Jump to content

Tid mellan lacklager

moredots

Recommended Posts

Hur kritisk är väntetiden mellan lacklagren på lindringarna? Bör det ha härdat helt och hållet, eller räcker det att vänta några timmar tills lacken satt sig en del? Lacken är flex coat lite.

Första spöbygget, känner mig lite vilsen :huh:

Edited by moredots

Varför lacka flera lager,Jag lägger på ett lite tjockare lager blir jätte bra.Har också haft problem med tork,tills jag började blanda mer lack åt gången.Jätte svårt att blanda lite lack.Blir inte så mycket luft i om man blandar lite mer tycker jag.Bättre att slänga lite.Lacken räcker till rätt många spön.Jag skär av botten på en aluminium burk och blandar i,är det bäst före datum stämplat i botten så går det bort med lite sprit så blir det inte missfärgningar i lacken.Bra om man fått lite luft i när man blandat så kan man värma försiktigt i botten med tändare på så vis få bort lite luft bubblor.Lycka till.

11 minutes ago sillenkillen sa:

Varför lacka flera lager,Jag lägger på ett lite tjockare lager blir jätte bra.Har också haft problem med tork,tills jag började blanda mer lack åt gången.Jätte svårt att blanda lite lack.Blir inte så mycket luft i om man blandar lite mer tycker jag.Bättre att slänga lite.Lacken räcker till rätt många spön.Jag skär av botten på en aluminium burk och blandar i,är det bäst före datum stämplat i botten så går det bort med lite sprit så blir det inte missfärgningar i lacken.Bra om man fått lite luft i när man blandat så kan man värma försiktigt i botten med tändare på så vis få bort lite luft bubblor.Lycka till.

Tack för tankarna! Jag har bara läst mig till att många lackar flera lager, men vet egentligen inte varför? Har en ganska långsam torkmotor (4-5 RPM) så tänkte mig att de kanske var svårt att lyckas med ett tjockare lager!

Jag har en motor till en diskokula, snurrar väldigt långsamt.Jag gillar när det är minimalt med lack på lindningarna,men det måste ju flyta ut och bli snyggt också.skulle du lägga på för mycke lack så blir det en liten kula med lack under lindningen ,torka av penseln och ta bort lack från kulan underifrån,ta bort lite torka penseln igen ta bort mer...tills man är nöjd.lite snurrigt med första spöt,men sen är man fast;)

• Thanks 1

1 hour ago Flyrod sa:

Anledningen till att lacka två gånger i stället för en gång är att man får bättre och snyggare resultat. En lackering där man fläskar på med mycket lack resulterar i att allt överskott rinner ut och lägger sig vid ringfoten och bildar en klump. Om man lackerar två gånger så är tanken att man lackerar så tunt som möjligt den första vändan och låter det torka. När man lägger på det andra lagret så är lindningen "tät" och släpper inte ut mer lack under ringfoten. Det finns ett tidigare inlägg med bilder om det här.

Jag fixade en ny bild som får underlätta lite...
Kolla på bilden, där pilen pekar så bildas det en tunnel mellan klingan, tråden och spöringen. Den följer hela ringfoten. Det är där pilen slutar som lacken rinner ut och "klumpen" lägger sig, om man lägger på mycket lack första vändan.

rodguide.jpg

Tack för den förklaringen! Vore väldigt intressant att få bild på skillnaden i resultat, men förstår att det kan vara mycket begärt ^_^ 

Blir nog så att jag lackar två tunna varv, känns som att man minskar risken för ett dåligt slutresultat! Kanske kommer upp bilder här på det färdiga spöet om det blir tillräckligt bra :rolleyes:

Håller med Flyrod! Jag lackar med utspädd Lite-lack först. Bara tunt så att lacken går in i tråden. Späder först med isopropanol (säljs bl.a av Kjell&Co). Möjligt att jag lackade tre gånger på det här spöt. Vänta inte för länge mellan lackningstillfällena! Epoxyskikten måste haka i varandra (molekylerna bildar långa kedjor innan de härdat färdigt). Hur länge bör man då vänta ? Kanske 5-6 timmar för det "gamla" lagret skall ju heller inte klibba....

IMG_20170928_174401.jpg

• Like 1

Tack för all hjälp!

Har ett sidospår också, jag har funderat runt lackningen längst ner mot handtaget. Funderar på att lämna texten naken och bara lacka lindningarna nedanför och ovanför. Men om jag ska lacka över hela texten så blir det en riktigt lång sektion. Något man bör tänka på för att få en sån lackning riktig bra? 

Man kan ju göra som man behagar. Vilket lack är bäst, hur många lager, hur fort skall spöt snurra då man lackar etc ?

