliga natur är detta ett magiskt vatten.

Har själv varit med ett antal gånger och haft lyckan att få öring över 4 kg på torrfluga. Har man tur kan man dessutom få en röding på några kilo. Det är verkligen ett spännande och lustfyllt flugfiske.

• 3 weeks later...

Över 600 visningar men ingen förfrågan ännu.....  Tveka inte att ta kontakt om du har intresse av denna resa.

Flygbiljetterna blir troligtvis dyrare ju senare man bokar.

Jag har fångststatistik från 1991-2017 som jag kan dela med mej av till den som har intresse.

Jag har fiskat denna makalösa älv sedan 1991! I år är det 15.e året som jag erbjuder flugfiskare att följa med.

Mvh

Uffe

070-5154226.

Det kanske beror på priset att ingen har nappat!!

Nu har ju inte jag någon aning om vilken älv på norra Island detta gäller och jag vet att fiskekort priserna kan vara hutlösa på denna ö beroende på älv men 27900kr för 8 fiskedagar.......:o

Har varit där 6 gånger sista åren och ALDRIG betalat över 13-14 tusen per person inkl. Flyg,Bil,Boende,Mat,Fiskekort.

Vi har fiskat 5-6 dagar på dessa resor och ja vi har också fått öringar över 3kg

Så jag tror tyvärr det är priset som ställer till det för dig Ulf.

• Thanks 1
4 hours ago Redtag88 sa:

Det kanske beror på priset att ingen har nappat!!

Nu har ju inte jag någon aning om vilken älv på norra Island detta gäller och jag vet att fiskekort priserna kan vara hutlösa på denna ö beroende på älv men 27900kr för 8 fiskedagar.......:o

Har varit där 6 gånger sista åren och ALDRIG betalat över 13-14 tusen per person inkl. Flyg,Bil,Boende,Mat,Fiskekort.

Vi har fiskat 5-6 dagar på dessa resor och ja vi har också fått öringar över 3kg

Så jag tror tyvärr det är priset som ställer till det för dig Ulf.

Hej Redtag88.

Du har helt rätt att det kan vara dyrt att fiska på Island och det är det i denna älven, jättedyrt.

Det som kanske är annorlunda mot dina resor är att vi bor på hotell med helpension, frukost, tvårätters middag samt matsäck till fisket.

Som deltagare får du full support/guidning av mej vad gäller fisket, flugor, decinfektion av utrustning osv.

Det ingår även en minibuss på plats för utflykter osv.

Vi flyger även inrikes ToR Reykjavik-Akureyri.

Hotell övernattning  i Reykjavik på hemresan.

Jag tycker faktiskt att det för att vara på Island med tanke på vad som ingår inte är något överpris!

Mvh

Uffe

• Like 2

Ja jag vet att inrikesflyg inte är gratis och inte hotell med helpension heller......  när vi var uppe på norra delen o fiska så körde vi bil i 8 timmar enkel resa och fick se många fina vyer så kan man tänka sig att offra 16 tim för bilåkning så är det värt det.

Misstänker att det är Svarta eller möjligen Litlaa ni kanske fiskar i och dessa älvar är ganska dyra.

Vi hyr alltid egen stuga vid någon älv tycker det blir mysigare än hotell. Men det är jag det ;)

Hoppas ni får en kanonresa Ulf när det väl är dax. Är avundsjuk för min del blir det ingen islandsresa i år och jag har sådan abstinens så jag spricker snart!!!

Till alla er som funderar på att haka på Ulfs resa gör så..... denna ö är helt underbar och fiskarna stora.

• Like 1
  • 5 months later...

Vi blev 6 stycken som fiskade denna sommar.

Totalt fångade vi o återutsatte 86st Öringar o 1st Röding,

Snittvikten på alla dom fiskarna blev ca 2,55 kg!

Dom 10 största snittade makalösa 3,75 kg! största Öringen vägde 4,6 kg!

Nästan all fisk krokades i ytan när dom vakade på nattslände puppor.

Det är några som anmält sig till nästa års resa,så tveka inte att höra av dej snarast om du vill ha mer info eller anmäla dej till nästa år.

Mvh

Uffe

070-5154226.

• Like 2
  • 2 months later...

Till nästa sommar är det 4 st som har varit med mej tidigare,samt 3 st som ska med för första gången till denna fantastiska älven med sina makalöst vackra o stora brunöringar.