För egen del får spöt gärna snurra rätt fort då jag lackar för jag tycker det är lättare att få fina kanter på lackningarna då. Sedan brukar jag sänka hastigheten då lacken skall härda.

Ett annat tips är att använda sånt där papper som man använder vid vallning av skidor för det papperet luddar inte då man torkar av något.

Här är ett rätt interessant klipp. Men riktigt så där snabbt brukar det inte snurra hos mig.

Gjort två lager på de två övre spödelarna. Min första stora förvåning är hur snabbt lacken börjar  härda och blir svårarbetad, men jag kanske är långsam! Inte helt perfekta kanter på lackningarna, men är nöjd för att vara ett första spö! Det ska ju ändå fiskas med mer än hänga på utställning :D Känner även att jag gärna skulle ha en betydligt snabbare motor än jag har nu! Är väldigt svårt göra snygga kanter i den här farten.... 

Det är en fördel att hälla ut den färdigblandade epoxyn på ett fat klätt med aluminiumfolie, vilket kyler ned den temperaturhöjning som härdningsprocessen alstrar. Man får lite mer tid på sig...

Jag kör med en grillmotor (likström) som egentligen skall gå på 1,5 V men den har ännu ej brunnit upp då jag kör den på 3 eller 4.5 V genom ett nätaggregat. Kör en del motstånd också för att reglera varvtalet. 

Jo, jag är fortfarande magnolia... 

?

• 4 weeks later...

Passar på att ställa en fråga i den här tråden. Håller just på att lacka lindningarna på ett spö och har problem då jag är inne på tredje lackningen och lacket "kryper isär" och det bildas små kratrar i lacken ner till föregående lacklager. Hade samma problem i fjol med ett spö och trodde det berodde på lacket men icke då. Kör nu med Flex Coat och har testat såväl outspädd som utspädd med isopropylalkohol. Verkar inte som det är lacket som är problemet utan mitt handhavande, har dock lackat spön tidigare utan detta fenomen. Hjälp! 

Måste fortsätta lacka tills det blir bra, slipar ner misslyckade lackningar vartefter och det börjar bli tråkigt nu. Tyvärr blir lackningar väl tjocka trots slipning, vill ha så tunna som möjligt. Använder inte sugrör, har testat att värma lacken lite vilket inte blir bättre. Tycker inte det är just några luftbubblor i lacken innan jag börjar heller vilket gör det hela märkligt. Testar med en bild men det är svårt att se, direkt efter lackning är det massor av "kratrar" men duttar efter med pensel eller annat passande så det jämnar ut sig lite men blir inte bra ändå. 

DSC_0024.JPG

Skumt detta, tack för att du försöker hjälpa mig. Jag lägger på ett skapligt lager och först kan det se jämt ut men nästan genast drar lacket ihop sig lite här och var och lämnar dessa kratrar där man ser underliggande lacklager som då verkar helt torrt. Vet inte hur jag ska gå vidare då det kostar en hel del pengar att bygga spöt och bara käns som att det kommer att misslyckas redan innan jag ska lägga nästa lacklager. Spöt går naturligtvis att använda ändå men jag har en klinga till liggandes så skulle gärna vilja komma underfund med vad det hela beror på. 

Ångrar lite att jag inte köpte Threadmaster nu men har ändå svårt att tro att det här beror på lacket för andra gången inom ett år med två olika märken. Vill ändå att mitt nya CTS Quartz ska se okej ut så får väl se vad jag hittar på.  

Först ett tips jag inte testat själv, men som låter bra: ställ den färdigblandade lacken på en kylklamp för att fördröja härdningen.

Och så ett tips jag fick av Milan Halenar för 30 år sen, och som jag använt sedan dess: fixa till kanterna på lindningarna med en dubbingnål. Spöet ska rotera. Lägg på lack på tråden med pensel. Lacken ska ligga på tråden och nå fram till gränsen mellan tråd och klinga. Lägg sedan dubbingnålen lite snett mot trådkanten och lacken kommer följa nålen och lägga sig precis utanför tråden. Det blir väldigt snyggt.

Väljer du att lägga på två lager ska det första vara mindre än det första. Det andra lagret ska täcka det första. På så sätt flyter den färdiga lackeringen ut snyggt mot klingan. Om du använder dubbingnåltekniken ska första lagret lack inte ligga på klingan, utan bara på tråden. Nästa lager appliceras och tillåts flyta ut på klingan med hjälp av nålen.

Bra förslag Bigsalmon, har testat det med dubbingnål tidigare och det fungerar bra. Bara rädd för att jag måste ta bort alla lindningar och linda om dessa . Även byta ut alla verktyg som penslar, koppar och sprutor för att försöka få det att fungera då jag inte vet vad felet är. Helt klart värt det om det fungerar så får väl testa.