Jag har vid intresse av minst 6st fiskare möjlighet att hjälpa till med ytterligare en fiskegrupp så är du intresserad av att fiska torrfluga på stora  vakande öringar i en fantastisk miljö så tveka inte att höra av dej.

På 2018-01-26 at 19:50 uffe sa:

Det finns 2 st platser lediga för att flugfiska stor vakande stationär Öring med torrfluga i strömmande vatten på norra Island.

Snittvikten på all fisk i fjol var 2,4 kg, snitt 10 största var 3.3 kg. OBS ej havsvandrande Öring.

8 st fiskedagar.

Datum 24/7-2/8 inkl resdagar o övernattning i Reykjavik på hemresan.

Detta ingår: Flyg till Island, inrikesflyg på Island, fiskekort, all mat, boende i flerbäddsrum, utflykter med möjlighet till valsafari, varma källor, häftiga vattenfall osv....

Kostnad ca 27900 SEK beroende på flygpris.

Vid intresse

uberglund@yahoo.se

070-5154226.

Uffe Berglund

P1010044.jpg

Den här vägde 4,8 kg,stationär,ej havsvandrande öring på torrfluga.

• 2 weeks later...

Hej Uffe! Kul att du organiserar sånt här ^_^

Jag har alltid velat åka till island och fiska och har kommit till det skede i livet när man har pengar till sånt. Dock tyvärr upptagen denna sommar...

Men får man fråga om du bokar in resan via någon sida/företag? Eller plockar du ihop hela paketet själv? Skulle vara intressant att veta till den gång jag bestämmer mig för att dra :)

• Like 1
På 2018-11-28 at 10:52 Lodjur sa:

Hej Uffe! Kul att du organiserar sånt här ^_^

Jag har alltid velat åka till island och fiska och har kommit till det skede i livet när man har pengar till sånt. Dock tyvärr upptagen denna sommar...

Men får man fråga om du bokar in resan via någon sida/företag? Eller plockar du ihop hela paketet själv? Skulle vara intressant att veta till den gång jag bestämmer mig för att dra :)

Hej Lodjur.

Kul att du har intresse av Island, det är ett otroligt häftigt land med mycket speciell natur.

Så när du nu har ekonomin för att åka dit så åk! Även om det inte passar att följa med mej!

Vad gäller dessa resor så förmedlar jag dom samt är med som guide/reseledare.

Just nu är det 7st som ska följa med nästa sommar.

Till 2020 är det redan 5 st som har anmält sig.

Hör gärna av dej på telefon om du vill ha ytterligare info.

Mvh

Uffe

Edited by uffe
  • 1 year later...

2019 var medelvikten 2,5 kg, dom 10 största öringarna var snittvikten 3,9 kg,största öring på torrfluga vägde 4,4kg!

En grupp är  fullbokad till nästa år, alltså 2020.

Välkommen med din förfrågan.....

/ Uffe

• 10 months later...

I år 2020 var vi 8stycken som var till Island o denna fantastiska älv. på grund av sämre väder sista dagarna fångade vi något färre fiskar i år, 62st med en medelvikt på ca 2,6kg snittvikt på dom 10 största var 3.75kg o största fisk vägde 4,6kg.

Samtliga på torrfluga/kläckare i ytan! alla blev återutsatta.

/Uffe

• Like 1
12 hours ago, uffe said:

I år 2020 var vi 8stycken som var till Island o denna fantastiska älv. på grund av sämre väder sista dagarna fångade vi något färre fiskar i år, 62st med en medelvikt på ca 2,6kg snittvikt på dom 10 största var 3.75kg o största fisk vägde 4,6kg.

Samtliga på torrfluga/kläckare i ytan! alla blev återutsatta.

/Uffe

Dom tog emot svenskar ä?     El sökte ni asyl? 

Vi fick göra ett Corona test när vi anlände till Keflavik flygplats, samt ladda upp en smittspårnings app i våra mobiler. Efter detta blev vi insläppta i landet.Inom 3 timmar fick vi svar på testen per sms, ingen av oss var smittad.

Senare ändrades detta till ett test på flygplatsen med efterföljande karantän i 4-5 dagar med ett nytt test pga att det var flera som var nyligen smittade vid inresa som 1:a testen inte visade,dom personerna startade flera kluster med smittor.Detta gäller fortfarande på Island.                                                                                                                                            /Uffe